Toerental stationair 1.2TSI 90PK

Ik heb het beide kanten op gedaan.
Starten met kachel op koud: 650rpm, daarna kachel op warm zetten: motor loopt op naar 1000rpm
Starten met kachel op warm: 1000rpm, daarna kachel op koud zetten: motor blijft 1000rpm lopen, pas naar een keer gas geven zakte hij naar 650rpm

Toch blijf ik het vreemd vinden waarom hij dan meer toeren blijft maken...
Zeker na een rit van 30km en zelfs meer dan dat, dan zou de motor toch warm genoeg moeten zijn.
Zelfs in de zomer met de airco aan maakt de auto geen 1000rpm. (dat merk je nauwelijks)

Ik ga vanmiddag bij de dealer in Nieuwegein gaan vragen of ze dit probleem kennen en of hier wat aan te doen is.
Als het winter is moet ik de kachel gewoon kunnen gebruiken zonder dat de auto raar gaat lopen, al mijn andere auto's hebben dit probleem nooit gegeven.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Ik heb geen idee, maar als ik een paar kilometer gereden heb geeft de boordcomputer 90 graden aan en wanneer ik later dan ook weer kijk geeft hij nog steeds 90 graden aan.
Dit is natuurlijk van de koelvloeistof en niet de olie temperatuur, die leest de boordcomputer niet uit.
Vreemde blijft dan ook wel dat wat @crosspoloTSI ook aangeeft de auto bij 1000rpm hikt en ook meer brandstof verbruikt bij stil staan. 1L/uur i.p.v. 0,5L/uur
Ben benieuwd wat de dealer erover te vertellen heeft. Maar we kunnen het nu wel reproduceren en laten zien wanneer het optreed.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Zojuist bij de dealer in Nieuwegein geweest, daar waren ze nogal snel en kortaf dat het hoort en normaal is. Dat de kachel meer stroom vraagt en dus de toeren omhoog gaan.

Toch maar terug naar eigen dealer gereden in Tiel, monteur weer met me meegekeken. Zelfs bij een andere 1.2TSI 90PK getest. Helaas had deze climate control en misschien niet helemaal hetzelfde. Maar deze draaide netjes 650-700 bij zowel HI als LO airco aan en uit..
Monteur heeft nu een melding gedaan naar de importeur (Pon) en aan hun gevraagd wat dit kan zijn en wat hieraan gedaan kan worden.
Op moment van dit bericht typen belde de dealer al terug. Reactie van de importeur was: bij het inschakelen van functies die vermogen van de accu vragen kan de auto zelf het toerental van de auto opschroeven. Dit is dus normaal gedrag en hier kan niks aan veranderd worden. (Blijft vreemd dat deze auto er last van heeft en ik dit gedrag bij geen 1 andere auto heb meegemaakt)
Moet me hier waarschijnlijk maar bij neerleggen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Ik heb geen idee, maar als ik een paar kilometer gereden heb geeft de boordcomputer 90 graden aan en wanneer ik later dan ook weer kijk geeft hij nog steeds 90 graden aan.
Dit is natuurlijk van de koelvloeistof en niet de olie temperatuur, die leest de boordcomputer niet uit.
Vreemde blijft dan ook wel dat wat @crosspoloTSI ook aangeeft de auto bij 1000rpm hikt en ook meer brandstof verbruikt bij stil staan. 1L/uur i.p.v. 0,5L/uur
Ben benieuwd wat de dealer erover te vertellen heeft. Maar we kunnen het nu wel reproduceren en laten zien wanneer het optreed.
Olie temperatuur kan ik op mijn MFD gewoon aflezen hoor ...
 
Zojuist bij de dealer in Nieuwegein geweest, daar waren ze nogal snel en kortaf dat het hoort en normaal is. Dat de kachel meer stroom vraagt en dus de toeren omhoog gaan.

Toch maar terug naar eigen dealer gereden in Tiel, monteur weer met me meegekeken. Zelfs bij een andere 1.2TSI 90PK getest. Helaas had deze climate control en misschien niet helemaal hetzelfde. Maar deze draaide netjes 650-700 bij zowel HI als LO airco aan en uit..
Monteur heeft nu een melding gedaan naar de importeur (Pon) en aan hun gevraagd wat dit kan zijn en wat hieraan gedaan kan worden.
Op moment van dit bericht typen belde de dealer al terug. Reactie van de importeur was: bij het inschakelen van functies die vermogen van de accu vragen kan de auto zelf het toerental van de auto opschroeven. Dit is dus normaal gedrag en hier kan niks aan veranderd worden. (Blijft vreemd dat deze auto er last van heeft en ik dit gedrag bij geen 1 andere auto heb meegemaakt)
Moet me hier waarschijnlijk maar bij neerleggen.
'K zal morgen eens voor je kijken wat die van mij doet ;) 't is me nog nooit opgevallen, maar ik laat m meestal ook niet stationair lopen met de kachel aan (want koud, dus heeft geen nut Stick Out Tongue)
 
Onderstaand 3 foto's, 2 van koude start, 1x met kachel op max en 1x kachel uit. Foto van iets later is na 22km snelweg (warm dus). Maakt geen verschil met kachel aan of uit, warm is t toerental wat lager maar ook geen verschil tussen kachel aan of uit
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    433.4 KB · Weergaven: 48
  • image.jpg
    image.jpg
    426.8 KB · Weergaven: 57
  • image.jpg
    image.jpg
    446.8 KB · Weergaven: 44
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!