Tuning icm OPF

Goedemiddag,

Dit is mijn eerste post hier. Ik heb onlangs een VW Polo AW GTI aangeschaft uit 2020, super blij mee want ik kom van een Twingo haha.
Maar op de GTi zit nu een OPF. Ik zou haar graag willen chippen inclusief de DSG want ik irriteer me nu al aan het schakelgedrag en extra vermogen is altijd leuk!

Ik behoef echter geen extra uitlaat geluid, als dat er perongeluk bijkomt is het niet anders maar saai geluid en snel is een prima combo voor mij, zal wel aan de leeftijd liggen denk ik ;) Wat ik eventueel wel wil doen is een andere downpipe en dan puur voor de extra gains en niet zo zeer voor een sportiever geluid.

Als ik mijn auto stage 1+ laat chippen, hoeveel vermogen laat ik liggen als ik de OPF erin laat zitten? Is dit noemenswaardig?
Want ik zat ook te kijken naar een milltek downpipe zonder OPF en een nieuwe inlaat maar dan kom ik wel uit op een stage 2. Scheelt dit veel in vergelijking met stock downpipe + behoud OPF en stage 1+?

En zijn er bedrijven die alles voor mij uit handen nemen. Dus zowel de downpipe monteren, de OPF eruit programmeren, en de ecu+dsg chippen? Of moet ik dan eerst de hardware updates elders laten doen en pas daarna dan naar een chipbedrijf zoals Vagtechniek?

Alvast bedankt voor het reageren!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Omgeving Rotterdam maar een paar uurtjes rijden voor kwaliteit en service is geen enkel probleem.

Ik heb denk ik mijn setup wel aardig gevisualiseerd:
Turbo Muffler delete
Turbo Inlet Elbow
K&N Inlegfilter (of is een upgrade inlaat echt een must?)
Wagner Intercooler
Betere bobines en bougies
JMtuning downpipe
En dan de stage 2 chip en stage 2 dsg.

Vergeet ik dan nog belangrijke dingen want als ik het dan toch doe ben ik het liefst in 1 keer klaar!

Nu op zoek naar een bedrijf die dat voor mij kan regelen. Zal dinsdag eens bellen naar Van Vught. Bedankt voor de tip @krisrock :)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
  • Leuk
Waarderingen: krisrock
Goedemiddag,

Dit is mijn eerste post hier. Ik heb onlangs een VW Polo AW GTI aangeschaft uit 2020, super blij mee want ik kom van een Twingo haha.
Maar op de GTi zit nu een OPF. Ik zou haar graag willen chippen inclusief de DSG want ik irriteer me nu al aan het schakelgedrag en extra vermogen is altijd leuk!

Ik behoef echter geen extra uitlaat geluid, als dat er perongeluk bijkomt is het niet anders maar saai geluid en snel is een prima combo voor mij, zal wel aan de leeftijd liggen denk ik ;) Wat ik eventueel wel wil doen is een andere downpipe en dan puur voor de extra gains en niet zo zeer voor een sportiever geluid.

Als ik mijn auto stage 1+ laat chippen, hoeveel vermogen laat ik liggen als ik de OPF erin laat zitten? Is dit noemenswaardig?
Want ik zat ook te kijken naar een milltek downpipe zonder OPF en een nieuwe inlaat maar dan kom ik wel uit op een stage 2. Scheelt dit veel in vergelijking met stock downpipe + behoud OPF en stage 1+?

En zijn er bedrijven die alles voor mij uit handen nemen. Dus zowel de downpipe monteren, de OPF eruit programmeren, en de ecu+dsg chippen? Of moet ik dan eerst de hardware updates elders laten doen en pas daarna dan naar een chipbedrijf zoals Vagtechniek?

Alvast bedankt voor het reageren!
Welkom op MyPolo.nl Dolo-Gti, ik zit hier ook nog maar net na dik 5 jr op MotorTalk uit Duitsland, een heel groot algemeen auto forum met als sub forum uiteraard wel de Polo AW waar veel GTI in voorkomt.

Ik heb mijn GTI nieuw aangeschaft 20 april 2018, blind besteld en ruim 5 maanden op gewacht, alle extra's zitten erop. Je 4 jr garantie zal zijn verlopen (binnenkort?) dus daar hoef je je niet druk over te maken. Vanwege nieuw gekocht ben ik begonnen met een PowerControl X van DTE Systems, een plug & play oplossing, super simpel aan te sluiten en je weet zeker dat je niets wijzigt in het VW motormanagement, handig als je nog garantie hebt. Moet hem nog eens verkopen voor de helft v.d. prijs, de module met TüV vrijgave geeft 35 pk en 54 Nm extra.

Na de garantie ben ik naar JDEngineering in Lochem (achterhoek) gereden en heb zeer goede ervaringen opgedaan, de jongens doen uitsluitend VW Group merken, het meeste wat je ziet is dus Audi, Porsche, VW, Seat en Skoda, je mag er ook bij blijven en vragen stellen. Heb Stage 1+ laten doen in 2022 en Stage 2 DSG omdat ik me mateloos irriteerde aan de DQ250 die totáál niet past bij het karakter v.d. auto! Nu schakelt hij in Eco en D 400 tpm hoger, schakelt soepeler en sneller en in S en M stopt de pret niet bij 6150 tpm maar pas bij 6600 tpm, méér dan genoeg voor een EA888 met het Audi Miller principe (stukken meer koppel maar relatief laag in toeren). Het resultaat was 263 pk en een auto begint tenminste te lijken op een GTI. De originele VW software update van 0004 naar 0005, maakt deel uit van WLTP (dus ook OPF) wordt helaas ook op een pre-OPF gezet bij een beurt, subiet ben je de scheten en plofjes kwijt dus die laat je ongedaan maken!

Vorige zomer heb ik de stap gemaakt naar Stage 2 en nu stop ik ermee, ik wil een GTI die onder de motorkap en aan de buitenkant absoluut origineel blijft, vooral ook geen aso blèrpijp erop! Ik ben gegaan voor een Milltek downpipe met 200 cells race kat, de tussendemper komt te vervallen. Gewoon oké voor de APK en de auto maakt een bescheiden extra geluid, je hoort hem met ACC op een constante snelheid iets meer brommen (wat zwaarder geluid), de plofjes en geroffel worden (wat) sterker zonder asociaal te worden! Sowieso moet je het spuuglelijke nep geluid (Shallkörper) eruit laten programmeren, dat heb ik gelijk gedaan met VCDS, zo nog een hele reeks wijzigingen zoals meer streepjes op de snelheidsmeter, geen gepiep op contact als je de deur opent, achterlichten blijven branden met dagrijverlichting (veiliger met een zwarte auto) en UITERAARD het hoogst irritante start/stop systeem de nek om gedraaid enz.

Heb er een K&N luchtfilter ingelegd en het bladrooster eruit gehaald, er komt toch geen blad in het luchtfilter (na 4 jr bij mij tenminste). De stap van Stage 1+ naar 2 was nog een stap t.o.v. het DTE kastje, waar een GTI origineel slechts 3 versnellingen leuk accelereert, werd dit bij stage 1+ al 4 versnellingen en nu versnelt hij ook keurig in de 5e versnelling stevig door tot ver over de 200 km/u. Uiteraard moet je minimaal 98 E5 tanken (in Duitsland is Shell V-power 100, je kunt ook 102 kopen) al loopt hij zeker niet stuk op 95 E10 tijdens een vakantie of zo, je bent gewoon tientallen pk's kwijt. De Nederlandse Shell V-power haalt zelden 98, die rommel moet je er zeker niet in gooien!! De mannen van JDEngineering hebben uitstekende ervaringen opgedaan met BP 98 E5 en de veel goedkopere Nederlandse Argos (psst, in de 98 zit amper of geen ethanol...). Even in de buurt kijken dus of je er eentje vindt.

