Polo 1.2 BMD en P0172 - P0420 storing, diagnose en oplossing.

Beste Polo leden,

Ik ben nu al bijna 3 jaar in bezit van mijn Polo 1.2 9N3 Met BMD 54pk Motor. Hij staat nu op 91200km dus echt een boodschappen auto.

Ik wil hierbij mijn ervaring en stappen vertellen die ik heb genomen om mijn problemen op te lossen die ik heb gehad.

De Polo heeft bij mijn eerste aankoopdatum al altijd een storing vertoond. Na uitlezen heb ik 2 storingen.
P0420 - 2e lamdasonde leest hetzelfde waarde als eerste lamdasonde. Dus katalysator stuk.
P0172 - 1e lamdasonde leest te veel benzine uit dus probeert deze arm te laten rijden.
20200428_124609.jpg

Na een paar garages te hebben gevraagd was het antwoord snel. Eerst lambdasonde vervangen daarna katalysator. Eventueel kwaaltje de kleppen vervangen.

Maar ik dacht ik ga toch even zelf uitzoeken. VCDS had ik al dus meteen de eerste lamdasonde uitgelezen.
20210108_152841.jpg

Via VCDS In de engine module heb ik 033 en 032 uitgelezen.

Eerste lamdasonde had een waarde bij stationair rond de -20 % en -19%.
Dus de auto kreeg te veel benzine. Waardoor deze probeerde dit te verlagen naar - waarde.

Om zeker te zijn of de lamdasonde wel goed werkt of niet heb ik een vacuum lek veroorzaakt. Dit door de vacuum slang naar de carterventilatie te ontkoppelen.
En de waarde steeg naar boven. Dus de lamdasonde gaf correcte waardes aan.

Nu was de vraag, waarom is er zo veel benzine in de uitlaatgas. De CO waardes waren ook hoog dus de katalysator was stuk gegaan. Dit omdat er veel benzine in de uitlaatgassen terecht is gekomen.

Na wat uitzoeken heb ik eerst de verstuivers 1 voor 1 ontkoppeld en in een bekertje gedaan. Per 30 seconde heb ik ze 1 voor 1 afgemeten. P
Alle 3 waren gelijk benzine aan het spuiten. Ook was er geen lek. Dit heb ik gecontroleerd door alle verstuivers eruit te halen en alleen op contact te laten.
De brandstof galerij was 4.5 bar. Dit leek mij goed...... Helemaal omdat ik dit heb gemeten met een fiets pomp waar een bar meter op zit :)

Na wat apparatuur en onderdelen te hebben besteld zoals timing set, vacuum tester, compressie tester, map sensor, filters en bougies was het tijd om weer te knutselen.
1.Eerst heb ik de timing gecontroleerd. Bekende kwaaltje bij de 1.2 is de ketting die af en toe wel een tandje verspringt. Gelukkig was dit precies op timing.

2. Vaak komt het blijkbaar voor dat de Polo 1.2 de kleppen verbrand. Dit komt doordat de katalysator te warm wordt en direct op de uitlaatspruitstuk is gemonteerd. Fabrieksaf al fout maarjah Vw zegt natuurlijk niks erover.
Bij alle 3 de cylinders bleed het druk op 8-9bar. Volgens Motor boekje van vw is dit mager echter nog goed. Onder 6 bar is het zeker verband kleppen.
SmartSelect_20210214-181350_Adobe Acrobat.jpg
Meteen tijdens de test ook de bougies vervangen.

3.Vacuum lek was er niet zowel bij stationair als 3000 toeren. Dit was dus goed hier ook meteen de MAP sensor vervangen.

4.Een motor die niet goed ademt moet eventueel veel brandstof spuiten. Dus filters vervangen om zeker te zijn dat het niet daar aan lag.

Storing was nog tot heden niet weg en bleef de Short Term fuel Trim rond de -19% en -20%.....
Dus moest ik gewoon 1 liter benzine kopen en de auto verbranden. Leek mij een oplossing maar toch wilde ik niet opgeven Big Grin

3 garages hebben mij aangegeven dat het echt aan de kleppen zou moeten komen. Waardoor er onverbrande benzine uit de uitlaatklep naar de katalysator ging.
Maar dan zou deze raar moeten lopen of zelfs stotteren. Auto liep juist heel goed zonder klachten behalve MİL lampje....

En toen dacht ik bij mij zelf om toch even met een tang de benzineslang te knijpen. Hierdoor zou de auto minder benzine moeten krijgen dus zou deze arm rijden. Hierdoor zou er een andere storing moeten komen. En dat was het ook meteen. Tijdens het knijpen van de benzineslang zakte de waardes van de STFT naar -4% en - 5%.

Uiteindelijk ging toch een echte brandstofdruk meter gebruiken. Dit was gewoon het gebruiken van de Vacuum druk meter. Deze was ook meteen een druk meter.
Hier kwam ik uit op 4.8bar precies op de ınjectorgalerij tijdens stationair. En 5 bar op contact. Dus spoot er 0,066bar per ınjector in de verbrandingskamer.....

Dit leek mij veel wat het ook was. De 54pk en de 60pk motoren van VW zijn identiek echter heeft de 54pk BMD geen brandstof drukregelaar in de brandstofgalerij.
Dus wordt de brandstof toevoer niet afgeknepen door een regelaar. Ik heb hierna wat gaan zoeken naar de technische gegevens.

Uit een Fabriekshandleiding van de BMD En AWY motor heb ik dit gevonden :
SmartSelect_20210214-181440_Adobe Acrobat.jpg

SmartSelect_20210214-181136_Adobe Acrobat.jpg
Dus was de oplossing er snel. De brandstofpomp in de tank gaf steeds 5bar. Deze zou moeten worden afgeknepen door de brandstoffilter die een ingebouwde drukregelaar heeft.

En Jah hoor ik buk onder de auto en dit is precies wat ik zie
20210131_145605_001.jpg

Grote letters 4.0 Bar. De eerste eigenaar die een laatste onderhoudsbeurt heeft gegeven hebben een verkeerde filter in geplaatst. Deze is normaal bedoeld voor de 60Pk variant. Dus een simpele snelle oplossing die ik bij het begin moest controleren ......

Na het plaatsten van de 3.0bar filter zijn mijn STFT gezakt naar -1 en +2 dus een goede mix waarde....

Conclusie was dus een kleine filter van 20€. Deze heeft in de afgelopen tijd mij veel gekost. Zoals hier :
MAP sensor 30€
Vacuum druk meter 10€
Timing set 15€
Katalysator 120€
Arbeid 0€.....

Stress - geen waarde in euro's :)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 BMD 
Mooie verhaal en een goede uitleg!
Zeker waardevol voor eventuele problemen bij andere mensen.

Problemen met de drukregelaar in het brandstoffilter komen wel eens vaker voor.

Alleen brengen deze storingen je toch op het verkeerde been.
Hoop inderdaad dat ik zo genoeg Polo vrienden een juiste pad wijs.

Een zeer goedkope oplossing dan de oplossing van de meeste garages die het aanbieden. Bij het begin dacht ik nou kan toch niet een filter zijn. Maar zodra je weet dat er veel brandstof komt en de injectoren dit niet uitlezen behalve openen en sluiten. Wordt het al snel duidelijk.

Jammer genoeg wel een paar km zo doorgereden dus mijn katalysator stuk gereden.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 BMD 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!