Polo 1.2 TDI Bluemotion 2010 (problemen met verstuivers) :-(

Goedenavond,

Nu ik ten einde raad ben hoop ik wat kennis op te doen via lotgenoten/ervaringsdeskundigen/vakmensen.
Sinds april ben ik eigenaar van een Polo 1.2 TDI Bluemotion uit 2010 met motorcode CFWA.
Achteraf gezien had ik voor de aankoop beter m'n huiswerk moeten doen maar goed, dat telt nu niet meer.
Een poosje terug begon de auto raar te doen in die zin dat de motor overduidelijk begon te tikken en ook de overmatige uitstoot die er bij kwam kijken was wit met een sterke geur wat mij deed denken aan diesel die niet goed werd verband.
Dashboard gaf het spiraaltje + motormanagement lampje aan en bovendien werd ik stationair flink heen en weer geschud in de auto.
Het aparte was dat ik onder de 1800 toeren last had van een auto die niet vooruit te branden was maar gek genoeg liep de auto boven de zojuist genoemde toeren als een zonnetje.
Enfin, bovengenoemde zaken waren genoeg reden voor een diagnose en dat leerde mij dat het lag aan een afwijkende inspuiting van verstuiver 2.
Deze verstuiver is vervangen en ingeleerd en zodoende waren tot mijn genoegen alle eerder genoemde problemen verholpen.
Helaas was mijn blijdschap van korte duur aangezien 3 weken later het hele verhaal weer opnieuw begon.
Dit keer ging het om verstuiver 1 en 3, ook deze zijn vervangen en ingeleerd en hiermee was het probleem verholpen.
Je voelt 'm al aankomen.. Ook deze pret was weer van korte duur aangezien ik niet lang daarna te maken kreeg met verstuiver 2 die weer opspeelde.
Ook deze weer vervangen, 3 a 4 weken probleemloos rondgereden en nu is het ALWEER raak.
Nu is het verstuiver 3 met foutcode P0269 en ook deze zal dus vervangen moeten worden.
Nu vraag ik me af in hoeverre ik uit kan gaan van datgene wat wordt weergegeven tijdens het uitlezen en of het niet een tikkeltje naïef is om me alleen daar op blind te staren.
Ik vraag me echt af wat de eventuele oorzaak kan zijn aangezien het me een godsvermogen kost om die dingen steeds te vervangen en ik dus geen zekerheid heb of mijn auto straks echt gerepareerd is wanneer verstuiver 3 wordt vervangen.
Ik ben er echt klaar mee want eigenlijk heb ik sinds het probleem zich voor het eerst aandiende nooit meer van mijn Polo kunnen genieten en daar baal ik ontzettend van.
Nogmaals ik hoop dat ik hier wat nuttige tips op kan doen of dat ik via iemand hier het verlossende antwoord kan krijgen in de vorm van een oplossing.
Alvast bedankt!!!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI (Bluemotion) 
Allereerst bedankt voor je reactie iichel.
In eerste instantie nieuwe maar daarna ben ik over gestapt op 2e hands verstuivers die ik heb gekocht bij onze vrienden uit Surhuisterveen. Ongeacht de staat van de verstuivers knallen ze er na niet eens een maand rijden uit.
Het begint eerst met het spiraaltje op m'n dashboard en een licht schokkende motor (stationair) maar na een paar ritjes is er geen houden aan en verschijnt ook het motormanagement lampje.
De motor begint dan veel harder te schudden en stationair maakt de auto hoge toeren dan gebruikelijk (tussen 1200 en 1300 toeren). Bijkomende problemen zijn een error in het start stop systeem, tikkende motor, weinig vermogen (inhouden) en uitstoot waar je u tegen zegt.
Wanneer ik stationair op de rem trap dan daalt de toerenteller weer naar de gebruikelijke (900) toeren, heeft dat een reden?
Is het misschien ook mogelijk om de kabelboom te checken op eventuele onjuistheden en zo ja, hoe? Het lijkt me namelijk wat rigoureus om zonder onderzoek meteen een nieuwe kabelboom te kopen.
Heb trouwens naar aanleiding van je post even gekeken op diverse websites maar heb geen kabelboom voor de polo bluemotion kunnen vinden?
Wat zou zoiets kosten bij de dealer?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI (Bluemotion) 
Nou ja mijn redenatie is, dat het wel raar is als binnen korte tijd 3 injectoren de geest geven.
De foutcode houdt in dat de injector een afwijkende hoeveelheid brandstof inspuit (te veel of te weinig) en daardoor onregelmatig bijdragen aan de power output (acceleratie van de krukas).
Hetgeen ze allemaal gemeen hebben is de kabelboom die de injectie aanstuurt en ook meet hoeveel brandstof ze inspuit.
Wellicht dat hier een iets grotere weerstand in zit en daardoor er te lang of te kort ingespoten wordt. Komt vooral voor bij lage deellast of stationair lopen.
Daarna gaat de ECU op de hobbel, met noodloop tot gevolg (failsafe programma, hogere brandstof injectie, variabele turbo kleppen doen niks meer).

