Raar motorgedrag

Allen,

Mijn Polo vertoont rare kuren. Dit gebeurt eigenlijk vrijwel alleen bij een warme motor.

Na dat de motor 15-20 minuten aan staat begint het. Als ik de koppeling bij het schakelen indruk gaat het toerental met een paar honderd toeren omhoog en voel ik op het koppelingspedaal dat er enige ‘druk’ op staat.
Normaal als ik de koppeling indruk gaat het toerental omlaag en voel ik geen druk.

Ook loopt de auto niet lekker stationair. Schommelt tussen de 800-1100 toeren. Hij start soms ook gewoon niet als ik hem na een rit even 10 minuten laat staan en vervolgens weer wil starten.

De garage dacht dat het om de lamdasonde ging, op een gegeven moment brandde het motorlampje en gaf dit aan. Deze zijn vervangen en dit verhelpt dus niks. Ook zijn de injectoren vervangen.

Voordat ik onnodige kosten ga maken hoor ik graag jullie mening.
Thanks
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Motorlampje hebben we destijds uitgelezen.
Deze gaf aan P0136 Bank 1 Sensor 2.
Hieruit heeft de garage dus de lambdasonde vervangen.
De problemen zijn hiermee niet verholpen.

Gister ging het lampje weer aan.
Dit keer gaf de auto aan: P0172 system too rich bank 1.
Hier is nog niks aan gedaan, kan dit te maken hebben met de problemen?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Maar verklaart dit bijvoorbeeld ook het gedrag bij het indrukken van de koppeling en de toeren die omhoog gaan?
Tijdens het rijden nergens last van, maar bijvoorbeeld bij het schakelen merk ik dus dat het toerental omhoog gaat bij het indrukken van de koppeling.
Heel vreemd.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Een storing op de lambdasonde betekend niet automatisch dat de lambdasonde kapot is. De door de lambdasonde aangeleverde meetwaarde is hoger dan wat de computer verwacht. Hierop word een foutcode gegenereerd. Dit kan ook een draadbreuk of verhoogde overgangsweerstand betreffen in de lambdasonde. Advies: meet zelf de uitstoot en vergelijk deze met de waarde die de computer binnen krijgt. Controleer de LTFT en de STFT op afwijkingen. Probeerde de ECU uit alle macht om brandstof uit het systeem te trekken maar de motor loopt nog steeds te rijk: ergens komt er brandstof buiten de ECU om in het systeem terecht, probeert de ECU uit alle macht om nog meer benzine in de motor in te spuiten en deze blijft te arm lopen: ergens is er een luchtlekkage NA de luchtmassameter.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: TdM
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!