Brand op zon velden.. Hoe is dit anders dan brand bij Olieraffinaderijen? Dit is simpelweg doemdenken. Met die gedachtegang moet je ook niet in een woonwijk gaan wonen. Stel dat er brand is bij de buurman, moet jij je huis uit.
Meer belasting toepassen dan WLTP (zoals door een aanhangwagen) heeft niks te maken met elektrisch rijden. Een aanhanger achter je benzine auto heeft hetzelfde effect op je rijbereik. Drogreden dus.
En dan het onderwerp waterstof. Hoewel ik 100% van mening ben dat het een plaats heeft in de mobiele wereld (in mijn ogen in vrachtwagens en bussen), denk ik dat het voor auto's geen beter alternatief is per se voor elektrisch rijden.
Als we even kijken naar hoeveel energie het kost om je auto in beweging te krijgen, geeft de som geen positief beeld over waterstof
- Elektrisch rijden: 100 kWh stroom -> Laden (95% efficient): 95kWh over -> Rijden met elektromotor (90-95% efficient): 85,5kWh over dat omgezet is in beweging
- Waterstof: 100kWh stroom -> Elektrolyse (70% efficient): 70kWh over -> Tanken (?% zeg 100, lekker optimistisch): 70kWh over -> Hydrolyse (waterstof in stroom omzetten)(60% efficient): 42kWh over -> Rijden met elektromotor (90-95%): 37.8kWh over dat is omgezet in beweging
Een waterstof verbrandingsmotor is minder efficient dan een fuel cell. Dus dat laten we even buiten wegen.
Dus, 85.5kWh aan energie dat is omgezet naar beweging. Of 37.8kWh dat is omgezet naar beweging.
Dat ziet er, zoals eerder al vermeld, niet heel positief uit voor waterstof.
Mocht je nog meer willen lezen:
-
https://tweakers.net/reviews/6449/3/de-grote-belofte-van-waterstof-het-alternatief-voor-elektrisch-rijden-elektrolyse-en-efficientie.html#:~:text=Bij elektrolyse is de efficiëntie,circa 50 tot 70 procent.