Startproblemen met VW polo 1.2 tdi (start alleen na hulp startkabels)

Vraagje.

Mijn vw polo (1.2 tdi BJ 2011) heeft startproblemen.

Situatie is als volgt :

1. Als ik de auto normaal wil starten, lukt dit niet.

2. Hang ik de auto aan de startkabels van een helpende auto. Start de auto wel.

3. Koppel ik de startkabels los, zet ik de motor uit. Probeer ik hem vervolgens weer te starten, start hij wel zelfstandig.

Zouden jullie weten wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Al geprobeerd/ gedaan:

1. Voltage accu meten, deze is 12,7volt. Dus accu zelf lijkt me niet direct de oorzaak? Ook omdat hij na een keer helpen wel zelfstandig start?

2. Extra) massa maken door startkabel aan de - en massa auto. Werkte niet.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Motor draait wel bij poging tot starten? Eerste x starten zal hij gloeien waardoor je meer vermogen zal trekken uit de accu.

Als je nou de accu eens een nacht aan de laders knalt?
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Motor draait wel bij poging tot starten? Eerste x starten zal hij gloeien waardoor je meer vermogen zal trekken uit de accu.

Als je nou de accu eens een nacht aan de laders knalt?
Als ik de accu goed oplaadt door rijden (min 1 uur snelweg, lijkt me vergelijkbaar met nacht aan de lader). Doet hij het wel weer, maar na een keer of 4 korte afstanden rijden en 5 dagen stilstand start hij niet meer. Maar dan wel apart dat hij na een keer hulp starten wel gelijk zelfstandig start? Maar dat heeft dan wss te maken met dat dat meer vermogen vraagt wat die niet aan kan?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
@Andries Polo6R @iichel als ik het zo hoor is het denk ik gewoon maar tijd voor een nieuwe accu. Om kosten te besparen zou ik deze graag zelf bestellen en vervangen, echter moet deze dan nog ingeleerd worden (er zit officieel een start/stop functie in de auto, al geef ik daar zelf weinig om). Kan ik de accu zelf vervangen en vervolgens naar de garage rijden om hem in te laten leren? Of start de auto niet zonder dat hij is ingeleerd?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Even een update. Heb een nieuwe accu besteld (Varta AGM), welke ik er vanavond in wilde zetten. Maar dacht rijd vandaag in me pauze toch even langs een garage voor een accutest en garage concludeert dat de accu gewoon goed is. Zij denken zelf aan iets met de elektra, waarbij ik zelf dan denk aan de extra startonderbreker (keyless entree) die er vorig jar in is gebouwd.

Overigens vanmorgen de auto gestart met startkabels, vervolgens naar werk (45 min rijden) en op/ na werk kon ik de auto tot 5 keer toe zonder problemen starten. Ik snap er niks van? Heb de accu dus nog maar even in de verpakking gelaten, anders toch zonde van de 130 piek. Overigens ook contact opgenomen met het keyless systeem om te kijken of zij dit herkennen, maar nog geen reactie.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Omdat ik de accu toch al in huis had, deze vandaag erin gezet. Andere zat er al sinds ik hem heb (min 4 jaar), dus die vervangen kan nooit kwaad obv jullie advies Nu kijken of het probleem wegblijft. Bedankt voor het meedenken heren.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Ik had tijdens starten verschillende storingslampjes, toch bleef de auto wel starten maar draaide erg lang en pakte soms toch pas na de 3de keer op. Toen toch accu vervangen en sindsdien geen problemen meer.

Weetniet of het accuraat is maar je kan met vcds ook een bepaalde health zien van je accu.

Stond er van te kijken wat zo'n accu kan hebben mijne was van 2010.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Bijna 2 weken later even een update: Het startprobleem is niet meer terug gekomen en de oorzaak lag dus toch bij de accu te liggen! Volgende week moet hij voor de APK, dus dan laat ik gelijk de accu even opnieuw inleren. Bedankt voor jullie hulp en advies! Wordt gewaardeerd :)
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!