Polo 1.2 - 6v (60pk) BBM - Misfires

Ik heb hier een Polo 1.2 - 6v (60pk) uit 2008 met een BBM motor. Hij werd aangekocht door een vriend met het probleem dat deze regelmatig op 2 cilinder loopt. Met VCDS is te zien dat cilinder 2 ontzettend veel misfires heeft. Op een 2 á 3 minuten stationair zitten we al op dik 400 misfires. Bij stationair schud de motor ook (flink). Eenmaal in de toeren (zoals bij rondrijden) heeft hij veel minder tot geen misfires en is het schudden ook weg.

Bobines én bougies zijn onderling uitgewisseld, de misfires blijven bij cilinder 2. Bougie 2 was erg vettig en als je de bovenkant van zuiger 2 bekijkt met een camera, ziet deze ook redelijk vettig uit. De kleppen zijn via de camera lastig te zien vanwege de hoek waarin het bougiegat is geplaatst.

Compressie van de cilinders werd (bij warme motor) gemeten en wel: C1 - 12 bar, C2 - 6 bar, C3 - 6 bar. De compressie zou tussen de 10 en 15 bar moeten zijn volgens de specs. Onderling mogen ze max 3 bar afwijken

De vorige eigenaar had eerder problemen met de viergastest (6 maart 2023) waar de auto uiteindelijk wel doorheen is gekomen (of hij werd gematst). Bij de keuring van dit jaar werd er geen CO probleem (of overige bijzonderheden/adviespunten) vermeld. De vorige eigenaar heeft zelf de lambdasensor voor de kat vervangen. Desondanks blijven hier foutcodes op terug komen (wellicht bekabeling). Ook na het wissen. Verder is duidelijk te zien dat injector 2 eerder is vervangen. Deze ziet er erg schoon uit. Rondom de injectoren zijn geen sporen van een lekkage.

VCDS Log:

VIN: WVWZZZ9NZ8Y202823 Mileage: 233730km-145233miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Part No: 03D 906 023
Component: SIMOS91 1.2l 2V 5414
Revision: --H04--- Serial number: VWZ5Z0H3011243
Coding: 0000071
Shop #: WSC 00788 785 00200
VCID: 5BE39771FF367E021A1-5160
VINID: 9E69EAAAA25EA88A420022020C09E73B8D

3 Faults Found:
17523 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S1
P1115 - 007 - Short to Ground
Freeze Frame:
RPM: 832 /min
Mass Air / Rev.: 130.8 mg/str
Voltage: 0.460 V
Voltage: 13.67 V

17525 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit: B1 S2
P1117 - 007 - Short to Ground
Freeze Frame:

16686 - Cylinder 2
P0302 - 009 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:

Readiness: 0110 0101


Mijn vraag:

Waar kan ik het beste beginnen? Als het probleem met de lambda wordt aangepakt, zou dat de misfires kunnen oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N30V4 (Trend) 2008  1.2i - 6v (BBM) 
Bedankt voor de reactie! Fysiek: Dan gaan we dus richting de kleppen of doel je meer op een scheur in/tussen de cilinder(wanden)?
Ik las deze mededeling elders op het forum. Is de kans icm mijn verhaal aannemelijk dat de klep(pen) verbrand zijn? Ik kan ze helaas niet goed zien. Dan zou ik in- en uitlaat spuitstuk moeten demonteren.

1713901799655.png
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N30V4 (Trend) 2008  1.2i - 6v (BBM) 
Opnieuw bedankt voor de reactie. Met een boroscoop kan ik de kleppen niet heel goed zien vanwege de hoek waarin het bougiegat is geboord. De camera die ik heb is erg stug. Een cilinderlektest heb ik helaas niet direct voorhanden. Ik acht de kans erg groot dat de klep(pen) verbrand is (zijn).

Als de kleppen verbrand zijn, zijn het dan altijd de uitlaat kleppen? Of kunnen de inlaatkleppen ook verbranden?

Ik zou dat graag willen weten zodat ik mijn boodschappenlijst hierop af kan stemmen. Enige tips hierin zijn ook erg welkom!
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N30V4 (Trend) 2008  1.2i - 6v (BBM) 
Zoals @Andries Polo6R zeg: doe eerst een cilinder lektest. Hiermee kun je vrij snel uitsluiten of het probleem zich in de cilinderkop manifesteert of dat dit probleem zich in het onderblok manifesteert. Overigens moet in beide gevallen voor de reparatie de cilinderkop wel gedemonteerd worden.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!