Subwoofer van stroom voorzien..

Beste mensen,

Even een vraagje..
Ik heb bijna mijn nieuwe subwoofer aangesloten. Ik heb de pluskabel naar mijn zekeringkastje getrokken om daar de stroom weg te plukken.
Ik lees op veel plaatsen dat ik de kabel (heeft een eigen zekering) gewoon op een vrije plek kan in prikken,
echter vraag ik me af of ik hier nog een speciaal stekkertje o.i.d. voor nodig heb?
Ik neem aan dat het vervolgens een kwestie is door te meten welke vrije plaats +15 geeft en hem daar in te prikken?
Heeft iemand misschien een foto van zo'n stekker?
Alvast bedankt!

Bouke
 
Sorry Bouke, ik had je belooft om vandaag te zullen kijken, maar het is er niet van gekomen. Ben voor straf met een maglite en m'n telefoon zojuist nog de auto in gekropen. Ik ga nu de fotos laden, bekijken en posten. Een momentje nog..
 
hoezo vrije plek inprikken ? enkel nemen van je batterij, omdat je stroom zo groot word dat als je het gaat inprikken op dunnere draden deze warm worden en zelfs kunnen smelten doordat er een te grote stroom door komt. (met brandgevaar tot gevolg !!!)
daardoor dat je een dikke kabel hebt.
Dus je spanning/stroom kan je niet op een willekeurige plek vandaan nemen. dit moet van de bron zelf genomen worden. in dit geval de batterij.

Als je dat bedoelde tenminste ? Sorry ik vind je vraag wat onduidelijk Stick Out Tongue

je mag enkel inprikken als de stroom niet groter word dan de vooropgestelde waarde/dikte van je draden. (hou wel rekening met de hoeveelheid stroom er al inmiddels door die draden gaan, want als je verbruiker bv 12A verbuikt, en je inprikt op draden wat op zich aangesloten zijn op een verbruiker van 10A dan word de maximum stroom door de ingeprikte draden 22A.
Als die ingeprikte draden dan te klein zijn voor die stroom aan te kunnen, gaan deze smelten en met brandgevaar tot gevolg !!

Dus bv, als je een draad hebt van 1.5mm² mag je enkel een stroom van max. 16A benutten. 2.5mm² mag dan weer 20-25A hebben.

Stroom is niet hetzelfde als spanning, neem dit goed in het achterhoofd.


(ik kan je enkel aanraden om die installatie door een professionele installateur te laten doen of iemand wat iets van Elektriciteit kent.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap jullie reacties wel. Maar 't is een beetje overtrokken in dit geval, want het betreft hier een Pioneer TS-WX77A. Het vermogen voor een versterkertje voor 2x50W RMS kan je prima aftappen van je zekeringkast. Mijn H4 koplampen trekken meer vermogen.

Mijn sub is gezekerd op 15A. Net als een hele bak andere zekeringen in 't kastje. En hoe bont ik het ook maak, die zekering krijg ik niet stuk. Want (2x50W) / 12V = 8,3 ampere, en dat kan makkelijk door zekering en de zekeringkast.

Hierbij de fotos:
attachment.php

attachment.php
 

Bijlagen

  • 2012-03-04_21-24-15_688.jpg
    2012-03-04_21-24-15_688.jpg
    94.9 KB · Weergaven: 171
  • 2012-03-04_21-26-52_941.jpg
    2012-03-04_21-26-52_941.jpg
    42.9 KB · Weergaven: 169
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel watt is je subwoofer of hoeveel verbruikt je versterker aan stroom ?

WAT je ook doet, denk eraan dat de stroom zich opteld. dus als je bijsteekt op een draadje wat al 10A verbruikt, daar nog eens die versterker zijn stroom erbij dan kom je snel over de 20A.. Ik zou het niet doen, en voor de zekerheid vna de batterij afnemen
 
Hoeveel watt is je subwoofer of hoeveel verbruikt je versterker aan stroom ?

Bouke had dit mij al gevraagd via PB, maar ik had niet snel genoeg gereageerd. Het betrof een TS-WX77A. Ik zie zojuist dat 'ie dat niet noemde in de openingspost. Nou ja, bij deze.

Oh, en je moet natuurlijk niet bijsteken, maar gewoon een lege plek pakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Scherp, Johan, heel scherp. Je hebt helemaal gelijk. Gelukkig wordt het benodigde amperage daar alleen maar lager van: (2x50W) / 14.4V = 6.9 ampere. Deze subwoofer kan dus prima, en zonder enig gevaar, aangesloten worden middels de zekeringkast.
 
Als je toch echt kabels op de accu wil aansluiten.. nahja.. dan zou ik gewoon even de voeding(en) van de zekeringenkast volgen.

Maar ik raad allen aan, om eerst even de [wattage]=[amperage]x[voltage] berekening te maken, alvorens gaten te gaan boren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, bedankt voor de reacties!!
Wildcard in het bijzonder voor de foto's, dit maakt het duidelijk!!

Ik geloof ook dat deze versterker specifiek gewoon op de zekeringkast kan! Sowieso als mensen hier al mee rondrijden.. ;)
Maargoed, de gele draad is de enige die nog aangesloten moest worden, dus jullie begrijpen de spanning om het te kunnen horen.. :)
Ik ga vanavond als het goed is dus de laatste hand leggen, ik hou jullie op de hoogte..

Groet, Bouke
 
dat zal ik zeker doen!
meteen nog een vraag.. de geschakelde plus.. die moet ik vanavond nog even aansluiten,
is dit te doen op de quadlock of zou je die bijvoorbeeld op de sigarettenaansteker kunnen zetten??
 
en weet iemand dan toevallig ook nog de kleur? ;)

Ik heb een quadlock naar iso aansluiting, en op de iso-stekker was 'ie blauw met wit. Quadlock ligt ergens achter het dash, dus daar kan ik niet gemakkelijk bij, sorry. Maar als ik zou de pinout van een quadlock stekker bekijk... kun je hiervoor wellicht het stuursignaal (aan/uit) van de CD-wisselaar voor nemen? Meten is weten :)

Pin 10, op dit plaatje.
rcd310-1.jpg
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!