Polo had iets meer gelopen dan op km teller stond...

jolo

Bekend lid
161
113
62
In oktober 2020 kocht ik mijn Polo met iets meer dan 100.000 km op de teller. Ik was met de trein vanuit zuid Limburg naar Enschede gegaan (4 uur reizen ongeveer) en daar stond ie; een mooie pepper grey Polo 1.2 TSI DSG uit 2013 met panoramadak in de highline uitvoering. Ik was verkocht. De Polo was ingevoerd vanuit Duitsland en er waren geen boekjes aanwezig. Dat zou natuurlijk een waarschuwing moeten zijn, maar de auto zag er schitterend uit; nagenoeg geen steenslag op de motorkap, geen versleten stoelen, geen versleten stuur en natuurlijk een mooi verkooppraatje. Tel daarbij op dat ik een emotiekoper ben en de deal was gesloten...
Direct na de koop heeft de Polo een grote beurt gekregen, waarbij de ketting werd vervangen, alsmede alle 4 de remschijven en blokken...prijzig, maar goed, dan kan je weer even vooruit. Ik liet de auto daarnaast voorzien van een navigatiesysteem (RNS310), een armsteun en een Eibach Pro Kit.

Vanwege een kleinigheidje bracht ik een bezoek aan Wealer, de VW dealer van zuid Limburg. Daar bleek dat de Polo zijn onderhoud in Duitsland ook altijd bij een VW dealer heeft gehad en de beurten dus altijd werden geregistreerd. De km stand bij de laatste check up bleek 190.000 km... Mijn Polo bleek dus, inclusief de door mij gereden kilometers, al meer dan 220.000 km op de klok te hebben...

Nou merkte ik daar niks van; de motor liep als een zonnetje en reed daar ook naar. Maar toch stap je natuurlijk met een ander gevoel in de auto...en daarbij het idee dat je opgelicht bent, door een auto te kopen met een veel mindere marktwaarde, dan waarvoor ik hem kocht. Ik wilde dan ook van de Polo af... eerst dacht ik; ik verpats hem met de km stand die op de teller staat. Maar dat was een moreel dilemma, waarbij het engeltje het van het duiveltje op mijn schouder won...
Dus naar enkele autobedrijven en gewoon eerlijk gezegd hoe de vork in de steel zat. Jammer dan; niemand wilde de Polo nog; "Nee meneer...daar branden wij onze vingers niet aan, waarom is die auto verkocht en wie weet wat er nog meer met die auto aan de hand is". Onverkoopbare auto dus...

Dus dan maar vanuit zuid Limburg met Enschede bellen...ik zag de bui al hangen; een hoop (juridisch) getouwtrek... Maar nee, tot mijn - positieve - verbazing deed het garagebedrijf in het geheel niet moeilijk en kon ik de auto terugbrengen en kreeg ik het volledige aankoopbedrag terug. De kosten die ik na de aankoop heb gemaakt; tja daar kan je iets van zeggen, maarja, dat laten we maar in het midden...

In ieder geval, of dat autobedrijf nu wel of niet van de teruggedraaide km stand heeft geweten, ik vond het netjes dat ik zonder gezeur mijn geld terug kreeg en de auto terug kon brengen. Ofschoon het natuurlijk wel de vraag is of de Polo nu opnieuw te koop wordt aangeboden met 100.000... of 200.000 km op de teller...

De moraal van het verhaal is: ik heb een andere auto gekocht; een maatje groter; een Golf 1.4 TSi DSG ACT 140 pk. Een Nederlandse auto MET onderhoudshistorie en NAP., gechecked en gekocht bij de VW dealer.

