Racingline Air intake

na een tijdje vind ik persoonlijk het aanzuig geluid iets te storend. (dat is natuurlijk voor iedereen anders)
maar kwa prestaties was die wel heel positief.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
maar kwa prestaties was die wel heel positief.
Kun je dat ook kwantificeren? Niet lullig bedoeld, maar ben gewoon benieuwd. Voor zover ik weet, is de meerwaarde slechts een paar pk. Zeker bij zo'n licht motortje.
Zoiets kan ook natuurlijk heel goed tussen de oren zitten. Mijn achtergrond is sociale psychologie en een van de fraaiste theorieen is die van de cognitieve sissonatie reductie. Zo zou hier in concreto wel eens een rol kunnen spelen dat men een fors bedrag heeft geinvesteerd en dat dat op zich er al toe leidt dat men een vermeend effect vaststelt, ook al is dat er objectief gezien niet of nauwelijks. Het enige dat een beetje zoden aan de dijk zet is een compleet andere downpipe. Maar ook dan is het effect (bij dit motortje) uiterst bescheiden. Voor mij volstaat een simpele stage 1 . Bij zwaardere motoren ligt het wat anders, dan is de winst meer de moeite en het geld waard.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Kun je dat ook kwantificeren? Niet lullig bedoeld, maar ben gewoon benieuwd. Voor zover ik weet, is de meerwaarde slechts een paar pk. Zeker bij zo'n licht motortje.
Zoiets kan ook natuurlijk heel goed tussen de oren zitten. Mijn achtergrond is sociale psychologie en een van de fraaiste theorieen is die van de cognitieve sissonatie reductie. Zo zou hier in concreto wel eens een rol kunnen spelen dat men een fors bedrag heeft geinvesteerd en dat dat op zich er al toe leidt dat men een vermeend effect vaststelt, ook al is dat er objectief gezien niet of nauwelijks. Het enige dat een beetje zoden aan de dijk zet is een compleet andere downpipe. Maar ook dan is het effect (bij dit motortje) uiterst bescheiden. Voor mij volstaat een simpele stage 1 . Bij zwaardere motoren ligt het wat anders, dan is de winst meer de moeite en het geld waard.
tussen de oren zat het niet :)
met de standaard air intake met K&N inlegfilter (wat verwaarloosbaar is, ivm de papieren inlegfilter)(scheelt max 3pk) en stage1 heb ik 140 op de wielen. wagen rijd altijd op 98.
en met de complete racingline met stage1 aangepast komt het op juist geen 150 en dan kom je idd uit op de restrictie van de uitlaat downpipe. het moet nu eenmaal kunnen uitademen ook.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
Ik verwacht zelfs minder pk als je warmere lucht pakt dan origineel. Dit is wel een leuk fimpje, het effect van een performance filter in een gesloten systeem (dus met koude luchtaanvoer) in vergelijk met origineel. 3x raden hoeveel pk de twin-turbo V8 erbij kreeg....

Ik verwacht zelfs minder pk als je warmere lucht pakt dan origineel. Dit is wel een leuk fimpje, het effect van een performance filter in een gesloten systeem (dus met koude luchtaanvoer) in vergelijk met origineel. 3x raden hoeveel pk de twin-turbo V8 erbij kreeg....

is ook logisch, zonder tune veranderd er gewoon niets.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
belangrijkste verschil met de racingline samen met de tune was vooral het verschil in direct oppikken, en dan het lineair doortrekken in een vlotte curve over het volledige toerental.
waar ik met de originele filterbox een veel vroeger afvlakking kreeg.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
Als ik het goed begrijp heb je na de stage 1 een stage "1 aangepast" gedaan. Was die stage 1 met rollenbank en wat houdt dan die "stage 1 aangepast" precies in? En was die racing line tegelijkertijd?
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
de stage1 wast een standaard prog en nog met origineel filterbox op de bank.
en de aangepaste is gewoon nog verder naar de limiet gaan met de racingline en op de bank.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
de stage1 wast een standaard prog en nog met origineel filterbox op de bank.
en de aangepaste is gewoon nog verder naar de limiet gaan met de racingline en op de bank.
Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar als je wil vaststellen wat de relatieve bijdrage van een bepaalde bijdrage is, moet je bekijken wat er gebeurt als je alleen die aanpassing aanbrengt. Verander je meerdere zaken tegelijkertijd, dan weet je niet wat het één en het ander toevoegt. In dit geval denk ik dat de aangepaste tuning de grootste bijdrage levert en de intake hooguit enkele pk's (zoals ook regelmatig aangetoond)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
140 op de wielen met standaard stage 1 is indrukwekkend, En als ik het goed begrijp kwam je op 150 met de racingline luchtfilter en de Elbow. 150 pk aan de wielen betekent +/- 165 pk op de motor. Lijkt mij hoog, maatgoed. En moet je nu een nieuwe tune als het filter er weer af gaat?
Haha ik lees dat ook al een tijdje in de handtekening, lijkt me ook gewoon vermogen op de krukas en niet op de wielen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!