Portierslot polo 9n 3deurs vervangen.

Hoi,

Mijn portierslot van de bestuurders kant werkt niet meer goed. Soms wil hij niet meer op slot of van het slot. Het slot bij de passagiers kant werk wel naar behoren. Als ik hem via deze kant open en dicht doe, werkt de bestuurders kant ook mee. Na een zoektocht is het vermoeden dat de microschakelaar in het slot kapot is. Het makkelijkste is dan om het hele mechanisme te vervangen.

Via AliExpress kwam ik het volgende tegen:
Portierslot

Nu twijfel ik alleen of dit de juiste is aangezien ik een 3deurs variant heb. Kan iemand mij vertellen of ik deze moet hebben of een andere?

Ik kwam namelijk ook deze tegen (betreft de passagiers kant, maar meer als voorbeeld). Die lijkt heel anders te zijn. Maar die variant kan ik nergens nieuw vinden.
 
Volkswagen Polo  9N  1.4 16v 
Ja dat dacht ik ook, maar het vervelende is dat ik dan alles uit elkaar moet halen, kijken wat ik nodig heb, alles weer in elkaar bouwen (want ik heb de auto dagelijks nodig) bestellen en dan weer helemaal opnieuw.

Ik had gehoopt dat er iemand was wie dit al eens had gedaan met een 3 deurs en wist wat ik nodig heb.

+ dat als ik inderdaad Onderdeelnummer: 3B1837016BK nodig heb. Kan ik deze nergens (nieuw) vinden.
 
Volkswagen Polo  9N  1.4 16v 
Probleem is dat zelfs midden in bouwjaren vw wisselde van sloten.
Je kan de AQ hebben, maar ook een compleet andere.
Nieuwe originele sloten zijn duur.
Ik heb zelf destijds een slot van AliExpress besteld.
Daarna werkte alles weer goed.
Ik kan mij alleen niet meer herinneren of ik het nr van 't slot of van vcds heb gehaald.
7zap kan trouwens ook nog.

Ik weet 't gewoon niet meer, 3 of 4 jaar geleden
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisH
Heb mijn deurslot destijds in mijn 9n3 bij de garage laten vervangen. Zelf nog wel een poging gewaagd om dit te proberen, maar aangezien de deur niet meer los ging moest ik van binnenuit werken, was een gekloot.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: DennisH
Gebruik ifinterface.com > free services > carprog2
Dank voor je reactie. Als ik mijn vin nummer invoer zegt hij dat deze niet beschikbaar is in hun database helaas.

Ook gekeken op verschillende onderdelen sites waar je op vin nummer onderdelen kunt zoeken. Helaas komen er dan nog steeds verschillende slot mechanismes tevoorschijn.

Toch maar begonnen met YouTube filmpjes kijken hoe ik de deur open kan maken. Dit lijkt me goed te doen, sommige halen het slot via de binnenkant eruit. Maar ik zie ook filmpjes waar mensen de buitenkant van de deur los halen. Dit lijkt een stuk gemakkelijker omdat je dan minder stekkers hoeft te demonteren en het raam kan laten zitten. Aangezien de auto al 20jaar oud is ben ik een beetje bang dat alle plastic borg pinnen breken zodra ik hem open haal.
 
Volkswagen Polo  9N  1.4 16v 
Het slot kan je niet via de buitenkant eruit halen
Deze zit achter het deurpaneel achter de ijzeren afdekking.

De golf 5 kon je via de buitenkant het plaatwerk eraf halen.

Bij de 9N/9N3 zal je gewoon alles los moeten maken aan de binnenkant.
Het raam zou je erin kunnen laten, dan moet je de 2 bouten losdraaien, eerst raam laten zakken gedeeltelijk, achter de 2 zwarte ronde kappen zie je dan de bouten. (deze zie je pas als je het deurpaneel eraf hebt)
Deze losdraaien tot het raam bewegen kan vrij van de houders, dan het raam naar boven drukken en vastzetten met ducttape oid.
Het slot zit naast de bouten aan de zij zijde van de deur vast aan de ijzeren binnenplaat.
Ook zal je de ontgrendeling van uit de buiten zijde los moeten maken.
Hiervoor de torx in de zij zijde enkele slagen draaien tot je de slotcilinder (aan de buitenzijde) eruit kan trekken, NIET VERDER DRAAIEN DAN NOODZAKELIJK!!!
Dan het nokje met stalen kabeltje losklippen van de hendel aan de buitenkant.
Daarna verder aan de binnenzijde.

