Slecht stationair lopen 1.6 TDI CAYB

Volgens mij is dit een veel voorkomend ding met deze blokken.
Het stationair draaien gaat nog goed als de motor nog aan het opwarmen is maar zodra de bedrijfstemperatuur bereikt is gaat hij stuiteren/rumoerig stationair lopen.
Ik heb een log gemaakt van de Injection amount deviation van alle cilinders om het even grafisch te krijgen wat de injectoren nou aan het doen zijn en misschien dat iemand hier ziet wat er mis gaat. Op het eerste deel van de log tot zo'n 250s is de motor nog bezig met opwarmen. Het deel er na wat er chaotisch uit ziet is het slechte lopen van de motor. Het lijkt net op een wankelmotor zo slecht loopt hij dan ineens. na 320s op de log zet ik een stroomverbruiker aan en de motorloop wordt weer rustig en hij loopt weer als een naaimachine.

Iemand hier die hier iets van kan maken met deze informatie?

- De auto is voorzien van stage 1 van VAGtechniek. (probleem was er voor tuning ook al)
- Heb er vaak genoeg flesjes van Forté en dergelijke ingegooid om verstuivers te reinigen
- Interval tussen regeneraties lijkt mij ook te klein (om de 500km?)
- Injectoren kletteren er ook op los als er niet geregenereerd wordt


WhatsApp Image 2021-09-18 at 15.07.58.jpeg
 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
Ik denk dat je toch even wat meer waarden naast/over deze grafiek moet leggen, accu spanning, luchtmassa en brandstofdruk zou ik er sowieso even bij doen
Ik hoop dat ik de juiste meetwaarden geselecteerd heb.
Fuel pressure is in kPa
MAF in mg/stroke
en die andere air mass in g/s

Bij 140s zet ik verbruikers aan en bij 260s weer uit.
Bij 300s een kort blipje op het gaspedaal en bij 315s probeer ik hem op 2000 toeren te houen tot 340s

1632083268439.png
 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
maakt je tweemassa vlieg wiel niet veel herrie ?
wat kan dat deze versleten en zich zelf juist tegen werkt door de onbalans
door deze onbalans raakt je bdp sensor in de war de sensor denkt dat dat de motor niet goed loopt en gaat de injectors bijregelen (rustig loopregeling)
zichtbaar in je log vanaf 250 sec
simpel gezegd er vind een regeling plaats die er helemaal niet moet zijn


1632465093604.png



aangezien je auto getuned is de kans dat je vliegwiel versleten is best groot
groetjes Donna
 
maar waarom zijn de verstuiversignalen onderbroken tussen 318 en 341 ??
Op dat moment houd ik hem op toeren. lijkt mij dat ie dan geen stationair hoeft af te regelen. right?
maakt je tweemassa vlieg wiel niet veel herrie ?
aangezien je auto getuned is de kans dat je vliegwiel versleten is best groot
groetjes Donna
 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
Ik heb het probleem opgelost door met VCDS de Basic Setting: IDE06141-Adapting Injector Minimum Deviation Quantity te draaien.
Hier was de auto een goede 20 minuten zoet mee en daarna spinde hij weer als een kitten
De motorloop is onder in het toerenbereik heel rustig geworden na deze handeling.

 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
ik zou eens je verstuivers laten testen. Vermoed dat er 1 of 2 verstuivers niet helemaal fris zijn en het probleem binnenkort weer terug komt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!