De 1e run was opmerkelijk, gelijk 305 pk maar de koppelkromme (max. 522 Nm!!) was niet mooi vlak. Daarom hebben ze er nog enkele runs aan gesleuteld, het uiteindelijke resultaat een geweldige 301 pk en 516 Nm! Pas dan heb je een rappe GTI waar wel Michelins PS 4 op moeten liggen want anders kun je het onder de 75 km/u wel vergeten als je gas geeft. Erg jammer dat de nieuwe Michelin PS 4 S niet in 215/40ZR18 te koop is, enkel in 35% i.p.v. 40% hoogte en dat zal teveel afwijking geven op de teller. De PP 4 S is een echte plakker die óók nog eens lang mee gaat en het prima doet in de regen.

De DSG Stage 2 is sowieso een must want bij Stage 1+ ga je al over de 400 Nm en dat kan een DQ250 origineel niet aan, de oliedruk moet hoger. Wil je een GTI die maar weinig luider maar wél spannend is, dan ga je voor Stage 2 plus K&N filter (een andere luchtfilterbak is Sjonnie en levert 0 pk extra), DSG Stage 2 en een Milltek downpipe met OPF delete. Must is dat de 0004 software erin zit zodat de scheten en plofjes terug komen en sowieso de nepsound eruit programmeren, een EA888 klinkt van zichzelf uit al uitstekend. Vaak rijd ik met het panoramadak in de tochtstand, dan klinkt hij fantastisch in M en S. Het mooie is echter van een VW GTI i.t.t. "GTI's" van andere merken, er zit een fatsoenlijke 2 L motor in met achterlijk veel koppel maar schakel je in Eco of D, dan is het gewoon weer een soepel verende familie auto met ingetogen geluid, de keuze is aan de bestuurder en je ziet niet vast aan altijd jakkeren. Wil je een beetje sturen, naast ASR uitschakelen niet vergeten óók in het menu de ECS sport stand te zetten, daar wordt de auto wat meer "lossy" van, mooi als je een beetje wilt sturen en je mateloos irriteert aan de automatisch ingrijpende elektronica. Helaas kun je XDS (elektronisch sper differentieel) niet uitschakelen maar het gedrag is uitstekend in M of S (strakkere demping), ASR uit en ECS in sport (menu). Moet je natuurlijk wel de sportvering erop hebben die de auto 1,5 cm lager zet.

Helaas zijn hier geen filmpjes te posten, anders kon je horen hoe het klinkt met pano in tochtstand en M als je op- en terugschakelt rond de 4000 tpm.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
Welkom op MyPolo.nl Dolo-Gti, ik zit hier ook nog maar net na dik 5 jr op MotorTalk uit Duitsland, een heel groot algemeen auto forum met als sub forum uiteraard wel de Polo AW waar veel GTI in voorkomt.

Ik heb mijn GTI nieuw aangeschaft 20 april 2018, blind besteld en ruim 5 maanden op gewacht, alle extra's zitten erop. Je 4 jr garantie zal zijn verlopen (binnenkort?) dus daar hoef je je niet druk over te maken. Vanwege nieuw gekocht ben ik begonnen met een PowerControl X van DTE Systems, een plug & play oplossing, super simpel aan te sluiten en je weet zeker dat je niets wijzigt in het VW motormanagement, handig als je nog garantie hebt. Moet hem nog eens verkopen voor de helft v.d. prijs, de module met TüV vrijgave geeft 35 pk en 54 Nm extra.

Na de garantie ben ik naar JDEngineering in Lochem (achterhoek) gereden en heb zeer goede ervaringen opgedaan, de jongens doen uitsluitend VW Group merken, het meeste wat je ziet is dus Audi, Porsche, VW, Seat en Skoda, je mag er ook bij blijven en vragen stellen. Heb Stage 1+ laten doen in 2022 en Stage 2 DSG omdat ik me mateloos irriteerde aan de DQ250 die totáál niet past bij het karakter v.d. auto! Nu schakelt hij in Eco en D 400 tpm hoger, schakelt soepeler en sneller en in S en M stopt de pret niet bij 6150 tpm maar pas bij 6600 tpm, méér dan genoeg voor een EA888 met het Audi Miller principe (stukken meer koppel maar relatief laag in toeren). Het resultaat was 263 pk en een auto begint tenminste te lijken op een GTI. De originele VW software update van 0004 naar 0005, maakt deel uit van WLTP (dus ook OPF) wordt helaas ook op een pre-OPF gezet bij een beurt, subiet ben je de scheten en plofjes kwijt dus die laat je ongedaan maken!

Vorige zomer heb ik de stap gemaakt naar Stage 2 en nu stop ik ermee, ik wil een GTI die onder de motorkap en aan de buitenkant absoluut origineel blijft, vooral ook geen aso blèrpijp erop! Ik ben gegaan voor een Milltek downpipe met 200 cells race kat, de tussendemper komt te vervallen. Gewoon oké voor de APK en de auto maakt een bescheiden extra geluid, je hoort hem met ACC op een constante snelheid iets meer brommen (wat zwaarder geluid), de plofjes en geroffel worden (wat) sterker zonder asociaal te worden! Sowieso moet je het spuuglelijke nep geluid (Shallkörper) eruit laten programmeren, dat heb ik gelijk gedaan met VCDS, zo nog een hele reeks wijzigingen zoals meer streepjes op de snelheidsmeter, geen gepiep op contact als je de deur opent, achterlichten blijven branden met dagrijverlichting (veiliger met een zwarte auto) en UITERAARD het hoogst irritante start/stop systeem de nek om gedraaid enz.

Heb er een K&N luchtfilter ingelegd en het bladrooster eruit gehaald, er komt toch geen blad in het luchtfilter (na 4 jr bij mij tenminste). De stap van Stage 1+ naar 2 was nog een stap t.o.v. het DTE kastje, waar een GTI origineel slechts 3 versnellingen leuk accelereert, werd dit bij stage 1+ al 4 versnellingen en nu versnelt hij ook keurig in de 5e versnelling stevig door tot ver over de 200 km/u. Uiteraard moet je minimaal 98 E5 tanken (in Duitsland is Shell V-power 100, je kunt ook 102 kopen) al loopt hij zeker niet stuk op 95 E10 tijdens een vakantie of zo, je bent gewoon tientallen pk's kwijt. De Nederlandse Shell V-power haalt zelden 98, die rommel moet je er zeker niet in gooien!! De mannen van JDEngineering hebben uitstekende ervaringen opgedaan met BP 98 E5 en de veel goedkopere Nederlandse Argos (psst, in de 98 zit amper of geen ethanol...). Even in de buurt kijken dus of je er eentje vindt.

De 1e run was opmerkelijk, gelijk 305 pk maar de koppelkromme (max. 522 Nm!!) was niet mooi vlak. Daarom hebben ze er nog enkele runs aan gesleuteld, het uiteindelijke resultaat een geweldige 301 pk en 516 Nm! Pas dan heb je een rappe GTI waar wel Michelins PS 4 op moeten liggen want anders kun je het onder de 75 km/u wel vergeten als je gas geeft. Erg jammer dat de nieuwe Michelin PS 4 S niet in 215/40ZR18 te koop is, enkel in 35% i.p.v. 40% hoogte en dat zal teveel afwijking geven op de teller. De PP 4 S is een echte plakker die óók nog eens lang mee gaat en het prima doet in de regen.

