Problemen stoelverwarming

Gisteren kwam ik er achter toen ik samen met mijn vriendin in de auto zat en haar stoel warm werd zonder dat hij aanstond.
Samen met mijn zwager de boel een doorgemeten en nagelopen. Nu gebeurt het volgende met de stoelen.

Bestuurder stoel word warm bij inschakeling maar geeft vol gas en kent maar 1 stand. Het is dus aan of uit.

Bijrijders stoel word warm als de auto op contact staat en of rijd. Of de schakelaar nu aan of uit staat of eraf is maakt niet uit.
Met het doormeten kent hij de 1,2,3,4,5 standen wel en geeft netjes meer waarde aan als hij warmer moet worden.
Maar op 1 of andere manier word hij zo al warm. stand 5 warm.

Als we de schakelaars wisselen veranderd het niet. Dus aan de schakelaars kan het niet liggen zou je denken. Maar wat het wel is weten we niet.
Het enige wat niet origineel is is de kabelboom. Die is van kufatec maar zou goed moeten wezen.
Wie kan me helpen met dit probleem?
 
Ben ik ook wel heel benieuwd naar, mijn ex-polo had een soort gelijk probleem!

Bestuurdersstoel was gewoon goed, deed alles volgens normale standen en kon ook gewoon uit, passagiersstoel werd zo warm als stand 5 ongeacht welke stand (of uit) de schakelaar staat

Mijn collega heeft de auto nog in bezit en zou dit ook wel graag willen oplossen.

Overigens was bij mij ALLES origineel, ook de kabelboom! Schakelaars uitwisselen hebben wij nog niet gedaan.
 
ja, idd. Alleen bij jou werkt de bestuurderstoel wel goed en bij kan hij alleen aan en word zo warm als stand 5.
schakelaars wisselen maakte niet uit.
De bijrijders stoel heeft maar 3 pinnen in de stoel en 4 draden in de stekker vd kabelboom waarvan 1 dus niet aangesloten zit.
Bij de bestuurder nog niet zelf gekeken.
Ik liep te denken om de stekker vd bestuurder op de bijrijder aan te sluiten en kijken wat hij dan doet.
 
Bedankt Ewout. Eens kijken of ik er wat mee kan. Ik vraag me dan wel af hoe het dan bij anderen gaat. Zoals bij deeoow en acwevers.
Ben dan wel benieuwd of zij dit probleem ook hadden of niet. Zo niet wat is er dan anders bij hun?
 
@Johan, Ik heb geen ervaring met stoelverwarming, maar misschien dat de weerstand in de schakelaar kapot is? Een kachelweerstand bijvoorbeeld werkt ook nog alleen maar volgas als de weerstand het begeven heeft. Schakelaars uitwisselen is een eenvoudige manier om dit te testen ja.

@schilder13, Ik zou inderdaad de kabelboom eens wisselen om het uit te sluiten, als er 4 draden in de schakelaar zitten en maar 3 in de stoel mis je ergens iets waarschijnlijk. Misschien dat deze met het verstellen van de stoel uit de stekker gesprongen is? Dat deze kabel verderop in de kabelboom terug te vinden is?
 
Even schema hier neer gezet voor de duidelijkheid.
Mijn kufatec kabelboom loopt iets anders dan dit schema. De 2 draden rechts onder is de stoelstekker mis ik. de wit/zwarte en geel/bruin. Die gaan naar uitgang 3,6en4 van het regelkastje gaan. Mijn bijrijders stoel word word anders voor zien van 12v. Dat is opzich geen probleem. Maar de schakelaars in het dash zijn anders aangesloten dan op dit schema.
Bij mij zit de 1 goed. 2 = bruin/massa. 3= groen/rechts blauw regeldraad. 4= zwart/+15. Nu is mijn vraag werkt hierdoor de schakelaar wel goed?

Ik heb gebeld met vagtechniek en die vonden het raar en wouden het originele schema wel toe sturen. Tis wel brain stormen zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[MENTION=5085]ksaandor[/MENTION]; Ik heb gekeken en er zitten maar 3 pinnen in de bijrijders stoel. 12v/massa en de regeldraad. dus dat klopt dan wel. Waarom de violet
draad daar wel zit is mij een raadsel.
Er zitten 6 pinnen in de bestuurders stoel.
 
Heren,
Ik mis eigenlijk één van de basis stappen hier. Namelijk het auto lezen van de auto en dan voornamelijk de BCM, klima en de stoelverwarmings-module.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Voor mij gaan dat soort dingen checken wat lastiger, gezien ik de Polo zelf niet meer bezit (mijn collega heeft hem overgenomen).. Mijn set is 100% origineel (ook de bedrading) dus als je de schema's in Elsawin op zoekt heb je je antwoord ;)
Ok. Kon zijn dat je makkelijk kon kijken bij je collega. Ik wacht het schema van vagtechniek af.
Zoals ik lees in het verhaal op de duitse site moet ik de schakelaars idd ompinnen. De kabelboom is niet goed.
 
Gister avond weer aan de gang geweest met de stoelen. Ik heb het originele schema van vagtechniek gekregen en vergeleken met de kufatec kabelboom.
De kabelboom klopt dus niet. Deze moet je aanpassen. Ik heb het zo gedaan.

Op pin 4 van de bijrijder moet je de sw draad eraf knippen. Deze vervalt. Hier komt draad zwart/geel en die moet naar Pin 6 in de stekker van de bestuurder.
Op pin 2 bijrijder moet je de blauwe regeldraad aftakken (extra draad erbij op doen) en naar pin 5 van de bestuurder brengen.


Nu zijn alle 6 pinnen van de bestuurder in gebruik zoals het moet en 3 bij de bijrijder.
De bijrijder stoel werkt nu goed. en is regelbaar.


Alleen de bestuurden stoel krijgt nog steeds volle spanning op de groene regeldraad en de stoel word volop warm bij inschakeling van de schakelaar.
Alles is nu aangesloten volgens het schema. Kan het zijn dat de module niet goed werkt waardoor de bestuurdersstoel niet in warmte
te regelen is? schakelaars hebben we gewisseld maar dat maakt verschil.
 
Een hele goede... Maar om eerlijk te zijn, is het nu niet echt meer inzichtelijk voor ons om er een beeld bij te vormen. Ik weet namelijk niet wat de pin nummers zijn op de stekkers bijvoorbeeld.
 
Thx, twas wel lastig tekenen.

Niet helemaal, rechts zit op pin 3 de massa en verder niks meer.

pin 1 geel. die gaat volgens mij naar de boordnet xs 2 in pin 3.
pin 2 groen regeldraad hoe warm de stoel moet worden.
pin 3 massa.
pin 4 zwart.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!