Ik dacht dat de kabelset in de cylinderkop een losse kabelboom was, maar dit blijkt de kabelboom te zijn voor de hele motor.
Die is nogal aan de prijs, 250 euro 03P971612F (nieuwste versie voor de CFWA motor), bv http://www.ebay.de/itm/Polo-6R-Orig...ake:VW&hash=item43cafa9e53:g:dtEAAOxyItRTdOn2

Maar ik weet ook niet of dat je probleem gaat oplossen. Maar volgens mij horen verstuivers niet zó snel stuk te gaan
 
Laatst bewerkt:
De schade valt qua prijs wel mee als ik de link die je me zojuist toestuurde open. Waarschijnlijk heb je aan m'n posts wel kunnen lezen dat ik een leek ben maar is de montage van zo'n kabelboom aardig te doen of moet er het één en ander gedemonteerd worden?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI (Bluemotion) 
2 dingen waar je rekening mee moet houden: een gebruikte kabelboom kan dezelfde fouten geven. Je weet niet met hoeveel geweld zo'n kabelboom eruit gehaald is.
En, als ik het zo bekijk op de plaatjes is het redelijk bereikbaar, maar het kan ook maar zo zijn dat je voor 1 of 2 stekkers op de versenellinsbak je bumper/radiator en alles daarachter moet demonteren.

De tip van jossie90 is een goede, de injector controleren op schade (extern) of bv roet aanslag.
 
Neem me niet kwalijk Josie, heb jouw post over het hoofd gezien. Om eerlijk te zijn heb ik ze weg gelegd in de schuur totdat ze een x met de ijzerboer mee kunnen. Maar als ik uit moet gaan van jullie info hoeft een afwijkende inspuithoeveelheid niet per definitie een defecte verstuiver te betekenen aangezien er dan ook externe factoren zijn die de verstuiver niet kunnen laten functioneren?
Hoe en waar zou ik die oude verstuivers eventueel kunnen laten testen, want nu is m'n nieuwsgierigheid gewekt!!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI (Bluemotion) 
Alle verstuivers zijn stuk voor stuk ingeleerd nadat ik ze had vervangen. Omdat ik niks wil uitsluiten vraag ik me af of een vervuild brandstof systeem de boosdoener kan zijn en hoe ik alles eventueel kan laten doorspoelen/schoonmaken. Mijn tankgedrag is redelijk consequent aangezien ik pal naast een Shell pomp woon dus die onbemande aanbieders laat ik altijd links liggen.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI (Bluemotion) 
Nee alleen de normale diesel. Ik denk dat ik over ga op actie en de kabelboom laat controleren voor zover mogelijk. Mochten er geen 'dingetjes' naar voren komen dan zal ik toch overwegen om de kabelboom te vervangen samen met verstuiver 3. Hopelijk is dat de oplossing waar ik zo lang naar zocht, zo niet dan kan ik dat in ieder geval wegstrepen als mogelijke oorzaak. Ik zal iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen en wil iedereen die tot nu toe gereageerd heeft bedanken voor de moeite. In de tussentijd sta ik open voor nieuwe reacties/inzichten
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI (Bluemotion) 
Ik zou toch de injectoren laten controleren. Die kunnen ze in een test apparaat testen op werking / flow / patroon. Misschien gaan ze snel kapot door rotzooi in de brandstofleiding of hoge druk pomp.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
ik vermoed vuil/ijzervijlsel in het brandstofsysteem
schroef eens voorzichtig de druk regelaar boven op de hoge druk pomp er af kijk eens in de pomp of je geen ijzer vijlsel ziet
als er ooit een keer beziene is getankt kan dit als een sluipmoordenaar werken voor het injectie systeem
als je hier vuil zie kan je het gehele systeem vervangen en erg goed reinigen
groet donna
 
