Stuur vervangen moeilijk?

Hallo!
Ik ben nieuw op het forum, en heb sinds gisteren een superfijne polo 6R. Nu heb ik een stuurwiel op de kop getikt dat identiek is, maar wat meer luxe heeft dat het mijne (leer ipv plastic)
Ik wil graag zelf het stuur vervangen, maar ik ben er toch een beetje huiverig voor. Weet iemand of het een eenvoudige klus is?

Na wat Youtube studeren kom ik tot de volgende werkwijze:

-accu loskoppelen (kan dat zomaar zonder gevolgen?)
-airbag loshalen dmv de twee clips (ontploft 'ie niet spontaan?!)
schroef loshalen met M12 ster bitje.

Omgekeerde volgorde terug installeren, klaar!

Of zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank voor de reactie's!

Michiel
 

Bijlagen

  • IMG_3612.JPG
    IMG_3612.JPG
    510.6 KB · Weergaven: 50
Volkswagen Polo 2012  Polo 1.2 TSI  1.2 TSI 66KW 
Welkom op het forum.

Om de airbag los te klikken moet je het stuur een kwart naar links en een kwart naar rechts draaien. Het is verstandig om dat wel op contact te doen ivm stuurslot. Je kunt dan met een kleine schroevendraaier de klipjes losklikken aan de achterkant. Daarna pas accu loshalen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Welkom op het forum.

Om de airbag los te klikken moet je het stuur een kwart naar links en een kwart naar rechts draaien. Het is verstandig om dat wel op contact te doen ivm stuurslot. Je kunt dan met een kleine schroevendraaier de klipjes losklikken aan de achterkant. Daarna pas accu loshalen.

Kan je de auto ook eerst op contact zetten, stuur draaien, en dan van de accu halen? Ipv eerst de airbag loshalen.
 
Volkswagen  Golf VI  1.4 TSi 122pk 
Geen idee, maar denk dat de polo een elektronisch stuurslot heeft. Je haalt ook niet de hele airbag los, maar enkel de klemmen waarmee hij vastgeklikt zit. Daarna pas de stekker etc. Ik haal btw nooit de accu los, maar het is wel verstandig dat wel te doen #livingontheedge
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Leuk
Waarderingen: Michiel N
Als je hem eerst van stuurslot haalt, contact uit, sleutel er in houden!, dan de accu loskoppelen, dan blijft het stuurslot er af en kan je hem blijven draaien.

Wacht wel even aantal minuten na het loskoppelen van de accu voordat je de stekker van de airbag er af haalt.

Nog 1 tip, zorg dat je sleepring(waar de stekker op zit) op de zelfde plek blijft, als deze een rondje draait en je monteert hem kost het een nieuwe sleepring.
 
Bedankt voor de tip, daar kan ik wat mee! Zit de sleepring trouwens op de airbag die loskomt of op het 'vaste' gedeelte van de stuurkolom? Bedankt nogmaals! Michiel
 
Volkswagen Polo 2012  Polo 1.2 TSI  1.2 TSI 66KW 
Als je hem eerst van stuurslot haalt, contact uit, sleutel er in houden!, dan de accu loskoppelen, dan blijft het stuurslot er af en kan je hem blijven draaien.

Wacht wel even aantal minuten na het loskoppelen van de accu voordat je de stekker van de airbag er af haalt.

Nog 1 tip, zorg dat je sleepring(waar de stekker op zit) op de zelfde plek blijft, als deze een rondje draait en je monteert hem kost het een nieuwe sleepring.

Sleepring is naderhand ook te calibreren hoor, wel een vervelende klus maar het kan zeker (heb het zelf gehad :)). Je hoeft zeker niet direct een nieuwe sleepring te kopen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!