Toerental stationair 1.2TSI 90PK

Hoi allen,

Sinds een aantal weken merk ik dat mijn auto stationair niet meer onder de 1000 toeren komt, voorheen draaide deze altijd netjes 600-700 toeren.
Aantal dagen wat rustiger gaan rijden, geen verschil.
Langer laten draaien voor ik weg rijd en langer laten draaien voor ik hem uit zet na een rit, geen verschil.
Toen ben ik de snelweg op gegaan en een poosje 100-130-150 gereden in 3e en 4e versnelling. Bij het verlaten van de snelweg gaf hij netjes 600-700 toeren aan.
Helaas na een "normale rit" naar me werk 30km enkele reis (zowel 50, 80-90, 100-110km/u) staat deze weer op 1000 toeren te draaien.
Terug weg weer warm gereden en weer de 5e versnelling niet gebruikt en ook vlotter gereden, draait hij eind van de rit weer netjes 600-700 toeren te draaien.

Auto komt uit 2014 en heeft 24500km gelopen maar doet dit al een poosje.
Ook vind ik dat mijn auto lang lichte rook blijft uitstoten, als je na 15 km bij een stoplicht staat zie je nog steeds in je spiegel of met enig wind langs je auto rook op komen.

Heb de dealer al gebeld met de vraag of er geen terugroepacties open stonden maar dit bleek niet het geval.
Nu heb ik voor volgende week vrijdag pas een afspraak dat ze hierna gaan kijken, maar ben bang dat als ze even flink doorrijden door hoge toeren blijven rijden enz het probleem weer denken te verhelpen.

Iemand enig idee wat er mee aan de hand is?
Of hebben andere hier ook last van?

Alvast bedankt voor meedenken.

Groeten Mike
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Ik heb de zelfe motor 1.2tsi 90pk en bouwjaar. Staat op moment 60.000km op de teller en heb hier al vanaf 10.000km last van. Exact de zelfde als wat jij aangeeft. Soms wel soms niet. Niemand kan het oplossen. Bougies vervangen, ketting vervangen, bougie kabels vervangen, bobine vervangen. Heb me zelf maar voorgesteld om ermee te leven. Ben benieuwd wat er bij jou naar voren komt. En belangrijkste dat het opgelost wordt!
 
Zojuist auto weer opgehaald bij de dealer..
Wat hebben ze gedaan:
- Gasklep schoongemaakt.
- Motor regel systeem geüpdate.

Zoals je op foto kan zien heeft het heel wat geholpen! (Sorry voor de slechte foto)
Dus naar een rondje van 15km weer terug gereden.

Monteur mee gereden.. Begon over een verhaal dat de accu dan opgeladen moet worden ivm start stop systeem en dat de temperatuur mee speelt.. Heb hem toen verteld dat hij dit vorig jaar nooit gedaan heeft en hier nu al kort na de zomer last van heeft gekregen en dit niet meer weggegaan is.
Monteur vertelde dat dit normaal was voor deze auto met deze motor. Pak maar een andere met dezelfde motor die zal er ook last van hebben.

Ben bang dat dit niet opgelost gaat worden.
Hebben alleen @crosspoloTSI en mijn auto daar last van of hebben er meerdere last mensen last van?
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    490.6 KB · Weergaven: 69
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Als ik mijn polo in zijn vrij heb staan heeft hij minder toeren dan als ik hem in de versnelling heb staan met de koppeling ingetrapt, zal wel zo moeten denk ik :):)
 
Volkswagen  polo aw 2021 r-line reef blue  1.0 tsi 
Het maakt bij mij niet uit in vrij of koppeling in.
Zelden zakt hij ineens wel na 600-700 toeren. Dit gebeurd pas zoals in eerste post beschreven ik hem wat hoger in toeren laat draaien. Dan heb ik er weer een klein poosje geen last van. (Verschilt tussen paar kilometer tot soms een dag)
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Ik twijfel om naar een andere dealer te rijden..
Misschien kennen die het probleem wel, al heb ik weinig vertrouwen in als ik het hier lees.
Weet ook niet of ik zomaar naar een andere dealer mag qua garantie etc.
Het zint me in ieder geval niet... Koop niet voor niks een nieuwe auto... Dan verwacht ik niet dat ie al naar 20.000 problemen gaat geven. Me vorige reed 70.000 probleemloos.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Ik twijfel om naar een andere dealer te rijden..
Misschien kennen die het probleem wel, al heb ik weinig vertrouwen in als ik het hier lees.
Weet ook niet of ik zomaar naar een andere dealer mag qua garantie etc.
Het zint me in ieder geval niet... Koop niet voor niks een nieuwe auto... Dan verwacht ik niet dat ie al naar 20.000 problemen gaat geven. Me vorige reed 70.000 probleemloos.
Je mag naar elke VW dealer gaan. Ik ben zelf ook naar een andere gegaan, omdat mijn eigen dealer beweerde dat een piepende riem (60.000km) niet onder garantie valt ivm slijtage onderdeel. Bij de andere werd dit netjes onder garantie vervangen.

Je kan ook een paar dealers in omgeving hetzelfde mailtje sturen en kijken welke hapt.

Ik heb trouwens dezelfde motor, is wel gechipt, maar dat moet niet uitmaken. Bij mij heb ik een hoge stationair als het buiten koud is. Dit zakt netjes na een paar minuten terug. Ook airco aan of uit heeft invloed.
 
@crosspoloTSI Als de auto op 1000rpm blijft draaien hikt mijn motor ook.
Nu lees op op dat duitse forum dat ze het hebben over de verwarming, ik loop zo even naar de parkeergarage en test dit even.
Vanmiddag wil ik ook even langs een andere dealer rijden om te kijken wat die zeggen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
Verrek. Het lijkt inderdaad met de kachel te maken te hebben.
Auto gestart met kachel op warm: 1000rpm
Kachel naar beneden zetten blijft op 1000rpm pas na een keer gas geven zakt bij naar 650rpm
Auto starten met kachel op koud: 650rpm
Kachel op warm zetten loopt rpm gelijk op naar 1000rpm.
Airco is gewoon uitgeschakeld.

Zal dit vanmiddag bij dealer ook aangeven op hun dit bekend voor komt.
Hierbij foto's als bewijs.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    719.7 KB · Weergaven: 44
  • image.jpeg
    image.jpeg
    712.6 KB · Weergaven: 43
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
bij de handmatige clima is er een verbinding tussen het stuurapparaat voor de kachel en de ECU via T16c/3.
(een tijdje geleden achter gekomen bij de handmatige clima naar climatronic retrofit: http://www.uk-polos.net/viewtopic.php?f=56&t=67621 )

de motor is een essentieel onderdeel van de verwarming (zou je wellicht niet zeggen, hoewel het best logisch is).
Alle warmte in de 6C wordt geleverd door het koelwater. in de 6R kun je nog een standkachel hebben, die heeft de 6C niet meer (ik denk ivm Euro 6 norm).
Wellicht dat er ergens in de ECU of de clima module een stukje software die zegt 'stationair + koude motor + kachel aan = meer toeren!'.

Dat is het enige logische dat ik me kan bedenken.
Kun je eens voor de grap hetzelfde trucje herhalen, maar dan met de temperatuurknop op koud. Ik denk niet dat het verschil maakt, want die knop zit mechanisch op het kachelhuis ipv dat het electronisch geregeld is. Maar gewoon voor het experimenteren. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Maik
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!