En

Als je een auto importeert, doe het dan vooral zelf (over het algemeen worden km standen pas in NL teruggedraaid) en/of doe je huiswerk en koop een auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Vaak worden auto's (in Duitsland) niet zonder reden verkocht, buiten de hoge km stand. Mijn Polo werd na de laatste beurt verkocht, toen er sprake van compressieverlies bleek te zijn...Met andere woorden... Oh er komt een dure reparatie aan...weg met die auto...
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
De meeste ingevoerde polo's worden verkocht met een km stand tussen 100.000 en 125.000. Zelfs als het onderhoudsboekje er wel bij zit misschien zijn er wel pagina's uitgescheurd.. Ik koop enkel nog maar NL auto's liever met 50dkm meer op de klok dan een ingevoerde auto die vaak goedkoper is dan 1 met 2 ton op de teller
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Jeetje wat een verhaal zeg echt balen dit voor je, wel netjes opgelost (behalve de gemaakte kosten dan grrr) door de verkoper.
Maar als jij dit redelijk eenvoudig kan achterhalen dan heeft de verkopende partij dit zeker geweten, en dan is dan toch wel heel kwalijk en misleidend.
Jammer genoeg is het terug draaien van de kilomterstand dus nog steeds zeer lucratief en hebben kopers weinig bescherming hier tegen.

Bedankt voor je bericht en natuurlijk ook dat je hem eerlijk wilde doorverkopen om niet een ander met hetzelfde op te willen schepen TOP.
 
Volvo  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: Rednier en HoMi
Je kan zelfs met een proefrit langs een Volkswagen dealer rijden en het kenteken laten checken ;) daardoor rij ik nu een NL Polo van de 1e eigenaar en geen geïmporteerde zwarte Golf 5 met 18 eigenaren, teruggedraaide kmstand en vol schadeverleden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Of gewoon lekker zelf importeren :)
Ben ik het mee eens. Over het algemeen zijn Duitsers trots op hun auto en verlagen (haha) zij zich niet tot het terugdraaien van km standen. Zeker als je hem van een particulier koopt of merkdealer. Er zijn echter ook genoeg bedrijfjes in Duitsland waar de auto's nog net niet opgestapeld staan, die ik liever links laat liggen...

Nogmaals, ik ben een emotiekoper...als een mooie auto mij toelacht dan ben ik snel verkocht. Ik kijk met enige regelmaat op Mobile.de en zo veel goedkoper ben je in Duitsland niet meer uit. Je moet je dan ook afvragen hoe het kan dat een bedrijf een auto koopt in Duitsland, er zelf ook nog winst op moet maken en hem dan toch voor een hele scherpe prijs kan aanbieden... Dat, en de afwezigheid van onderhoudsboekjes, hadden natuurlijk hele grote rode lampen moeten laten branden. Maarja, door schade en schande wordt men wijs...
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: Rednier
Ach, onder het motto "Het kan altijd erger":

Een aantal jaar geleden kocht ik een Golf MK3 Cabrio uit 1994. Total loss verklaard door de verzekering na een kleine aanrijding. Leuk project!
Na een bezoekje aan de auto en deze grondig te hebben geinspecteerd (lees: rondje erom heen gelopen en 2x tegen de banden aangetrapt) nog even snel de kilometerstand afgelezen van de teller: 88.000km. Niet gek voor een 22-jaar oude auto! Eigenaar gaf aan dat hij zelf de auto 10 jaar geleden heeft gekocht met 16.000km... Aan gezien de auto, naast de schade, er SUPER netjes uit zag, leek het mij enigszins aannemelijk dat de kilometerstand zou kloppen. Verder geen aandacht aan geschonken.

Fast forward een half jaar. Lekker bezig met het opknappen van de auto, inmiddels kwamen steeds meer zaken aan t licht dit niet bij 88.000km hoorden:
- synchromesch 2e versn. kraakt
- koppeling versleten
- schakelmechanisme had extreme speling (de 1,3 en 5 zaten ongeveer op dezelfde plek)
- diverse schades aan het interieur

Even googlen, ooit eens ergens een glimp opgevangen van een topic over de kilometertellers van de Golf 3 en dat hier wat raars mee was. half uur later het topic gevonden en mijn grote vrees werd waar:
De kilometerteller van een Golf 3, gemaakt door fabrikant X telt door tot 299.999km en springt hierna op 0...

F***...

Hoe herken ik dan de teller die op 0 is gesprongen?
Het lampje "Total" boven de kilometerstand is uit

F***...

