VWpolo1.2TDI

Nieuw lid
20 juli 2021
4
0
1
Land
Netherlands
Beste Polo fans,

Afgelopen week reed ik de oprit op, van de snelweg naar een 80 weg. Ik had ongeveer 60 km gereden. Aangekomen bij het kruispunt naar de 80 weg, begint opeens mijn auto hevig te trillen en komt er witte rook uit mijn uitlaat. Ik rijd 100 meter verder, want daar kan ik stilstaan en achter mij zie ik 100 meter rook. De auto trilt nog steeds dus ik doe 'm uit. Rook stinkt naar verbrande olie. Maar nadat ik de auto uitdeed startte hij nog een paar keer en op een gegeven moment viel die zelf uit. Hij startte ook niet meer. En als die sporadisch een keer startte, dan was dat voor heel eventjes en kwam er weer rook uit de uitlaat. Daarbij komt er dan een tikkend geluid uit de motor.

Ik heb iemand mijn auto laten uitlezen en het apparaat gaf aan: brandstof pomp defect o.i.d. Weet niet meer precies wat er stond. Ik heb mijn brandstof filter bijv. vorig jaar laten vervangen.

Koelvloeistof wordt niet troebel, komt geen water bij mijn olie en oliepijl is al een paar dagen goed. Dus ik verwacht niet dat het de koppakking is. Zou het kunnen dat het de verstuiver is? En zijn het dan 1, 2 of alle 3 de verstuivers?

De man die mijn auto uitlas zei ook dat het hoogstwaarschijnlijk de verstuivers zijn. Hij was van de pechhulp.

Wat is, volgens jullie, de goedkoopste oplossing? Mijn is nu namelijk denk ik 4000 euro waard, maar wil geen vele honderden of duizend euro hieraan uit geven. Ook wil ik niet dat mijn auto straks een maand bij de garage staat. Zou graag zo goedkoop mogelijk (zelf) willen oplossen.

Ikzelf dacht er aan om een 2e hands verstuiver te kopen en die te vervangen met de oude, totdat ik de defecte heb gevonden. Want dan rijdt mijn auto ten minste en kan ik het daarna laten inleren bij een garage.

Wat raden jullie aan om te doen? Of denken jullie dat het probleem ergens anders ligt?

Ik dank jullie bij voorbaat!

VW Polo 1.2 TDI Bluemotion 75 PK uit 2012.
 
Volkswagen  Polo 6R 2012  1.2 TDI Bluemotion 75 pk 

joosspekloos

Bekend lid
29 maart 2019
1,752
2
1,265
118
Eindhoven
Land
Netherlands
Welke foutcode heb je precies? Het klinkt alsof je weinig tot geen technische kennis hebt, mijn advies is dan heel dringend, zoek een garage.
Zelf gaan lopen klungelen met tweedehands injectoren... je maakt meer problemen dan je gaat vinden. Niet doen. Het is allemaal heel gevoelig spul, die Delphi Piezo injectoren. Montage komt heel precies. Inleren is ook erg gewenst.
 
Volkswagen  Polo 6C  105pk 
  • Leuk
Waarderingen: VWpolo1.2TDI

JoeyDew

Nieuw lid
13 december 2020
10
1
3
Land
Netherlands
Hoogstwaarschijnlijk een lekkende brandstofpomp idd. Dit heb ik een aantal weken geleden ook gehad. Auto startte vooral bij warm weer/motor nauwelijks tot niet. Koude start ging daarentegen wel goed.
Ik heb deze toen laten repareren door een VW dealer, kosten lagen rond de €850,- incl. vervangen van olie en oliefilter.
 
Volkwagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: VWpolo1.2TDI

VWpolo1.2TDI

Nieuw lid
20 juli 2021
4
0
1
Land
Netherlands
@Joey Fixt de garage dan mijn verstuivers of mijn brandstofpomp?

@Joos snap ik, heb je ook gelijk in, Maar wil geen 1000 euro betalen aan reparatie voor een auto die 4000 kost
 
Volkswagen  Polo 6R 2012  1.2 TDI Bluemotion 75 pk 

guus6r

Premium lid
5 augustus 2017
673
1
350
100
35
Land
Netherlands
Hoogstwaarschijnlijk een lekkende brandstofpomp idd. Dit heb ik een aantal weken geleden ook gehad. Auto startte vooral bij warm weer/motor nauwelijks tot niet. Koude start ging daarentegen wel goed.
Ik heb deze toen laten repareren door een VW dealer, kosten lagen rond de €850,- incl. vervangen van olie en oliefilter.

Jij hebt een benzine. Dit verhaal gaat hier niet op. Dit betreft een diesel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 

joosspekloos

Bekend lid
29 maart 2019
1,752
2
1,265
118
Eindhoven
Land
Netherlands
Als je zelf gaat lopen knutselen en je maakt een klein foutje (gaten niet schoon, injector niet schoon gehouden, niet goed ontlucht, brandplaatje niet goed vervangen, injector niet goed vastgedraaid op moment) dan ben je verder van huis. En dan ben je meer dan 1000 euro kwijt.
 
Volkswagen  Polo 6C  105pk 

VWpolo1.2TDI

Nieuw lid
20 juli 2021
4
0
1
Land
Netherlands
Ja dat is ook wel zo. Wat is jouw advies? 2e hands verstuivers kopen en naar een specialist laten slepen?
 
Volkswagen  Polo 6R 2012  1.2 TDI Bluemotion 75 pk 

joosspekloos

Bekend lid
29 maart 2019
1,752
2
1,265
118
Eindhoven
Land
Netherlands
Naar een garage laten slepen, diagnose laten stellen wat er stuk is (injector is het meest waarschijnlijke, maar niet per se) en van daaruit kijken wat de beste optie is. Eerst diagnose stellen.
 
Volkswagen  Polo 6C  105pk 

VWpolo1.2TDI

Nieuw lid
20 juli 2021
4
0
1
Land
Netherlands
Bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken naar een aanhanger waar mijn auto op kan en dan naar de garage brengen.
 
Volkswagen  Polo 6R 2012  1.2 TDI Bluemotion 75 pk 

Catunambu

Bekend lid
6 mei 2019
1,007
500
130
24
Land
Netherlands
Even een gekke zijweg: EGR al afgedopt? Dit kan ook hele gare situaties geven.
Tevens kan de EGR koeler ook lekraken waardoor er KVS op plekken komt waar je t niet wilt hebben.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI BlueMotion  1.2TDI 95PK 210Nm (SOLD)