Zijn genoeg YT filmpjes van.
Zorg voor het juiste gereedschap, maakt alles een stuk makkelijker.

Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisH
Het slot kan je niet via de buitenkant eruit halen
Deze zit achter het deurpaneel achter de ijzeren afdekking.

De golf 5 kon je via de buitenkant het plaatwerk eraf halen.

Bij de 9N/9N3 zal je gewoon alles los moeten maken aan de binnenkant.
Het raam zou je erin kunnen laten, dan moet je de 2 bouten losdraaien, eerst raam laten zakken gedeeltelijk, achter de 2 zwarte ronde kappen zie je dan de bouten. (deze zie je pas als je het deurpaneel eraf hebt)
Deze losdraaien tot het raam bewegen kan vrij van de houders, dan het raam naar boven drukken en vastzetten met ducttape oid.
Het slot zit naast de bouten aan de zij zijde van de deur vast aan de ijzeren binnenplaat.
Ook zal je de ontgrendeling van uit de buiten zijde los moeten maken.
Hiervoor de torx in de zij zijde enkele slagen draaien tot je de slotcilinder (aan de buitenzijde) eruit kan trekken, NIET VERDER DRAAIEN DAN NOODZAKELIJK!!!
Dan het nokje met stalen kabeltje losklippen van de hendel aan de buitenkant.
Daarna verder aan de binnenzijde.

Zijn genoeg YT filmpjes van.
Zorg voor het juiste gereedschap, maakt alles een stuk makkelijker.

Succes
Ah ja, ging inderdaad om een golf 5 waar ze via de buitenkant het slot verwijderde. Dank voor je beschrijving, komt inderdaad overeen met de YouTube tutorials, gaat goed komen.

Gereedschap komt wel goed, dat heb ik hier gewoon liggen. Wordt een klusje voor de zomer volgend jaar, de deur gaat nu nog gewoon open via de bijrijderskant, dus ik ga niet in de regen klooien. Mocht het inderdaad meevallen zal ik de bijrijderskant ook snel daarna vervangen.

Maar ik zou dus eventueel ook de auto uit kunnen laten lezen via VCDS bij de dealer om zo de product code van het slot te kunnen achterhalen? Ik heb zelf niet zon kabel en of software, en via de ODB 2 reader van AliExpress kan ik dat niet inzien.
 
Volkswagen Polo  9N  1.4 16v 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
Ik denk niet dat de dealer dat zal doen, je kan het natuurlijk vragen aan ze.
Ik zou zelf echter langsrijden bij 1 van onze forumleden die VCDS hebben ;)

(Met een VCDS van Ali kan je ook uitlezen, je moet de goede versie hebben en zorgen dat je laptop niet op internet zit tijdens gebruik.
Voor een x kan je dat best doen, kosten iets van 30 euro.

Ik heb het zelf ook jaren zo gedaan op mijn toenmalige 9N3's
Uiteraard eigen risico hierbij)
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisH
Ik denk niet dat de dealer dat zal doen, je kan het natuurlijk vragen aan ze.
Ik zou zelf echter langsrijden bij 1 van onze forumleden die VCDS hebben ;)

(Met een VCDS van Ali kan je ook uitlezen, je moet de goede versie hebben en zorgen dat je laptop niet op internet zit tijdens gebruik.
Voor een x kan je dat best doen, kosten iets van 30 euro.

Ik heb het zelf ook jaren zo gedaan op mijn toenmalige 9N3's
Uiteraard eigen risico hierbij)
Net even gezocht naar zo'n kabel via AliExpress. Blijkt toch best een beetje sketchy te zijn, ook maar afwachten of het werkt, want dat is lang niet altijd bij iedereen zo. Ook wat ervaringen gelezen van mensen waar er random codes 'versprongen'. Snap nu ook waarom een dealer niet zo maar even uit wilt lezen en de product code weggeeft. Die originele kabels zijn enorm duur! :eek:

Via marktplaats bieden mensen ook aan dit te doen voor een paar 10tjes wat opzich wel redelijk is, maar helaas niet in de buurt. Hier toevallig iemand in de omgeving van Ede wie een poging wilt wagen?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen Polo  9N  1.4 16v 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!