Polo Aw schommelende toerental E10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartenAW

Bekend lid
388
185
51
Goedendag,
Ik heb onlangs e10 getankt, en mijn toetental schommelt nogal bij een koude start. Bij een warme start geen problemen ermee.

betreft een 1.0 tsi aw.

iemand die wellicht weet of dit te herleiden valt naar E10? Of wellicht een ander oorzaak.

video ter visualisatie.

 
Volkswagen  Polo  - 
  • Haha
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Maar tankte je eerst E5? Pas na 4 volle tankbeurten kun je weer schoon E10 tanken.
In mijn VW app kreeg ik toen een melding dat de EPC en Uitlaatgassen niet in orde waren maar dat was ook verklaarbaar omdat het motormanagement moet schakelen tussen E5 en E10. na aantal keren E5 in de tank was de melding ook weg. (De boordcomputer gaf overigens niks aan, alleen de app gaf dit aan)
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Maar tankte je eerst E5? Pas na 4 volle tankbeurten kun je weer schoon E10 tanken.
In mijn VW app kreeg ik toen een melding dat de EPC en Uitlaatgassen niet in orde waren maar dat was ook verklaarbaar omdat het motormanagement moet schakelen tussen E5 en E10. na aantal keren E5 in de tank was de melding ook weg. (De boordcomputer gaf overigens niks aan, alleen de app gaf dit aan)
Ik tankte eerst gewoon standaard euro 95, geen e10. De app geeft ook helemaal niets aan. Had je toen ook schommelende toerental bij een koude start?
 
Volkswagen  Polo  - 
E10 veroorzaakt dit niet hoor. Zo schadelijk is dat spul nou ook weer niet. Tuurlijk, je brandstofverbruik wordt ietsjes hoger en je veroorzaakt potentieel wat meer slijtage aan je rubbers, maar daar blijft het ook wel bij. Ik heb wel een ander idee. We hebben PB contact gehad over OBDEleven en de Engine module. Heb je daar wellicht aanpassingen gedaan?
 
Ik tankte eerst gewoon standaard euro 95, geen e10. De app geeft ook helemaal niets aan. Had je toen ook schommelende toerental bij een koude start?
Maar euro 95 is toch e10?


Vanaf 1 oktober 2019 wordt E10 op de meeste tankstations verplicht aangeboden. Alleen tankstations die maar één soort benzine kunnen aanbieden zijn vrij in de keuze om E10 of een andere benzine -bijvoorbeeld E5- aan te bieden. Wanneer meer soorten benzine kunnen worden aangeboden moet minimaal de helft van het aantal vulpistolen E10 bevatten

In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95 en vervangt het daarmee de reguliere benzine die voorheen als Euro 95 werd aangeboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98. Omdat zowel de hoeveelheid bijgemengde ethanol als het octaangetal voor bepaalde auto’s van belang zijn, worden beide eigenschappen vermeld aan de pomp. De benaming E10 en E5 zijn sinds 2019 echter leidend. Dit geldt voor de gehele Europese Unie, waardoor benzine in veel Europese landen nu op dezelfde manier wordt aangeduid.

Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Conclusie van de dealer: komt door E10, flesje brandstof reiniger meegekregen moet het maar even bij de volgende tank bijvullen en dan even zien.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  - 
Mooi alleen je had toch geen E5 getankt? Je gaf aan dat je E10 had getankt.

Goedendag,

Ik heb onlangs e10 getankt, en mijn toetental schommelt nogal bij een koude start. Bij een warme start geen problemen ermee.

betreft een 1.0 tsi aw.
iemand die wellicht weet of dit te herleiden valt naar E10? Of wellicht een ander oorzaak.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Mooi alleen je had toch geen E5 getankt? Je gaf aan dat je E10 had getankt.

Goedendag,

Ik heb onlangs e10 getankt, en mijn toetental schommelt nogal bij een koude start. Bij een warme start geen problemen ermee.

betreft een 1.0 tsi aw.
iemand die wellicht weet of dit te herleiden valt naar E10? Of wellicht een ander oorzaak.
Correctie aangepast, E10, alleen ga ik even mijn tank even helemaal oprijden.. z.s.m, meeting ingepland staan aan het ander kant van het land. pak mijn prive auto wel.
 
Volkswagen  Polo  - 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Correctie aangepast, E10, alleen ga ik even mijn tank even helemaal oprijden.. z.s.m, meeting ingepland staan aan het ander kant van het land. pak mijn prive auto wel.
Wel gek dat de dealer dit zegt.. want E10 is juist geschikt voor jouw Polo AW moderne nieuwe auto. E10 is al langer in Duitsland en VW test hiermee ook al lange tijd mee voor nieuwe auto's. Maar aangezien je altijd oude Euro95 tankte dan nu
eenmalig E10 dat idd je motormanagement van slag is. Dat had ik ook toen ik een mix had van E10 en E5. Maar ik merkte dit dus alleen in de app en niet aan de auto zelf.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Ja die hebben je dat flesje meegegeven om van je af te komen ben ik bang. Leasend NL rijdt op e10 en daar komen echt dit soort problemen niet van. Ik heb een ander vermoeden en zet in op een slechte chiptuning. Ik herken dit probleem van mijn Polo die toen door een slechte tuner was aangepakt. Alle problemen waren weg toen de tuning erafgehaald werd en ik ging met piepende bandjes naar een bekende en goede tuner. Nooit meer problemen gehad (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sal, Cruz en MaartenAW
Status
Niet open voor verdere reacties.
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!