De DSG Stage 2 is sowieso een must want bij Stage 1+ ga je al over de 400 Nm en dat kan een DQ250 origineel niet aan, de oliedruk moet hoger. Wil je een GTI die maar weinig luider maar wél spannend is, dan ga je voor Stage 2 plus K&N filter (een andere luchtfilterbak is Sjonnie en levert 0 pk extra), DSG Stage 2 en een Milltek downpipe met OPF delete. Must is dat de 0004 software erin zit zodat de scheten en plofjes terug komen en sowieso de nepsound eruit programmeren, een EA888 klinkt van zichzelf uit al uitstekend. Vaak rijd ik met het panoramadak in de tochtstand, dan klinkt hij fantastisch in M en S. Het mooie is echter van een VW GTI i.t.t. "GTI's" van andere merken, er zit een fatsoenlijke 2 L motor in met achterlijk veel koppel maar schakel je in Eco of D, dan is het gewoon weer een soepel verende familie auto met ingetogen geluid, de keuze is aan de bestuurder en je ziet niet vast aan altijd jakkeren. Wil je een beetje sturen, naast ASR uitschakelen niet vergeten óók in het menu de ECS sport stand te zetten, daar wordt de auto wat meer "lossy" van, mooi als je een beetje wilt sturen en je mateloos irriteert aan de automatisch ingrijpende elektronica. Helaas kun je XDS (elektronisch sper differentieel) niet uitschakelen maar het gedrag is uitstekend in M of S (strakkere demping), ASR uit en ECS in sport (menu). Moet je natuurlijk wel de sportvering erop hebben die de auto 1,5 cm lager zet.

Helaas zijn hier geen filmpjes te posten, anders kon je horen hoe het klinkt met pano in tochtstand en M als je op- en terugschakelt rond de 4000 tpm.
Bedankt voor je uitgebreide reactie/verhaal! Onzettend helpend je ervaring.

En ook alle tips zoals de 0004 software (dit kunnen ze tijdens het chippen dan terugdraaien neem ik aan? Ga het v.d. week direct navragen) en welke benzine te tanken is bijzonder fijn om te weten, vele malen dank voor de moeite!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
  • Leuk
Waarderingen: Rene-GTI
Welkom op MyPolo.nl Dolo-Gti, ik zit hier ook nog maar net na dik 5 jr op MotorTalk uit Duitsland, een heel groot algemeen auto forum met als sub forum uiteraard wel de Polo AW waar veel GTI in voorkomt.

Ik heb mijn GTI nieuw aangeschaft 20 april 2018, blind besteld en ruim 5 maanden op gewacht, alle extra's zitten erop. Je 4 jr garantie zal zijn verlopen (binnenkort?) dus daar hoef je je niet druk over te maken. Vanwege nieuw gekocht ben ik begonnen met een PowerControl X van DTE Systems, een plug & play oplossing, super simpel aan te sluiten en je weet zeker dat je niets wijzigt in het VW motormanagement, handig als je nog garantie hebt. Moet hem nog eens verkopen voor de helft v.d. prijs, de module met TüV vrijgave geeft 35 pk en 54 Nm extra.

Na de garantie ben ik naar JDEngineering in Lochem (achterhoek) gereden en heb zeer goede ervaringen opgedaan, de jongens doen uitsluitend VW Group merken, het meeste wat je ziet is dus Audi, Porsche, VW, Seat en Skoda, je mag er ook bij blijven en vragen stellen. Heb Stage 1+ laten doen in 2022 en Stage 2 DSG omdat ik me mateloos irriteerde aan de DQ250 die totáál niet past bij het karakter v.d. auto! Nu schakelt hij in Eco en D 400 tpm hoger, schakelt soepeler en sneller en in S en M stopt de pret niet bij 6150 tpm maar pas bij 6600 tpm, méér dan genoeg voor een EA888 met het Audi Miller principe (stukken meer koppel maar relatief laag in toeren). Het resultaat was 263 pk en een auto begint tenminste te lijken op een GTI. De originele VW software update van 0004 naar 0005, maakt deel uit van WLTP (dus ook OPF) wordt helaas ook op een pre-OPF gezet bij een beurt, subiet ben je de scheten en plofjes kwijt dus die laat je ongedaan maken!

Vorige zomer heb ik de stap gemaakt naar Stage 2 en nu stop ik ermee, ik wil een GTI die onder de motorkap en aan de buitenkant absoluut origineel blijft, vooral ook geen aso blèrpijp erop! Ik ben gegaan voor een Milltek downpipe met 200 cells race kat, de tussendemper komt te vervallen. Gewoon oké voor de APK en de auto maakt een bescheiden extra geluid, je hoort hem met ACC op een constante snelheid iets meer brommen (wat zwaarder geluid), de plofjes en geroffel worden (wat) sterker zonder asociaal te worden! Sowieso moet je het spuuglelijke nep geluid (Shallkörper) eruit laten programmeren, dat heb ik gelijk gedaan met VCDS, zo nog een hele reeks wijzigingen zoals meer streepjes op de snelheidsmeter, geen gepiep op contact als je de deur opent, achterlichten blijven branden met dagrijverlichting (veiliger met een zwarte auto) en UITERAARD het hoogst irritante start/stop systeem de nek om gedraaid enz.

Heb er een K&N luchtfilter ingelegd en het bladrooster eruit gehaald, er komt toch geen blad in het luchtfilter (na 4 jr bij mij tenminste). De stap van Stage 1+ naar 2 was nog een stap t.o.v. het DTE kastje, waar een GTI origineel slechts 3 versnellingen leuk accelereert, werd dit bij stage 1+ al 4 versnellingen en nu versnelt hij ook keurig in de 5e versnelling stevig door tot ver over de 200 km/u. Uiteraard moet je minimaal 98 E5 tanken (in Duitsland is Shell V-power 100, je kunt ook 102 kopen) al loopt hij zeker niet stuk op 95 E10 tijdens een vakantie of zo, je bent gewoon tientallen pk's kwijt. De Nederlandse Shell V-power haalt zelden 98, die rommel moet je er zeker niet in gooien!! De mannen van JDEngineering hebben uitstekende ervaringen opgedaan met BP 98 E5 en de veel goedkopere Nederlandse Argos (psst, in de 98 zit amper of geen ethanol...). Even in de buurt kijken dus of je er eentje vindt.

De 1e run was opmerkelijk, gelijk 305 pk maar de koppelkromme (max. 522 Nm!!) was niet mooi vlak. Daarom hebben ze er nog enkele runs aan gesleuteld, het uiteindelijke resultaat een geweldige 301 pk en 516 Nm! Pas dan heb je een rappe GTI waar wel Michelins PS 4 op moeten liggen want anders kun je het onder de 75 km/u wel vergeten als je gas geeft. Erg jammer dat de nieuwe Michelin PS 4 S niet in 215/40ZR18 te koop is, enkel in 35% i.p.v. 40% hoogte en dat zal teveel afwijking geven op de teller. De PP 4 S is een echte plakker die óók nog eens lang mee gaat en het prima doet in de regen.

De DSG Stage 2 is sowieso een must want bij Stage 1+ ga je al over de 400 Nm en dat kan een DQ250 origineel niet aan, de oliedruk moet hoger. Wil je een GTI die maar weinig luider maar wél spannend is, dan ga je voor Stage 2 plus K&N filter (een andere luchtfilterbak is Sjonnie en levert 0 pk extra), DSG Stage 2 en een Milltek downpipe met OPF delete. Must is dat de 0004 software erin zit zodat de scheten en plofjes terug komen en sowieso de nepsound eruit programmeren, een EA888 klinkt van zichzelf uit al uitstekend. Vaak rijd ik met het panoramadak in de tochtstand, dan klinkt hij fantastisch in M en S. Het mooie is echter van een VW GTI i.t.t. "GTI's" van andere merken, er zit een fatsoenlijke 2 L motor in met achterlijk veel koppel maar schakel je in Eco of D, dan is het gewoon weer een soepel verende familie auto met ingetogen geluid, de keuze is aan de bestuurder en je ziet niet vast aan altijd jakkeren. Wil je een beetje sturen, naast ASR uitschakelen niet vergeten óók in het menu de ECS sport stand te zetten, daar wordt de auto wat meer "lossy" van, mooi als je een beetje wilt sturen en je mateloos irriteert aan de automatisch ingrijpende elektronica. Helaas kun je XDS (elektronisch sper differentieel) niet uitschakelen maar het gedrag is uitstekend in M of S (strakkere demping), ASR uit en ECS in sport (menu). Moet je natuurlijk wel de sportvering erop hebben die de auto 1,5 cm lager zet.