Ik kan je niet echt helpen, alleen met een advies. Rijd en sleep hem naar een Boschdienst. Die lossen je probleem echt op en gaan niet nodeloos allerlei onderdelen vervangen. Onze dealers zijn geen reparateurs maar onderdelenvervangers en dat is bij de Boschdienst anders. Op de Duitse fora niets dan lof over hen bij zulke problemen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDi Bluemotion 
Goedenavond,

Nu ik ten einde raad ben hoop ik wat kennis op te doen via lotgenoten/ervaringsdeskundigen/vakmensen.
Sinds april ben ik eigenaar van een Polo 1.2 TDI Bluemotion uit 2010 met motorcode CFWA.
Achteraf gezien had ik voor de aankoop beter m'n huiswerk moeten doen maar goed, dat telt nu niet meer.
Een poosje terug begon de auto raar te doen in die zin dat de motor overduidelijk begon te tikken en ook de overmatige uitstoot die er bij kwam kijken was wit met een sterke geur wat mij deed denken aan diesel die niet goed werd verband.
Dashboard gaf het spiraaltje + motormanagement lampje aan en bovendien werd ik stationair flink heen en weer geschud in de auto.
Het aparte was dat ik onder de 1800 toeren last had van een auto die niet vooruit te branden was maar gek genoeg liep de auto boven de zojuist genoemde toeren als een zonnetje.
Enfin, bovengenoemde zaken waren genoeg reden voor een diagnose en dat leerde mij dat het lag aan een afwijkende inspuiting van verstuiver 2.
Deze verstuiver is vervangen en ingeleerd en zodoende waren tot mijn genoegen alle eerder genoemde problemen verholpen.
Helaas was mijn blijdschap van korte duur aangezien 3 weken later het hele verhaal weer opnieuw begon.
Dit keer ging het om verstuiver 1 en 3, ook deze zijn vervangen en ingeleerd en hiermee was het probleem verholpen.
Je voelt 'm al aankomen.. Ook deze pret was weer van korte duur aangezien ik niet lang daarna te maken kreeg met verstuiver 2 die weer opspeelde.
Ook deze weer vervangen, 3 a 4 weken probleemloos rondgereden en nu is het ALWEER raak.
Nu is het verstuiver 3 met foutcode P0269 en ook deze zal dus vervangen moeten worden.
Nu vraag ik me af in hoeverre ik uit kan gaan van datgene wat wordt weergegeven tijdens het uitlezen en of het niet een tikkeltje naïef is om me alleen daar op blind te staren.
Ik vraag me echt af wat de eventuele oorzaak kan zijn aangezien het me een godsvermogen kost om die dingen steeds te vervangen en ik dus geen zekerheid heb of mijn auto straks echt gerepareerd is wanneer verstuiver 3 wordt vervangen.
Ik ben er echt klaar mee want eigenlijk heb ik sinds het probleem zich voor het eerst aandiende nooit meer van mijn Polo kunnen genieten en daar baal ik ontzettend van.
Nogmaals ik hoop dat ik hier wat nuttige tips op kan doen of dat ik via iemand hier het verlossende antwoord kan krijgen in de vorm van een oplossing.
Alvast bedankt!!!
Goede avond
even een vraagje is je probleem opgelost?
ik heb namelijk precies het zelfde probleem ben radeloos verschillende monteurs na gekeken weet t ook niet meer
gr willy
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
lees dit nu pas mis je koelvloeistof ??

Als ik dit zo hoor dan ga ik denken aan de egr koeler, deze gaan heel vaak stuk Op deze koeler zit een klep (de egr klep) en in de koeler loopt koelvloeistof om de egr klep te koelen Wat vaak gebeurd is dat hij inwendig lek raakt waardoor er koelvloeistof bij de egr klep komt en dan kan het zijn dat of hij gaat koelvloeistof verbranden en daardoor inhouden of er lekt koelvloeistof in de sensor van de egr klep waardoor de egr klep niet meer goed werk en open blijft staan oid en dus waardoor de motor ook weer slecht gaat lopen..

