Heb sinds een tijdje een 9n (1.4 55 kW AUA) die zacht gezegd niet helemaal klachtenvrij is. Maakt af en toe hoog zoemende geluiden (piewiewiew), waarbij de koplampen afwisselend meer en minder branden en ook het toerental wat moduleert. Stroom blijkt dan tussen 14,2 en 13,2 V op en neer te gaan. Begint spontaan, houdt ook weer spontaan op, geregeld meerdere keren per rit.
Na een tijdje ontdekte ik dat de pomp (TRW) van de stuurbekrachtiging bij dat zoemende geluid actief is, in het tempo van het moduleren. Het gezoem lijkt ook van de pomp te komen, je hoort het dan ook als je aan het stuur draait. Daar zit dus vermoedelijk het probleem. Het controlelichtje brandt ook af en toe. Heb oliepeil al eens bijgevuld (de bout die je in het reservoir van bovenaf kunt zien stond met de kop boven de vloeistof). Schokkerig sturen was toen over, maar lichtje bleef af en toe branden en het moduleren bleef ook.
Ik heb vandaag de stekkers van de pomp getrokken en rijd nu even zonder bekrachtiging, om te zien of het moduleren dan uitblijft. Vandaag in elk geval wel, dus dit lijkt wel de bron te zijn. Als dat zo is kan ik de volgende oorzaken bedenken:
- massaprobleem > massapunten schoonmaken
- zekering gaar > er is een gecombineerde zekering (F7) voor EGR, luchtmassameter, oliepeilzender en stuurbekrachtiging (gasklep laatst schoongemaakt, oliepeilzender heeft af en toe gebrand zonder dat peil te laag was), maar is er ook een hoofdzekering op de accu die van invloed is (zo ja, welke)?
- sensor G250 op stuurkolom kapot > nieuwe sensor
- pomp gaar > nieuwe, gereviseerde of gebruikte pomp, best prijzig grapje (weet iemand het onderdeelnummer bij een 1.4 55 kW AUA? De sticker voorop de pomp is niet meer leesbaar. Ik denk dat het een TRW JER 104 pomp is, maar zou dat graag zeker weten)
- stuurhuis gaar > idem
Heeft iemand nog aanvullende ideeën of ervaringen (en vooral: werkende oplossingen) met een van deze punten? Is 14,2 V sowieso niet aan de hoge kant? Zonder aangesloten pomp meet ik 13,8 V zonder ingeschakelde grote gebruikers, dat komt me vertrouwder voor. De dynamo is laatst vervangen (door tweedehands), omdat mijn dochter op vakantie in Frankrijk stil kwam te staan met een dode dynamo - de pechvogel. Zij had ook sores met het oliepeillampje, dat is mij naderhand niet meer gebeurd.
Ik wacht eerst nog even af of het moduleren nu wegblijft, dan wil ik de pomp weer aansluiten en bovenstaand lijstje langsgaan, van simpel naar minder simpel.
Rien (aka Empee)
Na een tijdje ontdekte ik dat de pomp (TRW) van de stuurbekrachtiging bij dat zoemende geluid actief is, in het tempo van het moduleren. Het gezoem lijkt ook van de pomp te komen, je hoort het dan ook als je aan het stuur draait. Daar zit dus vermoedelijk het probleem. Het controlelichtje brandt ook af en toe. Heb oliepeil al eens bijgevuld (de bout die je in het reservoir van bovenaf kunt zien stond met de kop boven de vloeistof). Schokkerig sturen was toen over, maar lichtje bleef af en toe branden en het moduleren bleef ook.
Ik heb vandaag de stekkers van de pomp getrokken en rijd nu even zonder bekrachtiging, om te zien of het moduleren dan uitblijft. Vandaag in elk geval wel, dus dit lijkt wel de bron te zijn. Als dat zo is kan ik de volgende oorzaken bedenken:
- massaprobleem > massapunten schoonmaken
- zekering gaar > er is een gecombineerde zekering (F7) voor EGR, luchtmassameter, oliepeilzender en stuurbekrachtiging (gasklep laatst schoongemaakt, oliepeilzender heeft af en toe gebrand zonder dat peil te laag was), maar is er ook een hoofdzekering op de accu die van invloed is (zo ja, welke)?
- sensor G250 op stuurkolom kapot > nieuwe sensor
- pomp gaar > nieuwe, gereviseerde of gebruikte pomp, best prijzig grapje (weet iemand het onderdeelnummer bij een 1.4 55 kW AUA? De sticker voorop de pomp is niet meer leesbaar. Ik denk dat het een TRW JER 104 pomp is, maar zou dat graag zeker weten)
- stuurhuis gaar > idem
Heeft iemand nog aanvullende ideeën of ervaringen (en vooral: werkende oplossingen) met een van deze punten? Is 14,2 V sowieso niet aan de hoge kant? Zonder aangesloten pomp meet ik 13,8 V zonder ingeschakelde grote gebruikers, dat komt me vertrouwder voor. De dynamo is laatst vervangen (door tweedehands), omdat mijn dochter op vakantie in Frankrijk stil kwam te staan met een dode dynamo - de pechvogel. Zij had ook sores met het oliepeillampje, dat is mij naderhand niet meer gebeurd.
Ik wacht eerst nog even af of het moduleren nu wegblijft, dan wil ik de pomp weer aansluiten en bovenstaand lijstje langsgaan, van simpel naar minder simpel.
Rien (aka Empee)
Volkswagen
Polo 9N