Helaas zijn hier geen filmpjes te posten, anders kon je horen hoe het klinkt met pano in tochtstand en M als je op- en terugschakelt rond de 4000 tpm.

Volgens mij kun je wel filmpjes posten via YouTube.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie/verhaal! Onzettend helpend je ervaring.

En ook alle tips zoals de 0004 software (dit kunnen ze tijdens het chippen dan terugdraaien neem ik aan? Ga het v.d. week direct navragen) en welke benzine te tanken is bijzonder fijn om te weten, vele malen dank voor de moeite!
Ik heb er de afgelopen 5,5 jaar behoorlijk veel tijd ingestoken er me erin verdiept. Soms verbaas en irriteer ik me behoorlijk aan VW c.q. Pon, koop ik een bijna 40k GTI met FM/DAB+, zit er geen AM op. De meesten zal het niet boeien maar waarom bepaald VW c.q. Pon zich met de klant om AM de klant te onthouden terwijl de hardware er gewoon in zit!? Ik heb een legaal AM hobby radio station (tegen (R)overheid prijzen :mad:) en die wil ik kunnen ontvangen. Heb VCDS eraan gehangen, vinkje gezet en ik kan gewoon AM ontvangen, de radio is nota bene super gevoelig en selectief, ook geen enkele elektrische storingen v.d. elektronica. Dat wordt ons gewoon ontnomen, stelletje PRUTSERS!!

Idem v.w.b. een Android/Apple update aangaande het instellen van een Hotspot. Ik wilde op mijn navigatie uiteraard ook actuele verkeersinformatie. Dat kan door je auto te verbinden met je smartphone middels een Hotspot (WiFi), opeens werkte dat niet meer. Navraag gedaan bij de dealer en Pon, grote vraagtekens. Wat blijkt, via MotorTalk kom ik erachter dat de Duitsers al máánden weten wat het probleem is en dat er een VW update voor is!

Voor mij is duidelijk Pon beter aardappels kan verkopen, er zit geen hond die verstand heeft van auto's dat is wel duidelijk. Wat is het geval, als je Hotspot niet meer werkt dan komt dit omdat Android/Apple enkele jaren geleden vonden dat het toch wel gevaarlijk kan zijn slechts ÉÉN IP-adres vrij te geven voor een Hotspot dus na een update wordt random iedere keer als je verbindt een nieuw IP-adres aangemaakt dus niet altijd b.v. 192.168.2.34 maar 192.168.x.xx waardoor het moeilijker is te hacken. "Uiteraard" vertelt Pon c.q. de dealer dat niet aan de betalende klant... Na 3 jaar kost deze W A A R D E L O Z E Car-Net, We Connect, VW App (al 3 namen in 4 jaar tijd) "dienst" € 79,= per jaar, wordt amper geüpdatet en werkte nu dus helemaal niet meer. Later nog eens contact opgenomen omdat je de update niet van internet kunt plukken. Deze absoluut niet langer dan 10 seconden durende update kost je € 40,-. Ik heb het toen maar samen met het verversen v.d. remvloeistof gedaan, dan is het zogenaamd "gratis". Uiteraard doe ik alle onderhoud zelf, het is niet bepaald rakettechnologie en met een VCDS kastje schuif je de intervallen gewoon door met één druk op de knop, zie je foutmeldingen en wis je ze als het zoiets onbenulligs is als "ACC werkt niet" omdat er sneeuw op het VW embleem zit.
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Singer en Dolo-Gti
Filmpje gemaakt rond middernacht, even een rondje gereden. Zonder het te weten heeft de passagier gefilmd, helaas niet de vlot genomen rotonde.

Auto instellingen: "Sport" (M-mode rond 4k tpm), ASR off en ESC Sport (Car menu). Uiteraard is dit ook bij "Individual" in te stellen behalve ESC Sport :(. Nep interieur geluid eruit geprogrammeerd met VCDS, VW motorsoftware 0004! Het panoramadak in de tocht stand gezet, dat klinkt wat mooier.

Onderstaand de modificaties uitgevoerd door JDEngineering in Lochem. De auto blijft optisch volledig origineel onder de motorkap en buitenzijde!!

1. Motor Stage 2, de kW indicatie wordt aangepast v.d. originele 147 kW (200 pk) naar 221 kW (301 pk) in de vermogensmonitor.
2. DSG Stage 2, hogere oliedruk waardoor de bak soepeler/sneller schakelt en >500 Nm aan kan, schakelpunten +400 tpm, top toerental +500 tpm.
3. Milltek downpipe met 200 cells race kat, VW voordemper komt te vervallen (voor OPF een OPF delete).
4. K&N luchtfilter en bladrooster uit de luchtfilterbak verwijdert.
5. Argos 98 "E5"... Eventueel kun je op een volle tank een liter bio ethanol v.d. Action in de tank gooien, dat verhoogt het octaangetal als je 95 hebt getankt.

Veel plezier, op goede pc speakers of oortjes afspelen! Live klinkt het natuurlijk voller maar ja, dit is om een idee te krijgen v.d. Milltek sound.

Schakel weer naar Eco of D (sowieso automatisch iedere keer als je de auto start (ongeacht het symbool in de AID, dat is een bug) en het wordt weer een soepele gezinsauto zonder enige plofjes/scheten. Voldoet vanzelfsprekend aan de APK alsof hij zo v.d. RDW typekeuring komt.

 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Singer en Dolo-Gti
Filmpje gemaakt rond middernacht, even een rondje gereden. Zonder het te weten heeft de passagier gefilmd, helaas niet de vlot genomen rotonde.

Auto instellingen: "Sport" (M-mode rond 4k tpm), ASR off en ESC Sport (Car menu). Uiteraard is dit ook bij "Individual" in te stellen behalve ESC Sport :(. Nep interieur geluid eruit geprogrammeerd met VCDS, VW motorsoftware 0004! Het panoramadak in de tocht stand gezet, dat klinkt wat mooier.

Onderstaand de modificaties uitgevoerd door JDEngineering in Lochem. De auto blijft optisch volledig origineel onder de motorkap en buitenzijde!!

1. Motor Stage 2, de kW indicatie wordt aangepast v.d. originele 147 kW (200 pk) naar 221 kW (301 pk) in de vermogensmonitor.
2. DSG Stage 2, hogere oliedruk waardoor de bak soepeler/sneller schakelt en >500 Nm aan kan, schakelpunten +400 tpm, top toerental +500 tpm.
3. Milltek downpipe met 200 cells race kat, VW voordemper komt te vervallen (voor OPF een OPF delete).
4. K&N luchtfilter en bladrooster uit de luchtfilterbak verwijdert.
5. Argos 98 "E5"... Eventueel kun je op een volle tank een liter bio ethanol v.d. Action in de tank gooien, dat verhoogt het octaangetal als je 95 hebt getankt.

Veel plezier, op goede pc speakers of oortjes afspelen! Live klinkt het natuurlijk voller maar ja, dit is om een idee te krijgen v.d. Milltek sound.

Schakel weer naar Eco of D (sowieso automatisch iedere keer als je de auto start (ongeacht het symbool in de AID, dat is een bug) en het wordt weer een soepele gezinsauto zonder enige plofjes/scheten. Voldoet vanzelfsprekend aan de APK alsof hij zo v.d. RDW typekeuring komt.


Dat klinkt goed! Thnx voor het uploaden.

En je hebt dus 300+ pk en dat zonder een betere intercooler en met behoud van oem midden/eind-demper? Ben benieuwd of mijn beestje dan dezelfde resultaten gaat behalen! Ik dacht dat je zonder intercooler rond de 280 uitkwam dus 300+ is dan wel zeer netjes.