p0269 kan betekenen

brandstofdruk is laag of heeft een laag volume vanwege een verstopt brandstoffilter of een defecte pomp (dat laatste wil je niet)

compressie in cilinder nummer 3 is laag door problemen met tuimelaars, heffers, nokken, ringen of cilinderkoppakking (dat laatste wil je weer niet)
ringafdichtingen van de injector lekken compressie om hen heen. Hierdoor zou er compressie rond de injector uitbarsten

symptomen

controlelampje zal oplichten en de code P0269 wordt ingesteld in ECM-geheugen
er kan een ruw stationair toerental ontstaan.
Tijdens het accelereren kan de motor wat vermogen missen als het overslaan actief is.
De uitlaat moet mogelijk worden geregenereerd nadat reparaties aan een dieselmotor zijn uitgevoerd.
De motor kan afslaan of andere rijgevoeligheidsymptomen hebben die te maken hebben met een afvallende of zwakke cilinder.

nu komt het veel monteurs weten zich geen raad met dit soort problemen wat kan je laten checken

Scant codes en documenteert de stilstaand beeldgegevens om het probleem te verifiëren
Wist de motor en ETC-codes om te controleren of de zorg terugkeert
Voert een injector elektrische zelftest uit volgens de testprocedures
Controleert de brandstofdruk en het volume volgens de specificaties van het voertuig dus op motor code info
Voert een cartertruk test uit
Controleert cilinder compressie
Test de volledige compressie van de motor voor een evenwichtsprobleem in de motor
Controleert de O-ringen en afdichtingen van de injector en vervangt dan de injector dit was al gedaan toch

meest gemaakte fouten

Niet verifiëren of de code terugkeert na het scannen en verwijderen van de code.
Niet controleren van brandstofdruk en brandstofvolume tijdens diagnose voordat de injector wordt vervangen.

hoe serieus moeten we deze code nemen

Een cilinder die niet in de juiste stand staat, kan ervoor zorgen dat de motor op de defecte cilinder blijft leunen
als het een probleem is met een injector of brandstofdruk en volume. zal de motor kan zwarte rook blazen
als deze een lage compressie in de cilinder heeft en de injector nog steeds de brandstof naar de cilinder pompt.

welke reperaties

De injector vervangen als de tests mislukt zijn (wel nieuwe injectorafdichtingen monteren)

Het brandstoffilter en de brandstofpomp vervangen als ze niet aan de brandstofdrukproef voldoen begin bij je filter
zaag de oude doormidden om te zien hoe vervuild hij is

Het repareren van de motor voor lage compressie in de cilinder als de compressie in de cilinder lager is dan de specificaties in vergelijking met de andere cilinders

Code P0269 wordt geactiveerd wanneer de krukassensor geen versnelling van de krukas van de cilinderdruk van cilinder 3 krijgt, wat aangeeft dat de cilinder niet bijdraagt aan het motorvermogen. Het ontbreken van cilinderversnelling wordt door de ECM geïnterpreteerd als een cilinderfout in een dieselmotor. De code wordt gebruikt in voornamelijk dieselmotoren







 
vw  polo 6r bm  1.2 tdi 
  • Leuk
Waarderingen: Tommy144zx
lees dit nu pas mis je koelvloeistof ??

Als ik dit zo hoor dan ga ik denken aan de egr koeler, deze gaan heel vaak stuk Op deze koeler zit een klep (de egr klep) en in de koeler loopt koelvloeistof om de egr klep te koelen Wat vaak gebeurd is dat hij inwendig lek raakt waardoor er koelvloeistof bij de egr klep komt en dan kan het zijn dat of hij gaat koelvloeistof verbranden en daardoor inhouden of er lekt koelvloeistof in de sensor van de egr klep waardoor de egr klep niet meer goed werk en open blijft staan oid en dus waardoor de motor ook weer slecht gaat lopen..

p0269 kan betekenen

brandstofdruk is laag of heeft een laag volume vanwege een verstopt brandstoffilter of een defecte pomp (dat laatste wil je niet)

compressie in cilinder nummer 3 is laag door problemen met tuimelaars, heffers, nokken, ringen of cilinderkoppakking (dat laatste wil je weer niet)
ringafdichtingen van de injector lekken compressie om hen heen. Hierdoor zou er compressie rond de injector uitbarsten

symptomen

controlelampje zal oplichten en de code P0269 wordt ingesteld in ECM-geheugen
er kan een ruw stationair toerental ontstaan.
Tijdens het accelereren kan de motor wat vermogen missen als het overslaan actief is.
De uitlaat moet mogelijk worden geregenereerd nadat reparaties aan een dieselmotor zijn uitgevoerd.
De motor kan afslaan of andere rijgevoeligheidsymptomen hebben die te maken hebben met een afvallende of zwakke cilinder.