Lang verhaal kort:
Mijn Golf 3 cabrio heeft niet 88.000 gelopen...

...MAAR 388.000km!!

Desalnietemin de uitdaging gezet: 400.000km moet dit blok halen! Daarna mag ie kapot lopen (originele motor tho)
Volgende week hoop ik met die zelfde cabrio naar Oostenrijk en daarna Italie te gaan. Aangezien de teller nu op 397.000 km staat, verwacht ik dat die 400.000 kilometer al VOOR het einde van Augustus gehaald word!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ach Cata, dat is niet teruggedraaid maar gewoon doorgedraaid. Zal geen opzet in zitten...
Als de verkopende partij dat aangeeft niet, maar dat lees ik niet terug.

Maar nee, tot mijn - positieve - verbazing deed het garagebedrijf in het geheel niet moeilijk en kon ik de auto terugbrengen en kreeg ik het volledige aankoopbedrag terug.
Daar heb je geluk mee.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: jolo
mijn karmann gaat na 99.999 gewoon vrolijk naar 0, zonder een lampje Stick Out Tongue
Hahahaha! mijn kevertje ook! De vraag is alleen of die nu 38.000, 138.000, 238.000, 338.000 of 438.000 heeft gereden in 50-jaar...
Of eigelijk, 10 jaar. Als ik het verhaal goed had begrepen van de vorige eigenaar heeft hij de auto in 2010 gemoderniseerd (1600i, lange 4 bak, mexico body, mexico interieur). Echter stamt het chassis nummer uit 1970 en heeft hij de auto nieuw gekocht bij de dealer.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dat is heel naïef van je..
Dat is heel naïef van je, want...
Daar had ik meer mee gekund.
En... dat valt wel mee. Ook in Duitsland worden tellerstanden teruggedraaid, dat snap ik. Maar het tellerstandprobleem doet zich voor ons Nederlanders voornamelijk voor in de handel. Autohandelaren importeren auto's uit Duitsland en schroeven de km stand terug. De RDW en VAT (Vereniging Aanpak Tellerfraude) hebben een onderzoek uitgevoerd, waarbij bleek dat van de 5200 onderzochte geïmporteerde auto's, 26 % een verdachte km stand had en bij 10 % zeker de km stand was teruggedraaid. Van de gecontroleerde importauto’s met een gemanipuleerde teller kwam er geen enkele van een BOVAG-bedrijf, dus dat zegt wel wat over "de handel".
Dus, als je zelf een auto koopt in Duitsland, van een particulier via Mobile.de bijvoorbeeld of van een gerenommeerde dealer en je doet zelf je huiswerk ook, zoals ik al eerder aangaf, dan is de kans dat je een auto koopt waarmee met de teller is geknoeid een heel stuk kleiner dan wanneer je een importauto koopt bij Joep op de hoek.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Dat is heel naïef van je, want...
Daar had ik meer mee gekund.
En... dat valt wel mee. Ook in Duitsland worden tellerstanden teruggedraaid, dat snap ik. Maar het tellerstandprobleem doet zich voor ons Nederlanders voornamelijk voor in de handel. Autohandelaren importeren auto's uit Duitsland en schroeven de km stand terug. De RDW en VAT (Vereniging Aanpak Tellerfraude) hebben een onderzoek uitgevoerd, waarbij bleek dat van de 5200 onderzochte geïmporteerde auto's, 26 % een verdachte km stand had en bij 10 % zeker de km stand was teruggedraaid. Van de gecontroleerde importauto’s met een gemanipuleerde teller kwam er geen enkele van een BOVAG-bedrijf, dus dat zegt wel wat over "de handel".
Dus, als je zelf een auto koopt in Duitsland, van een particulier via Mobile.de bijvoorbeeld of van een gerenommeerde dealer en je doet zelf je huiswerk ook, zoals ik al eerder aangaf, dan is de kans dat je een auto koopt waarmee met de teller is geknoeid een heel stuk kleiner dan wanneer je een importauto koopt bij Joep op de hoek.
Vaak worden de auto's al door een duitse handelaar terug geschroefd...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!