Eerst van de week eens met de VCDS aan de slag, ben benieuwd wat ik daar allemaal mee kan aanpassen.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
  • Leuk
Waarderingen: Rene-GTI
Dat klinkt goed! Thnx voor het uploaden.

En je hebt dus 300+ pk en dat zonder een betere intercooler en met behoud van oem midden/eind-demper? Ben benieuwd of mijn beestje dan dezelfde resultaten gaat behalen! Ik dacht dat je zonder intercooler rond de 280 uitkwam dus 300+ is dan wel zeer netjes.

Eerst van de week eens met de VCDS aan de slag, ben benieuwd wat ik daar allemaal mee kan aanpassen.

300pk is wel op de krukas, en niet op de wielen. Verschillende tuners gebruiken deze 2 waarden nog wel eens door elkaar waardoor er wat verwarring ontstaat over wat je nou daadwerkelijk aan vermogen wint. Overigens zijn zowel de 293 van mij zelf als de 301 van Rene (die we vast allebei op papier van de bank hebben) vrij discutabel bij de gerenomeerde tuners, onder andere om bovenstaande reden. Ging er mij vooral om wat het verschil was met origineel, je went er toch snel genoeg aan. Ik rij er regelmatig mee dat ik mensen er naast heb zitten die het helemaal WOW vinden en dat ik er zelf nog wel een paar tandjes bij had gewild. De beleving en een goedlopende motor is belangrijk, het cijfertje naar mijn inziens bijzaak.

Een intercooler gaat er overigens niet voor zorgen dat je méér pk's eruit krijgt, maar dat je ook na 4 testbankruns nog steeds dezelfde pieken haalt. Ik reed in Zuid Frankrijk toen ik de auto net had met 34 graden en toen voelde hij echt als een 1.0, bleek ook wel uit de cijfers later. Bij het tunen (was in NL toen ook rond de 28 graden) kwam de intake temp na 1 run al tegen de 65 a 70 graden aan. Veeeeeeel te warm en dan gaat de ontsteking vervroegen om ervoor te zorgen dat de motor niet gaat pingelen (ook wel engine knock genoemd). Met intercooler gingen de temperaturen naar rond de 35 (bij 28 ambient dus) waardoor je wat minder afhankelijk bent van de buitentemperatuur en je minder snel vermogensverlies krijgt.
Motoren van tegenwoordig zijn constant aan het bijsturen op allemaal verschillende gegevens, zoals temperatuur, regeneratie van opf filter etc.

Qua uitlaat kan ik je een Milltek downpipe icm een JM-tuning klepuitlaat vanaf de downpipe aanraden. Mooi afstandbedieninkje erbij, klep open voor mooi geluidje en klep dicht voor zachter dan origineel.

EDIT: las je oorspronkelijke bericht nog even, voor je eigen portemonnee kun je die turbo muffler delete beter laten zitten. Doet niks en geeft 0 extra geluid. Turbo Elbow heb ik eventueel nog voor je liggen, heb er ooit 2 besteld maar kan er maar 1 tegelijk op. Stuur me maar even berichtje als je interesse hebt.

Filmpje gemaakt rond middernacht, even een rondje gereden. Zonder het te weten heeft de passagier gefilmd, helaas niet de vlot genomen rotonde.

Auto instellingen: "Sport" (M-mode rond 4k tpm), ASR off en ESC Sport (Car menu). Uiteraard is dit ook bij "Individual" in te stellen behalve ESC Sport :(. Nep interieur geluid eruit geprogrammeerd met VCDS, VW motorsoftware 0004! Het panoramadak in de tocht stand gezet, dat klinkt wat mooier.

Onderstaand de modificaties uitgevoerd door JDEngineering in Lochem. De auto blijft optisch volledig origineel onder de motorkap en buitenzijde!!

1. Motor Stage 2, de kW indicatie wordt aangepast v.d. originele 147 kW (200 pk) naar 221 kW (301 pk) in de vermogensmonitor.
2. DSG Stage 2, hogere oliedruk waardoor de bak soepeler/sneller schakelt en >500 Nm aan kan, schakelpunten +400 tpm, top toerental +500 tpm.
3. Milltek downpipe met 200 cells race kat, VW voordemper komt te vervallen (voor OPF een OPF delete).
4. K&N luchtfilter en bladrooster uit de luchtfilterbak verwijdert.
5. Argos 98 "E5"... Eventueel kun je op een volle tank een liter bio ethanol v.d. Action in de tank gooien, dat verhoogt het octaangetal als je 95 hebt getankt.

Veel plezier, op goede pc speakers of oortjes afspelen! Live klinkt het natuurlijk voller maar ja, dit is om een idee te krijgen v.d. Milltek sound.

Schakel weer naar Eco of D (sowieso automatisch iedere keer als je de auto start (ongeacht het symbool in de AID, dat is een bug) en het wordt weer een soepele gezinsauto zonder enige plofjes/scheten. Voldoet vanzelfsprekend aan de APK alsof hij zo v.d. RDW typekeuring komt.


2 toevoegingen aan je verhaal:

Bij DSG tuning verhogen ze niet de oliedruk, maar de koppeldruk. Heel simpel, gewoon hoe hard de koppeling tegen de uitgaande as wordt gedrukt. Hoe harder deze er tegenaan drukt hoe minder slip je zult hebben. Wat ze eerder deden was gewoon de druk lineair verhogen, dus altijd een hogere druk. Later zijn tuners progressieve koppelingsdruk gaan toepassen. Dit houdt in dat er geprogrammeerd wordt dat je bij een gasklepstand van zeg 20% je de normale koppeldruk hebt en pas vanaf 60% (wanneer de koppeling anders zou gaan slippen) wordt verhoogd naar 3,5 a 4 bar.

Het bijmengen van ethanol werkt inderdaad als octaangetal verhoger, maar niet geheel zonder mogelijke bijwerkingen: ethanol trekt water aan waardoor benzine sneller 'slecht' wordt. Hoe meer ethanol erin zit (en wat je normaal tankt bevat ook al iets meer dan 4% ethanol) hoe sneller dit proces gaat. Wees je hier dus bewust van als je de auto als weekendauto gebruikt.
Daarnaast kun je van het bijmengen van bio ethanol vapor lock krijgen in de injectoren waardoor warm starten niet of niet van harte zal gaan. Sowieso handig om als je dit van plan bent het te melden bij je tuner zodat ze dit mee kunnen nemen. Volgens mij doet JD best veel met bijmengen van bio ethanol.
Mocht je echt interesse hebben in ethanol dan kun je je auto zelfs op een duo-map laten tunen (TVS heeft dit inmiddels gedaan met een Golf 7.5 R) zodat je op een mix van E85 en benzine kunt rijden. Er wordt dan een sensor tussen je brandstoftoevoer geplaatst die continu meet hoeveel % ethanol er daadwerkelijk aanwezig is in je brandstof en kan hiermee bijstellen qua inspuiting. Schijnt echt retegoed te werken en een bom aan extra vermogen op te leveren. Persoonlijk voor een daily te spannend, maar wel lachen.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Singer en Dolo-Gti
Dat klinkt goed! Thnx voor het uploaden.

En je hebt dus 300+ pk en dat zonder een betere intercooler en met behoud van oem midden/eind-demper? Ben benieuwd of mijn beestje dan dezelfde resultaten gaat behalen! Ik dacht dat je zonder intercooler rond de 280 uitkwam dus 300+ is dan wel zeer netjes.

Eerst van de week eens met de VCDS aan de slag, ben benieuwd wat ik daar allemaal mee kan aanpassen.
Ter aanvulling, mijn GTI leverde zowel bij DTE als JDEngineering origineel al 213 pk / 332 Nm t.o.v. de fabrieksopgave 200 pk / 320 Nm. Dat komt ofwel door puur mazzel (serie strooiing) maar waarschijnlijker omdat ik v.a. 400 km niet meer heb ingereden. Toen al even naar Duitsland gereden en vol gas door de versnellingen tot je merkt dat het niet harder kan, dan weer rustig afzakken. De topsnelheid was toen 240 km/u GPS (teller 245 km/u). Sowieso is het véél belangrijker dat je wacht met stevig gas geven tot de olietemperatuur op tenminste 85-90 graden staat, dat duurt zeker 15 km. Daarom staat deze ook altijd prominent midden in de AID, onder de 50 graden geen waarde dus dan moet je sowieso terughoudend zijn.

