storinglampje 6r Bluemotion

Sinds gister heb ik last van 2 storingslampjes in het dash.

1 is een knipperende gloeispiraal en
2 is katalysator lampje..

dit al bij 11.000km de 6r is 3 maanden oud.

wie weet wat dit is, en is een reset mbv de vagcom voldoende om de storingen te wissen/ laten verdwijnen door wellicht 1x een misfire?
 
Jep; zelfde probleem hier gehad. Is je EGR klep. Die schijnen bij de 6R Bluemotion extreem zwak te zijn. Bij mij "vloog" de EGR klep na 4 mnd en 18.000 km in de storing.

Tweemaal langs dealert gereden; inmiddels een nieuwe EGR klep eronder laten zetten. Hadden er een flink aantal in bestelling staan, dus ik zou snel langsgaan. In principe geen schade aan je auto, anders dan dat je misschien (iets) minder zuinig rijdt. Uiteraard is het een garantiegeval.
 
nou... ik startte vanochtend mijn auto en tot de grote verbazing zijn beide lampjes uit.
Heb er zelf niets aan gedaan, buiten een beetje rustiger aan doen.
Hopen dat het zo blijft.
 
Zou toch langs de dealer rijden. Ik had dat ook in het begin. Controlelampjes gingen uit en bleven heel lang uit. Na een week of 2 gingen ze steeds vaker knipperen met een compleet defecte EGR klep als gevolg.
 
Bas zei:
Regelt de hoeveelheid uitlaatgas die via koelers teruggevoerd wordt naar de inlaat ;)
ok bedankt voor de info.

Zelf ook een probleempje, gloeidraadlampje knipperde 0,5 sec ritme en de start/stop systeem was down. Laat nu mijn zoon dat zelfde euvel met zijn Seat ecomotive hebben gehad 14 dagen geleden. conclusie, software update!!
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
@Hansstaal en @ Coolkast

ik zou als ik jullie was gewoon naar de dealer gaan zoals @Happyman schrijft.
Niks, software update of lampjes uit, het zal wel goed zijn.
Lees onderstaand bericht.
 
Ik wilde deze vraag ook al plaatsen. :| Maar er zijn meerdere mensen die hier dus last van hebben. :shock:

Een dikke 1,5 maand geleden (20.000 km) had ik ook controle lampjes :idea: van het motormanagement en katalysator branden/knipperen. Via mobiliteit garantie naar de dealer => "magneetklep" vervangen. :!:

Vorige week, zelfde controle lampjes :idea: :!: :?: Weer via mobiliteit garantie naar de dealer => Nu wordt idd. de "EGR klep" vervangen. Mag even duren. Dingen zijn niet (meer) voorradig in NL. :geek:

Rij nu al een dikke week in een vervangende "cheap ass" Polo 1.2 benzine. :(
Ik heb normaal een "Full option+" Polo BM. :cool: Kan niet wachten dat ik de mijne weer terug heb.
 
hahaha, dat heb ik inderdaad ook gehad met mijn BM, was zo ongeveer eind oktober Stick Out Tongue
bij mijn dealer zeiden ze toen dat ze er nog nooit van hadden gehoord :lol:
die klep is toen inderdaad ook vervangen en sindsdien geen last meer van gehad ;)
('t enige bij mij was dat die klep niet kapot was, maar alleen een software storing gaf :oops: )
 
VW  6R  1.2TDI 
@Gewoonjan
ok. Maar sindsdien dus geen foutmeldingen meer gehad?!

PS, merk je nog iets aan je verbruik?! Positief bedoel ik dan. Ik heb gelezen dat als de EGR klep verstopt raakt dit nadelig invloed heeft op je verbruik. Zal wel niet veel schelen denk ik. En toch moet ik toegeven nadat die "magneetklep" vervangen was de BM gevoelsmatig makkelijker rond de 4ltr/100 km gemiddeld verbruikt.
 
@all

ik had dezelfde storing na 27000km. ben terug gegaan naar de dealer (30000km beurt laten doen)

hebben een S/W update gedaan. De auto voelt beter aan en trekt beter onderin. Kan nu in z'n 3 over een rotonde. Ook het verbruik is beter.

Laatst 3.8L/100 op een afstand van 95 km snelweg. Big Grin

Bij mij is er mijns inziens niets vervangen.
 
RomeoHotel zei:
@Gewoonjan
ok. Maar sindsdien dus geen foutmeldingen meer gehad?!

PS, merk je nog iets aan je verbruik?! Positief bedoel ik dan. Ik heb gelezen dat als de EGR klep verstopt raakt dit nadelig invloed heeft op je verbruik. Zal wel niet veel schelen denk ik. En toch moet ik toegeven nadat die "magneetklep" vervangen was de BM gevoelsmatig makkelijker rond de 4ltr/100 km gemiddeld verbruikt.
nope, helemaal geen melding meer gehad ;)
maar zoals ik volgens mij al typte was de klep bij mij niet kapot 0=)
de garage zei tegen mij in ieder geval dat alles normaal functioneerde, maar iets een software fout gaf, alleen wisten ze niet wat :cool:
en ik merk niets aan mijn verbruik, alleen dat ik 1 van de meest onzuinige BM's heb hier op het forum, maar dat komt grotendeels door mijn rijstijl en anderzijds door mijn leeftijd (19) en dus niet echt van het rustigere rijden ben ;)
't kan ook er mee te maken hebben aan de manier waarop ik de auto heb ingereden; de eerste 1000 rustig aan en daarna redelijk doorgetrapt steeds :oops:
al ben ik vanaf een kilometerstandje of 7500 weer rustiger gaan rijden om zo toch een beetje de diesel kosten te gaan drukken :lol:

Ps. @ Sap6R, in de drie over rotondes en door bochten kan sowieso wel, mits je de snelheid van je auto boven de 30 km/u kan houden ;)
dat is trouwens alleen een aanrader als je er alleen in zit wegens het gooien wat je dan meestal met de auto doet Stick Out Tongue
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!