Polo 1.2 TDI BlueMotion hoge fluittoon hoorbaar, brandstofpomp?

Dag allen,

Ik heb reeds een Polo 1.2 TDI BlueMotion uit 2010 aangeschaft. Echter heb ik een irritant voorval vernomen.

Het volgende:

Als ik rond de 120km/h op constante snelheid rijd, dan hoor ik een constante hoge fluittoon, deze komt aan de achterzijde van de auto vandaan. Het rare is dat wanneer ik op een hogere of lagere snelheid rijd, dat het geluid verdwijnt, of in ieder geval sterk verminderd wordt. Stationair hoor ik het ook lichtelijk. Ik heb oudere topics gelezen over dit voorval en daar lees ik dat het over de brandstofpomp gaat. Verder lees ik dat de dealers/garages zeggen dat ze niks met dit probleem kunnen om het te verhelpen? Echter waren dit wat oudere topics dus hierbij start ik een nieuwe. Wie weet raad om het voorval te verhelpen? Is er ondertussen iets van een coulanceregeling? Het is namelijk niet de bedoeling om met een dieselauto kilometers te maken met zo'n irritante fluittoon.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Ga maar eens stilstaan en zet de auto in de achteruit. Hoor je dan de fluittoon luider worden is dat zeker weten je brandstof pomp.

Ook kun je de achterbank omhoog klappen (achterkant naar je toe trekken) om de pomp bloot te leggen. Zo kun je de pomp beter horen.

Ik kan niet oordelen hoe luid je pomp is, maar ik weet niet beter dat het bij mijn auto hoort. Of het vervangen van de pomp voor een nieuwe (ander dan OEM, of een verbeterde OEM versie) soelaas biedt zou ik ook niet weten.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Ik weet even niet precies hoeveel egr kleppen en uitlaatkleppen de 1.2 heeft. Maar zou een lekke uitlaat ook nog een euvel kunnen zijn. Egr werkt vooral bij deellast en niet bij volgas en weinig gas.

Maar nogmaals ik ken dat systeem even niet uit mijn hoofd. Bij een bijna lege tank wil mijn brandstofpomp nog weleens lucht pakken in een bocht, dat klinkt meer als jankend en gaat tot aan de hogedruk brandstofpomp aan toe
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
de 1.2 TDI CFW heeft 1 hoge druk EGR die meteen voor de turbo al aftapt. die gaat via een koeler terug de inlaat in.
verder heeft de 1.2 TDI CFW geen kleppen in de uitlaat.

cilinderkop -- 3-in-1 spruitstuk -V- turbo -- cat + DPF --flex gedeelte -- geen middendemper -- einddemper

V = uitgang naar EGR

zelfde geldt voor de 1.6 TDI CAY
 
Ga maar eens stilstaan en zet de auto in de achteruit. Hoor je dan de fluittoon luider worden is dat zeker weten je brandstof pomp.

Ook kun je de achterbank omhoog klappen (achterkant naar je toe trekken) om de pomp bloot te leggen. Zo kun je de pomp beter horen.

Ik kan niet oordelen hoe luid je pomp is, maar ik weet niet beter dat het bij mijn auto hoort. Of het vervangen van de pomp voor een nieuwe (ander dan OEM, of een verbeterde OEM versie) soelaas biedt zou ik ook niet weten.
Ik zal dit eens proberen en koppel dan wel terug of ik iets merk of niet, bedankt. Wellicht dat ik nog even een video maak ter verduidelijking.
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Ga maar eens stilstaan en zet de auto in de achteruit. Hoor je dan de fluittoon luider worden is dat zeker weten je brandstof pomp.

Ook kun je de achterbank omhoog klappen (achterkant naar je toe trekken) om de pomp bloot te leggen. Zo kun je de pomp beter horen.

Ik kan niet oordelen hoe luid je pomp is, maar ik weet niet beter dat het bij mijn auto hoort. Of het vervangen van de pomp voor een nieuwe (ander dan OEM, of een verbeterde OEM versie) soelaas biedt zou ik ook niet weten.
Late reactie van mij uit maar heb het geprobeerd met in de achteruit zetten. Ik hoor het geluid niet harder worden. Begin er echter wel gewend aan te raken dat het gewoon een eigenschap van deze wagen is. Kan het mogelijk door chiptuning komen dat de brandstofpomp luider is?
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!