Uiteraard na een tijd gassen de laatste kilometers rustig aan om de Continental RAAX turbo te laten afkoelen maar dat lijkt me logisch.

De OEM middendemper komt dus te vervallen (of OPF delete naar ik aanneem), de originele einddemper kan gewoon blijven, een Milltek einddemper brengt sowieso niks extra's en zoals ik al schreef, ik wil perse de originele look behouden! Zie onderstaand plaatje voor het verschil. Een extra klep en meer van die fratsen is aan mij niet besteedt, het gaat mij om het resultaat en om extra herrie, ongeacht of je deze aan/uit kunt zetten middels een klep.

Hoeveel vermogen/koppel je uit uiteindelijk zult behalen zal van serie strooiing en het inrijden afhangen. Origineel levert de AW 6.0 GTI gemiddeld 204-209 pk, misschien dat daarom de AW 6.5 GTI voor 207 pk in de lijst staat? Tijdens de persvoorstelling in Mallorca december 2017, hier het 705.000x gedownloade leukste filmpje
, was al bekend dat de Polo GTI wel erg dichtbij de Golf GTI 7.5 uitkwam die letterlijk slechts een achterbumper langer is maar € 18.000,= duurder voor een paar (onbelangrijke) extra's meer... Daarom vroeg men zich hardop af waarom je als sportieve rijder nog een Golf GTI zou willen kopen.

Gemiddeld kom je bij JDEngineering met een motor Stage 2 / DSG Stage 2 AW GTI upgrade uit tussen de 283-295 pk en net onder de 500 Nm, uiteraard met 98 in de tank, een Milltek zoals op het plaatje en een K&N luchtfilter (zal een spat extra geven). Hij had mijn waarden nog niet eerder gezien en zal zo'n 10-15 Polo AW GTI's hebben getuned afgelopen 6 jaar, kun je natellen op Facebook waar hij iedere auto apart wordt vermeld.

Zowel de eerste keer in 2022 (Stage 1 / DSG Stage 2) als de tweede keer, gaven ze aan dat een intercooler overbodig is als je af en toe eens een sprintje trekt. Als je de hele dag over de Nordschleife dendert is dat wat anders of lekker saai 10 km aan een stuk volgas over de Duitse Autobahn blèrt. Het vermogen kakt misschien 5 pk in als je 10 runs op de bank doet, dat is het geld van een grotere intercooler (best prijzig en arbeidsintensief) absoluut niet waard, net als een andere luchtfilterbak. Allemaal leuk voor de Bühne en aan de keukentafel om erover op te scheppen, weggegooid geld als je resultaat gericht bent maar dat is mijn bescheiden mening. Iedereen moet vooral aan de auto doen wat hem goed dunkt!!
 

Bijlagen

  • 20230720_085450b.jpg
    20230720_085450b.jpg
    5.8 MB · Weergaven: 12
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Singer en Dolo-Gti
300pk is wel op de krukas, en niet op de wielen. Verschillende tuners gebruiken deze 2 waarden nog wel eens door elkaar waardoor er wat verwarring ontstaat over wat je nou daadwerkelijk aan vermogen wint. Overigens zijn zowel de 293 van mij zelf als de 301 van Rene (die we vast allebei op papier van de bank hebben) vrij discutabel bij de gerenomeerde tuners, onder andere om bovenstaande reden. Ging er mij vooral om wat het verschil was met origineel, je went er toch snel genoeg aan. Ik rij er regelmatig mee dat ik mensen er naast heb zitten die het helemaal WOW vinden en dat ik er zelf nog wel een paar tandjes bij had gewild. De beleving en een goedlopende motor is belangrijk, het cijfertje naar mijn inziens bijzaak.

Een intercooler gaat er overigens niet voor zorgen dat je méér pk's eruit krijgt, maar dat je ook na 4 testbankruns nog steeds dezelfde pieken haalt. Ik reed in Zuid Frankrijk toen ik de auto net had met 34 graden en toen voelde hij echt als een 1.0, bleek ook wel uit de cijfers later. Bij het tunen (was in NL toen ook rond de 28 graden) kwam de intake temp na 1 run al tegen de 65 a 70 graden aan. Veeeeeeel te warm en dan gaat de ontsteking vervroegen om ervoor te zorgen dat de motor niet gaat pingelen (ook wel engine knock genoemd). Met intercooler gingen de temperaturen naar rond de 35 (bij 28 ambient dus) waardoor je wat minder afhankelijk bent van de buitentemperatuur en je minder snel vermogensverlies krijgt.
Motoren van tegenwoordig zijn constant aan het bijsturen op allemaal verschillende gegevens, zoals temperatuur, regeneratie van opf filter etc.

Qua uitlaat kan ik je een Milltek downpipe icm een JM-tuning klepuitlaat vanaf de downpipe aanraden. Mooi afstandbedieninkje erbij, klep open voor mooi geluidje en klep dicht voor zachter dan origineel.

EDIT: las je oorspronkelijke bericht nog even, voor je eigen portemonnee kun je die turbo muffler delete beter laten zitten. Doet niks en geeft 0 extra geluid. Turbo Elbow heb ik eventueel nog voor je liggen, heb er ooit 2 besteld maar kan er maar 1 tegelijk op. Stuur me maar even berichtje als je interesse hebt.



2 toevoegingen aan je verhaal:

Bij DSG tuning verhogen ze niet de oliedruk, maar de koppeldruk. Heel simpel, gewoon hoe hard de koppeling tegen de uitgaande as wordt gedrukt. Hoe harder deze er tegenaan drukt hoe minder slip je zult hebben. Wat ze eerder deden was gewoon de druk lineair verhogen, dus altijd een hogere druk. Later zijn tuners progressieve koppelingsdruk gaan toepassen. Dit houdt in dat er geprogrammeerd wordt dat je bij een gasklepstand van zeg 20% je de normale koppeldruk hebt en pas vanaf 60% (wanneer de koppeling anders zou gaan slippen) wordt verhoogd naar 3,5 a 4 bar.

Het bijmengen van ethanol werkt inderdaad als octaangetal verhoger, maar niet geheel zonder mogelijke bijwerkingen: ethanol trekt water aan waardoor benzine sneller 'slecht' wordt. Hoe meer ethanol erin zit (en wat je normaal tankt bevat ook al iets meer dan 4% ethanol) hoe sneller dit proces gaat. Wees je hier dus bewust van als je de auto als weekendauto gebruikt.
Daarnaast kun je van het bijmengen van bio ethanol vapor lock krijgen in de injectoren waardoor warm starten niet of niet van harte zal gaan. Sowieso handig om als je dit van plan bent het te melden bij je tuner zodat ze dit mee kunnen nemen. Volgens mij doet JD best veel met bijmengen van bio ethanol.
Mocht je echt interesse hebben in ethanol dan kun je je auto zelfs op een duo-map laten tunen (TVS heeft dit inmiddels gedaan met een Golf 7.5 R) zodat je op een mix van E85 en benzine kunt rijden. Er wordt dan een sensor tussen je brandstoftoevoer geplaatst die continu meet hoeveel % ethanol er daadwerkelijk aanwezig is in je brandstof en kan hiermee bijstellen qua inspuiting. Schijnt echt retegoed te werken en een bom aan extra vermogen op te leveren. Persoonlijk voor een daily te spannend, maar wel lachen.
Uiteraard bedoelde ik de oliedruk :oops:, het was al dik na middernacht toen ik het bericht snel even tikte!

