Probleem met motor : stotteren/schokken - geen idee wat er is - zelfs de VW dealer niet !

Goede middag, beste VW Polo kenners,

Ik heb een vervelend probleem met mijn VW Polo ( kenteken 6-SZD-23 ).

Hieronder uitleg van mijn klacht en wat ik er al aan vernieuwd/gedaan heb om het probleem te proberen te verhelpen :

Tijdens het autorijden bij vol gasgeven in een hoge versnelling ( 4 of 5 ), bij een laag toerental ( onder 2000 ) stottert /schokt de motor !
Als ik dan het gas dan weer loslaat en daarna weer geleidelijk gas geeft, dan niet ! Het rare is dat dit stotteren/schokken zich niet
voordoet in de lage versnellingen 1, 2 en 3 !

Om dit probleem proberen te verhelpen, heb ik onderstaande al laten uitvoeren ( helaas zonder het beoogde resultaat ) :
  • nieuw brandstoffilter
  • nieuwe bougies
  • nieuwe bougiekabels
  • nieuwe bobine
Toen bovenstaande vernieuwingen niet hielpen, ben ik met de auto uiteindelijk naar de VW dealer geweest om uit te lezen / nakijken, zie
hierbij bevindingen van dealer :

" Testritten m.b.t het waarnemen van de klacht, interactieve functie m.b.t storingen opvragen en meetwaardeblokken uitlezen, software
versie controleren van motor regelapp. of dit actuele versie is, hogedruk pomp gedemonteerd stoter en filter gecontroleerd. Momenteel
is er geen directe storing waarneembaar in motor management systeem maar is klacht wel aanwezig ".

Ik vind het raar dat zelfs de dealer mij niet verder kan helpen of aangeven wat precies het probleem is . En om zomaar lukraak ( dure ) onderdelen te gaan vervangen, kan ik gewoonweg niet betalen.

Ik ben nu al veel geld kwijt en het probleem is nog steeds niet verholpen

Kan iemand mij svp helpen, adviseren of heeft iemand hetzelfde probleem gehad ?

Alle info is van harte welkom, wil graag weer lekker in mijn autootje rijden, alvast bedankt !

Mvg,
Sheila
 
VW Polo (5 ) Edition  4 Deurs HATCHBACK 1.2  66 KW / 90 PK 
Inhouden, schokken, motor die onregelmatig loopt, zijn allemaal symptomen die door verschillende oorzaken kunnen voorkomen. Ik zou niet zomaar iets vervangen omdat dit bij iemand anders wel heeft gewerkt. Eerst uitlezen op foutcodes en diagnose stellen voordat je er aan begint.
Vagcom heeft er al meerdere keren aan gehangen.. geen enkele foutmelding gekregen. Bij 2 verschillende VW dealers geweest, ook geen idee. Bobines vervangen, bougies vervangen. Tankt altijd 98, want de auto rijdt niet zoveel. Onze ideeen zijn op haha.

Het is nu gewoon een kwestie van onder de 3000 toeren niet volledig het gas intrappen, dan vermijdt je het probleem in het geheel. Maar blijft raar natuurlijk.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Vagcom heeft er al meerdere keren aan gehangen.. geen enkele foutmelding gekregen. Bij 2 verschillende VW dealers geweest, ook geen idee. Bobines vervangen, bougies vervangen. Tankt altijd 98, want de auto rijdt niet zoveel. Onze ideeen zijn op haha.

Het is nu gewoon een kwestie van onder de 3000 toeren niet volledig het gas intrappen, dan vermijdt je het probleem in het geheel. Maar blijft raar natuurlijk.
Ik vermoed dat je er niks aan hebt maar goed kan het altijd proberen toch? Ik heb ooit een motor swap gedaan bij een Seat Toledo met iemand en erna had ik ook problemen met bijvoorbeeld stilstaand snel willen optrekken dan begon de motor helemaal te stotteren. Bougies gewisseld van vorige blok en de kabels etc maar kwam er maar niet achter wat het was..

Ik had het eigenlijk al opgegeven maar toen moest ik een keer iets checken onder de kap en gaf ik gas met de gaskabel en zag ik dat de motor dus iets kantelde en een luchtslang bij de LMM schoot er iets af was daar de klem vergeten terug te plaatsen. Klem erop gezet en probleem was weg! Zo kwam er dus door die opening teveel lucht denk ik langs de LMM. Of het was juist erachter. Weken met dat probleem gereden door 1 stomme klem.

Edit: oh heb de foto zelfs nog http://max-tweak.nl/toledo/IMG_20140914_174857.jpg :')
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: MarkStb
Hoi daar, zelfde probleem bij mijn polo maar per toeval achter het probleem gekomen.
De druk en temperatuur meter in de inlaat buis (lucht massa meter) zit in een houdertje geklikt, deze klik verbinding is vaak onvoldoende waardoor de sensor speling heeft(los zit) in de inlaatbuis hierdoor bij gas geven (hogere druk) valse lucht, er word dan een foute waarde doorgegeven en een een fout mengsel aangemaakt.
Nadat ik de sensor met tyraps even stevig op de inlaat buis had vastgezet was het probleem gelijk verdwenen en trekt hij weer zonder bokken door, inmiddels tyraps verwijderd en met 2 M5 inbus x20mm boutjes de sensor vastgezet.
Het is een lastige fout soms zonder meldingen soms misfire of cilinder overslag.
Het is overigens nooit een goed idee om lukraak onderdelen te vervangen bobines zijn goed door te meten en bougies goed schoon te maken, YouTube is your best friend, ik hoop dat het probleem op deze simpele wijze kan worden opgelost, en anders ........ Succes.
 

Bijlagen

  • FF877B6C-CC6D-49CF-8E91-A10FA485BF9B.jpeg
    FF877B6C-CC6D-49CF-8E91-A10FA485BF9B.jpeg
    144.1 KB · Weergaven: 19
  • 8BD876EF-DABB-4EBC-85DE-000855211400.jpeg
    8BD876EF-DABB-4EBC-85DE-000855211400.jpeg
    258.2 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Pigeon en Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!