Slippende koppeling Polo 6R

Heren en Dames,

Na enige tijd rond te hebben gereden met een zware koppeling heb ik sinds gisteren een slippende koppeling.
Bij het vol indrukken van het gaspedaal schiet mijn toerenteller omhoog maar de snelheidsmeter laat op zich wachten. Een en ander op het forum gelezen en dit duidt op een slippende koppeling. Nou wil ik het graag vervangen met behulp van een goede vriend(garagist). Wel heb ik eerst twee vragen alvorens ik stappen onderneem.

1. Welke merk kan ik het beste aanschaffen ter vervanging.
2. Moet mijn vliegwiel ook vervangen worden?

Betreft: polo 6r 1.2 tdi
Bouwjaar: 04/2011
Altijd tijdig in onderhoud.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Bij andere auto,s heb ik wel ervaringen met LUK koppelingen dat zijn goede kwaliteit koppelingen.
Of je gaat voor origineel dat kan ook.
Ff kijken hoe het vliegwiel eruit ziet, in de regel hoeft die eigelijk bijna nooit vervangen te worden.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: sahindogan
Heren en Dames,

Na enige tijd rond te hebben gereden met een zware koppeling heb ik sinds gisteren een slippende koppeling.
Bij het vol indrukken van het gaspedaal schiet mijn toerenteller omhoog maar de snelheidsmeter laat op zich wachten. Een en ander op het forum gelezen en dit duidt op een slippende koppeling. Nou wil ik het graag vervangen met behulp van een goede vriend(garagist). Wel heb ik eerst twee vragen alvorens ik stappen onderneem.

1. Welke merk kan ik het beste aanschaffen ter vervanging.
2. Moet mijn vliegwiel ook vervangen worden?

Betreft: polo 6r 1.2 tdi
Bouwjaar: 04/2011
Altijd tijdig in onderhoud.
Hoi, ik zou zelf altijd voor een originele koppeling gaan maar dat is puur mijn standpunt, andere merken kunnen ook goed zijn maar waarom zou je risico nemen met een koppeling van misschien een paar tientjes goedkoper met de kans dat het misschien weer uit elkaar moet. Wat eerder al is gezegd betreffende je vliegwiel, in de regel hoeft die niet vervangen te worden, tenzij je koppelingsplaat aan beide zijden versleten zou zijn, dan maakt hij ook groeven in je vliegwiel en is vervanging noodzakelijk, als je niet te lang met een slippende koppeling door rijdt zal het niet nodig zijn. Uiteraard wel, de plaat, drukgroep en het druklager. Succes met je reparatie.
 
Volskwagen  Polo GTI aw  2 liter 280 pk 
  • Leuk
Waarderingen: sahindogan
891404C7-862E-4358-B58C-8194BC74F559.jpeg @Ger Louwen goed punt inderdaad.
Ben vandaag langs de dealer geweest voor een prijs opgave. Bij de dealer kom ik op een totaalprijs van rond de €500,- voor die prijs krijg je: koppelingsplaat, druklager en drukgroep.

Ik heb vervolgens een vergelijking gemaakt met een set dat aangeboden wordt op autodoc dan komt dat veel goedkoper uit. Zie bijgevoegde afbeelding.

Maar anderzijds denk ik ook wel om liever een originele onderdeel in te bouwen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Luc en valeo zijn ook de merken die ze origineel gebruiken.

Autodoc.... zou ik niet doen

Dan zou ik naar een auto onderdelen bedrijf waar autobedrijven ook hun spullen halen gaan.

Die kunnen meestal wel een mooie prijs maken.

En hun leveren ook aan universelen bedrijven en die zullen ook geen originele koppelingen bestellen.


Btw 500euro voor een koppelings set....
 
  • Leuk
Waarderingen: sahindogan
891404C7-862E-4358-B58C-8194BC74F559.jpeg @Ger Louwen goed punt inderdaad.
Ben vandaag langs de dealer geweest voor een prijs opgave. Bij de dealer kom ik op een totaalprijs van rond de €500,- voor die prijs krijg je: koppelingsplaat, druklager en drukgroep.

Ik heb vervolgens een vergelijking gemaakt met een set dat aangeboden wordt op autodoc dan komt dat veel goedkoper uit. Zie bijgevoegde afbeelding.

Maar anderzijds denk ik ook wel om liever een originele onderdeel in te bouwen.
Hoi Sahindogan, het scheelt wel enorm inderdaad, we praten hier niet meer over een paar tientjes maar een paar honderd euro en dan moet het ook nog ingebouwd worden, uit eigen ervaringen kan ik zeggen dat ik goeie resultaten heb gehad (meerdere malen) met de Sachs koppelingsset en het zou inderdaad zo maar zo kunnen zijn dat dat ook de eerste montage bij VW is. Daar moet wel achter te komen zijn, succes.
 
Volskwagen  Polo GTI aw  2 liter 280 pk 
  • Leuk
Waarderingen: sahindogan
Heren bedankt voor jullie reacties en inzichten.

Ik heb toch gekozen voor de Sachs koppelingsset.
Van Luk is enkel de diameter 230mm verkrijgbaar.

Na contact met de dealer bleek dat ik een 228mm nodig heb. De set is in bestelling en zal aanstaande zondag gemonteerd worden.

Na het monteren zal ik nog een prijsberekening doorcommuniceren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!