De bio ethanol werd enkel aangeraden mee te nemen omdat ik een halve tank Avia 95 E10 erin had zitten (nog van kerst en in de winter rijd ik niet) aangevuld met een halve tank Shell V-power "98 E5" prut in april. De eerste standaard meting, nadat het DTE kastje was losgetrokken, leverde wederom 213 pk op net als bij DTE een jaar eerder toen er Aral 100 / Avia 98 in zat, waaruit blijkt dat het standaard geen drol uitmaakt wat je tankt! Ik had 4 liter bio ethanol v.d. Action meegenomen en iedere liter die erin ging leverde een mooie winst op. Uiteindelijk heeft hij 3 liter gebruikt, het moet wel veilig blijven, baat het niet dan schaadt het niet gaat er bij hen niet in. Voor de Stage 2/2 upgrade had ik weer allerlei maanden oude 95/98 door elkaar getankt en heb ik de resterende liter bio ethanol erbij geknikkerd wat uiteindelijk 301 pk opleverde. Als de auto straks 6 jr oud is, zal er net 36k op de teller staan, trek ik de ene vakantie eraf net 32k. Uiteindelijk is motorrijden veel leuker als het niet al te heet is, ook geen last van files en parkeerproblemen.

Het 301 DIN teruggerekende krukasvermogen komt overeen met 264 DIN wielvermogen wat daadwerkelijk gemeten is. In feite doet dit naar mijn mening niet ter zake, fabrikant zet krukasvermogen in de folder. Het gaat mij erom dat ik v.d. toch al gezonde 213 pk / 332 Nm naar 301 pk / 516 Nm ben gegaan met slechts weinig hardwarematige wijzigingen. Toch maar even ruim 41% extra vermogen en ruim 55% extra koppel is leuk voor een auto die er onder de motorkap en buitenom exact hetzelfde oogt dan origineel.

V.w.b. "genoeg" vermogen geef ik je gelijk, heb vele honderden Nordschleife ronden op de motor gereden, dat is uiteraard véél uitdagender/inspannender dan een "lahme Ente" Polo GTI met slechts 301 pk. Met een beetje motorfiets zit je in net iets boven de 7 sec op 200 km/u, dat is wel even andere koek!!
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Singer en Dolo-Gti
Dat klinkt goed! Thnx voor het uploaden.

En je hebt dus 300+ pk en dat zonder een betere intercooler en met behoud van oem midden/eind-demper? Ben benieuwd of mijn beestje dan dezelfde resultaten gaat behalen! Ik dacht dat je zonder intercooler rond de 280 uitkwam dus 300+ is dan wel zeer netjes.

Eerst van de week eens met de VCDS aan de slag, ben benieuwd wat ik daar allemaal mee kan aanpassen.
Pas wel op wat je precies wijzigt in VCDS, sowieso prutsen aan motor/dsg instellingen!

Multimedia systeem geen punt als zul je helaas echt niet meer equalizer instellingen kunnen krijgen of beter "Beats" (is uiteraard gewoon PSS speakers (het oude Philips) https://www.premiumsoundsolutions.com/products/acoustic-systems/ die in veruit de meeste auto's is ingebouwd) geluid uit de Panasonic 8-kanaals eindversterker onder de rijders stoel. Stom dat die niet onder de passagiersstoel zit, veel meer beenruimte, je stoot steeds je hak tegen het kastje.

Je AID kunt je slechts licht wijzigen, van 280 kun je 260 of 240 maken of blauw i.p.v. rood maar waarom vraag ik me af. Wel staat het veel beter met meer tussen streepjes (zie foto na teller plus AM modificatie). Ook kun je geen kleuren wijzigen v.d. LED lijn door het dashboard enz. Maar let op, afgezien dat niet iedere modificatie werkt, zijn sommige niet terug te draaien en gaat het je echt knaken kosten zoals een nieuwe AID.

Soms gaat het slechts een beetje mis, ik wilde een extra brede FM instellen (vanaf 64 MHz) maar dan werkt uiteraard RDS niet meer. Ook leuk dat het panoramadak automatisch sluit maar dan werkt je keyless entry niet meer... Zo zijn er vele zaken waar je naar veel testen achter komt. Ik heb destijds een WiFi VCDS gekocht, dan zit je lekker warm boven achter de pc terwijl de auto in de koude garage staat ;).

Hier enkele VCDS codeermogelijkheden uit 2020 om je op weg te helpen https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=779654 .
 

Bijlagen

  • P1090449b.JPG
    P1090449b.JPG
    520.3 KB · Weergaven: 19
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Dolo-Gti
300pk is wel op de krukas, en niet op de wielen. Verschillende tuners gebruiken deze 2 waarden nog wel eens door elkaar waardoor er wat verwarring ontstaat over wat je nou daadwerkelijk aan vermogen wint. Overigens zijn zowel de 293 van mij zelf als de 301 van Rene (die we vast allebei op papier van de bank hebben) vrij discutabel bij de gerenomeerde tuners, onder andere om bovenstaande reden. Ging er mij vooral om wat het verschil was met origineel, je went er toch snel genoeg aan. Ik rij er regelmatig mee dat ik mensen er naast heb zitten die het helemaal WOW vinden en dat ik er zelf nog wel een paar tandjes bij had gewild. De beleving en een goedlopende motor is belangrijk, het cijfertje naar mijn inziens bijzaak.

Een intercooler gaat er overigens niet voor zorgen dat je méér pk's eruit krijgt, maar dat je ook na 4 testbankruns nog steeds dezelfde pieken haalt. Ik reed in Zuid Frankrijk toen ik de auto net had met 34 graden en toen voelde hij echt als een 1.0, bleek ook wel uit de cijfers later. Bij het tunen (was in NL toen ook rond de 28 graden) kwam de intake temp na 1 run al tegen de 65 a 70 graden aan. Veeeeeeel te warm en dan gaat de ontsteking vervroegen om ervoor te zorgen dat de motor niet gaat pingelen (ook wel engine knock genoemd). Met intercooler gingen de temperaturen naar rond de 35 (bij 28 ambient dus) waardoor je wat minder afhankelijk bent van de buitentemperatuur en je minder snel vermogensverlies krijgt.
Motoren van tegenwoordig zijn constant aan het bijsturen op allemaal verschillende gegevens, zoals temperatuur, regeneratie van opf filter etc.

Qua uitlaat kan ik je een Milltek downpipe icm een JM-tuning klepuitlaat vanaf de downpipe aanraden. Mooi afstandbedieninkje erbij, klep open voor mooi geluidje en klep dicht voor zachter dan origineel.

EDIT: las je oorspronkelijke bericht nog even, voor je eigen portemonnee kun je die turbo muffler delete beter laten zitten. Doet niks en geeft 0 extra geluid. Turbo Elbow heb ik eventueel nog voor je liggen, heb er ooit 2 besteld maar kan er maar 1 tegelijk op. Stuur me maar even berichtje als je interesse hebt.



2 toevoegingen aan je verhaal:

Bij DSG tuning verhogen ze niet de oliedruk, maar de koppeldruk. Heel simpel, gewoon hoe hard de koppeling tegen de uitgaande as wordt gedrukt. Hoe harder deze er tegenaan drukt hoe minder slip je zult hebben. Wat ze eerder deden was gewoon de druk lineair verhogen, dus altijd een hogere druk. Later zijn tuners progressieve koppelingsdruk gaan toepassen. Dit houdt in dat er geprogrammeerd wordt dat je bij een gasklepstand van zeg 20% je de normale koppeldruk hebt en pas vanaf 60% (wanneer de koppeling anders zou gaan slippen) wordt verhoogd naar 3,5 a 4 bar.

