- Bij de technische keuring wordt wel gekeken naar bijvoorbeeld uitlijning en wielstand omdat dit invloed heeft op de wegligging en veiligheid.
- Een starre achteras heeft van zichzelf weinig verstelmogelijkheden, maar als er verschil zit in bijvoorbeeld de sporing of wielstand aan de achterzijde, kan dat wijzen op schade, slijtage van onderdelen of een afwijking in de ophanging.
- Kleine verschillen in wielstand op een starre achteras kunnen soms voorkomen door slijtage of montage, maar te grote afwijkingen kunnen problemen geven bij de keuring, omdat dit kan duiden op onveilige situaties.
- België hanteert net als Nederland een technische controle waarbij de bandensporing en wielstand worden beoordeeld. Het is dus mogelijk dat bij een groot verschil tussen de achterwielen dit als afkeurpunt kan worden gezien.
AI geeft het volgende aan gebaseerd op je foto:
De gemeten verschillen in wielvlucht en toespoor achter zijn zeer klein. Bij een starre achteras zijn wat minuten verschil normaal door productie- of montagetoleranties en niet per se reden voor afkeur bij de keuring.