nu komt het veel monteurs weten zich geen raad met dit soort problemen wat kan je laten checken

Scant codes en documenteert de stilstaand beeldgegevens om het probleem te verifiëren
Wist de motor en ETC-codes om te controleren of de zorg terugkeert
Voert een injector elektrische zelftest uit volgens de testprocedures
Controleert de brandstofdruk en het volume volgens de specificaties van het voertuig dus op motor code info
Voert een cartertruk test uit
Controleert cilinder compressie
Test de volledige compressie van de motor voor een evenwichtsprobleem in de motor
Controleert de O-ringen en afdichtingen van de injector en vervangt dan de injector dit was al gedaan toch

meest gemaakte fouten

Niet verifiëren of de code terugkeert na het scannen en verwijderen van de code.
Niet controleren van brandstofdruk en brandstofvolume tijdens diagnose voordat de injector wordt vervangen.

hoe serieus moeten we deze code nemen

Een cilinder die niet in de juiste stand staat, kan ervoor zorgen dat de motor op de defecte cilinder blijft leunen
als het een probleem is met een injector of brandstofdruk en volume. zal de motor kan zwarte rook blazen
als deze een lage compressie in de cilinder heeft en de injector nog steeds de brandstof naar de cilinder pompt.

welke reperaties

De injector vervangen als de tests mislukt zijn (wel nieuwe injectorafdichtingen monteren)

Het brandstoffilter en de brandstofpomp vervangen als ze niet aan de brandstofdrukproef voldoen begin bij je filter
zaag de oude doormidden om te zien hoe vervuild hij is

Het repareren van de motor voor lage compressie in de cilinder als de compressie in de cilinder lager is dan de specificaties in vergelijking met de andere cilinders

Code P0269 wordt geactiveerd wanneer de krukassensor geen versnelling van de krukas van de cilinderdruk van cilinder 3 krijgt, wat aangeeft dat de cilinder niet bijdraagt aan het motorvermogen. Het ontbreken van cilinderversnelling wordt door de ECM geïnterpreteerd als een cilinderfout in een dieselmotor. De code wordt gebruikt in voornamelijk dieselmotoren
Dankje wel voor je reactie
Zal even heel het verhaal vertellen. Ik kom rijdend aan ga m parkeren en de auto draait stationair onregelmatig met een takkent geluid, motor uitgezet zonder storings lamp op het dashboard. Daarna proberen te starten duurde lang dat ie aansloeg en starte naar mijn mening op 2 cilinders motor op toeren gehouden dan liep hij hoe het hoort naar horens gewoon op 3 cilinders. Thuis op de brug uitgelezen met Delphi geen storingen vreemd?
3 verstuivers compleet met rail erin gezet uit lopende schade auto brandstof filter vervangen filter in de tank schoon gemaakt starten en lopen, maar na ong 10 km gloelampje knipperen en weer beroerd lopen uitgelezen p0269 gewist moeilijk starten maar perfect lopen hoe het hoort. Na het starten uitzetten en meteen starten dan start ie zoals het hoort als ik hem 1 min stil laat staan en dan start start hij moeilijk maar loopt perfect tot na paar km storing inslaat soms alleen cil 1 Soms cil 1 en 2 dan weer cil 2 het blijft wisselen. Oude brandstof filter was vies maar geen slijpsel erin. Ik weet het niet meer hij heeft nog geen nieuwe software update gehad. Ps heb de verstuivers in geleerd
Gr willy
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
Mijn auto begint keihard te tikken zodra motor warm is. Wegenwacht had vermoeden dat er een verstuiver defect was. Kwam vaak voor bij een dieseltje dattie zo tikt Motor begon te tikken en ging vanzelf richting de 3000toeren daarna heb ik uitgezet Na een half uur begon de getik weer. Geen melding op dashboard en geen storing kunnen uitlezen. Zijn het de verstuivers?
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!