Het bijmengen van ethanol werkt inderdaad als octaangetal verhoger, maar niet geheel zonder mogelijke bijwerkingen: ethanol trekt water aan waardoor benzine sneller 'slecht' wordt. Hoe meer ethanol erin zit (en wat je normaal tankt bevat ook al iets meer dan 4% ethanol) hoe sneller dit proces gaat. Wees je hier dus bewust van als je de auto als weekendauto gebruikt.
Daarnaast kun je van het bijmengen van bio ethanol vapor lock krijgen in de injectoren waardoor warm starten niet of niet van harte zal gaan. Sowieso handig om als je dit van plan bent het te melden bij je tuner zodat ze dit mee kunnen nemen. Volgens mij doet JD best veel met bijmengen van bio ethanol.
Mocht je echt interesse hebben in ethanol dan kun je je auto zelfs op een duo-map laten tunen (TVS heeft dit inmiddels gedaan met een Golf 7.5 R) zodat je op een mix van E85 en benzine kunt rijden. Er wordt dan een sensor tussen je brandstoftoevoer geplaatst die continu meet hoeveel % ethanol er daadwerkelijk aanwezig is in je brandstof en kan hiermee bijstellen qua inspuiting. Schijnt echt retegoed te werken en een bom aan extra vermogen op te leveren. Persoonlijk voor een daily te spannend, maar wel lachen.
Ja ik zag al een aantal leuke discussies over niet geeikte rollerbanken en toverstof voorbij komen hier op het forum haha.
Dat is mij allemaal om het even hoor die paar papieren pk’s, als die maar goed rijd! Dus in dat opzicht staan we er hetzelfde in.

Ga toch eens even nadenken over die intercooler dan. Ik trek af en toe een sprintje en dat is het dan ook wel, dan is 1000 euro wel een beetje zonde als ik het niet gebruikt. Dacht oprecht dat je er extra pk’s van kreeg dus dank voor de correctie.

Die elbow ben ik wel geinteresseerd in dus ik zal eens een berichtje sturen!

Oh en je auto klinkt heel gaaf maar iets te hard voor mijn doen, snap dat je de klep dicht kan zetten maar hoop dat milltek downpipe + oem einddemper de gouden combo is. We gaan het binnenkort meemaken, kan hem er later altijd nog onder zetten.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Pas wel op wat je precies wijzigt in VCDS, sowieso prutsen aan motor/dsg instellingen!

Multimedia systeem geen punt als zul je helaas echt niet meer equalizer instellingen kunnen krijgen of beter "Beats" (is uiteraard gewoon PSS speakers (het oude Philips) https://www.premiumsoundsolutions.com/products/acoustic-systems/ die in veruit de meeste auto's is ingebouwd) geluid uit de Panasonic 8-kanaals eindversterker onder de rijders stoel. Stom dat die niet onder de passagiersstoel zit, veel meer beenruimte, je stoot steeds je hak tegen het kastje.

Je AID kunt je slechts licht wijzigen, van 280 kun je 260 of 240 maken of blauw i.p.v. rood maar waarom vraag ik me af. Wel staat het veel beter met meer tussen streepjes (zie foto na teller plus AM modificatie). Ook kun je geen kleuren wijzigen v.d. LED lijn door het dashboard enz. Maar let op, afgezien dat niet iedere modificatie werkt, zijn sommige niet terug te draaien en gaat het je echt knaken kosten zoals een nieuwe AID.

Soms gaat het slechts een beetje mis, ik wilde een extra brede FM instellen (vanaf 64 MHz) maar dan werkt uiteraard RDS niet meer. Ook leuk dat het panoramadak automatisch sluit maar dan werkt je keyless entry niet meer... Zo zijn er vele zaken waar je naar veel testen achter komt. Ik heb destijds een WiFi VCDS gekocht, dan zit je lekker warm boven achter de pc terwijl de auto in de koude garage staat ;).

Hier enkele VCDS codeermogelijkheden uit 2020 om je op weg te helpen https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=779654 .
Zo dat is een goeie en geldbesparende tip.. dat wist ik niet. Heb vroeger bij mn audi a3 gewoon alle opties lekker zitten veranderen en terug gezet als het niks was, dat was ik nu eigenlijk ook van plan dus het is goed dat je het zegt..!

Ik was niet van plan aan de motor/dsg instellingen te komen maar wel van de AID dus bedankt voor de heads up.

Die VCDS lijst is echt overweldigend lang haha. Ga er eens op mn gemakje naar kijken.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Overigens nog even wat aanvulling over het punt m.b.t. de verschillen van een Golf t.o.v. een Polo:

Eens dat het gat op gegeven moment wel erg klein werd, zeker met een standaard Golf GTI (die overigens bij uitkomen van de Polo GTI alweer 5 jaar oud was). De facelift performance was al een ander verhaal maar toch zijn er een aantal verschillen die de prijs rechtvaardigen naar mijn idee en is een vergelijking ook alleen maar eerlijk als je naar de Golf 7.5 kijkt:

- De starre achteras van de Polo is echt een ontzettend achterhaald concept en is eigenlijk (samen met het gebrek aan een optie voor een fatsoenlijk mechanisch differentieel) 1 van de grootste minpunten om een auto als de Polo op het circuit te rijden. Onafhankelijke vering geeft uit bochten gewoon een veel meer geplant gevoel dan een as waarbij 1 wiel omhoog komt als je tegen het eind van je vering aan komt.
- De pre facelift Polo heeft de uitlopende DQ250 gekregen, best een goede bak, maar wel maar een 6 bak. Het is echter niet de meest soepele. De facelift Golf daarentegen kreeg de DQ381, de doorontwikkelde 7 bak die meer koppeldruk aan kon, soepeler en sneller kan schakelen en waar nog meer kinderziektes uit zijn gehaald. Ook hebben de Clubsport en TCR mechanische differentielen gekregen waar de Polo het moet doen met een elektronisch geregelde.
- De Polo heeft de EA888 3B, een Budack Cycle versie van de 2 liter TSI. De Golf GTI heeft een 'normale' EA888 3e generatie, veel meer te tunen en makkelijker dikke vermogens uit te pompen dan de 3B. Zelfs met een Golf R turbo ga je bij de Polo tegen een plafond aanlopen van rond de 350pk, terwijl we allemaal inmiddels weten dat een Golf 7.5 (TC)R makkelijk over de 400 gaan en met een hybride turbo ook daar ruim overheen.
- Een praktische is de 5x100 steek van de Polo tegenover de 5x112 van de Golf. Simpelweg een bijproduct van de starre achteras van de Polo, maar beperkt de wielkeuze enorm.
- Het interieur van de Polo is van mindere kwaliteit. De stof is harder, het schuim harder en voelt minder comfortabel. Ook zijn er minder opties geweest qua stoffering.

Dit zijn even uit m'n hoofd de grote verschillen, er zullen er vast nog meer zijn.

De Polo is een goede optie geweest ten opzichte van de toen al 5 jaar oude Golf (wat vooral optisch te zien is aan de lijnen van de auto aan de buitenkant), maar toen ik mijn auto overnam van mijn werkgever heb ik ook een 7.5 Performance gereden ter vergelijking en kan je met recht zeggen dat dat echt als 'meer auto' voelt. Het is wat mooier afgewerkt, comfort is wat groter maar dat was ook wat mij tegenstond. Ik wilde juist een beetje een spartaanse versie waar je alles nog een beetje voelt zoals bij oudere auto's, maar dan met alle luxe van de auto's van nu.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Singer
Zijn betere bobines en bougies nodig voor stage 2 of is dat overkill?

APR Bobine PQ35 – MS100208
NGK Iridium IX Bougie – BKR8EIX

Daar zat ik naar te kijken, doen of is dat geld weggooien?
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Zijn betere bobines en bougies nodig voor stage 2 of is dat overkill?

APR Bobine PQ35 – MS100208
NGK Iridium IX Bougie – BKR8EIX

Daar zat ik naar te kijken, doen of is dat geld weggooien?
Bobines niet nodig, de standaard zijn prima.

Bougies is voor stage 2 wel aan te raden. Iridium kan, vooral voor levensduur. Maar in ieder geval een graad kouder i.v.m. de verhoogde turbodruk.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!