[PROBLEEM] Automatische Climate Control geeft foutcode

Jur6R

Bekend lid
245
156
82
Hallo allemaal!

Vandaag was ik weer eens bezig met mijn Polo. De auto netjes schoongemaakt en periodiek de auto gecontroleerd op foutcodes.
Nu zie ik in VCDS een aantal foutcodes staan die te maken hebben met de automatische climate control.

Voor zover ik weet werkt het systeem (ook de airco nog goed). Als ik bijvoorbeeld mijn AC aanzet tijdens het rijden om de beslagen ruiten te bestrijden werkt deze nog uitstekend.
Toch zit er een foutcode in die terug blijft komen na het resetten van het systeem. Deze komt terug zodra de auto is gestart en deze even heeft gelopen.

Foutcodes:
00898 - Control Circuit/AC compressor
00710 - Defroster Flap Positioning Motor (V107)

IMG_0965 kopie.jpg

Gezien de foutcodes die te maken hebben met de defroster zet ik de airco voorlopig uit. Stel dat er iets vastloopt omdat het zichzelf kapot vriest.

Wat raden jullie aan om te doen?
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
Wissen en je verder niet druk maken. Pas als het vaker terug komt dan pas er iets achter gaan zoeken. Er zijn zoveel sporadische storingen te vinden in veel auto's wat niks bijzonders is tot ze definitief worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Jur6R
Ik had beide foutcodes ook in t geheugen staan. Daarbij ook nog de klacht dat mn climate klonk als dat van een beste storm die rond je schoorsteen loeit.

1 storing opgelost, die met betrekking tot de V71 stelmotor. (in jou geval defrostingflap, ik had de recirculationflapmotor). Dit bleek een defecte stelmotor van het climate systeem te zijn. Ding was de weg volledig kwijt en deed precies waar ie zelf zin in had (en dus niet wat ie moest doen). Was even strijden om dat ding te vervangen (1 gekocht uit een Golf 5, bleek 1 op 1 te passen) maar storing mbt V71 nooit weer gezien. Airco storing nog altijd wel. Een garagist vertelde mij dat dit te maken had met een kabeltje dat ergens door je schutbord loopt, zou best kunnen, heb er verder geen last van.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jur6R
Ik had beide foutcodes ook in t geheugen staan. Daarbij ook nog de klacht dat mn climate klonk als dat van een beste storm die rond je schoorsteen loeit.

1 storing opgelost, die met betrekking tot de V71 stelmotor. (in jou geval defrostingflap, ik had de recirculationflapmotor). Dit bleek een defecte stelmotor van het climate systeem te zijn. Ding was de weg volledig kwijt en deed precies waar ie zelf zin in had (en dus niet wat ie moest doen). Was even strijden om dat ding te vervangen (1 gekocht uit een Golf 5, bleek 1 op 1 te passen) maar storing mbt V71 nooit weer gezien. Airco storing nog altijd wel. Een garagist vertelde mij dat dit te maken had met een kabeltje dat ergens door je schutbord loopt, zou best kunnen, heb er verder geen last van.

De airco en climate control werkt nog helemaal goed. Als het in de toekomst niet meer goed zou werken dan ga ik er dan nog extra naar kijken.
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
  • Leuk
Waarderingen: Antera
De code is helaas weer terug. Ik merk dat vooral tijdens deze warme dagen de airco 90% van de tijd ijskoud is. De overige 10% staat de blower normale lucht te blazen en doet de AC niets (staat wel aan op de climate control en bij in/uit schakelen zie je het toerental licht dalen). Wat voor mij dan tot nu toe altijd heeft geholpen is de auto uitzetten en opnieuw starten. Daarna werkt de AC weer de hele rit goed en heb ik er soms dagen geen last van.

Ik las in een ouder topic uit 2013 dat iemand eenzelfde soort probleem had. Dat bleek een lege airco te zijn. Aangezien mijn airco nog vaak ijskoud is verdenk ik deze er niet van om leeg te zijn.

Hoe denken jullie hierover?
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
Vandaag de Airco laten bijvullen. Van de 500 gram zat er nog 459 gram in het systeem. De airco blaast nog steeds goed koud. Denk dat ik het nog even aankijk.

Wellicht dat het iets anders kan zijn waardoor de airco soms niet koud is?
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!