Performance verschil euro95/98?

Kelvin B.

Bekend lid
576
161
59
Ik weet dat bij sommige motoren een performance verschil zit tussen euro95 en euro98, bijv. na een chiptuning of bij bijv. een GTI.

Ik rijd momenteel tijdelijk een Seat Mii (Eco Sport o.i.d. al is het volgens autoweek een FR, maargoed) . Met als het goed is 60pk / 44Kw (staat op sticker onderhoudsboekje).

Soms heb ik echt het idee dat de auto echt traag is, moeilijk mee gaat in het verkeer, duidelijk merkbaar dat het maar 60pk is (evenveel als mijn oude Polo 6n). Zeker met opritten naar provinciale weg merk ik dat. Dit is met euro95 en een volle tank.

Ik zit nu op 3/4 tank en euro98, dus rijd nu op 98. Wanneer ik nu volledig gas geef in zijn 2 lijkt de auto ineens soepeler te lopen, of in iedergeval meer trekkracht te hebben en een stuk vlotter te zijn. Ook dit merk ik bij dezelfde oprit.

Volgens het boekje heeft euro98 tanken geen voordelen, en geen performance winst. Toch merk ik, gevoelsmatig een verschil. Misschien puur gevoelsmatig.

Denken jullie dat euro98 toch een bepaald effect kan hebben op een 1.0MPI van 60pk? En wat is jullie ervaring met euro98?

Ik weet dat er ook 75Pk versies zijn van de seat die ik heb. Soms voelt het misschien net alsof hij stiekem 75pk heeft (met euro98), al staat hij overal als 60pk geregistreerd.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Kan zeker hoor. Sowieso is euro 95 tegenwoordig e10 (10% bio ethanol) en dat is gewoon troep joh. Euro 98 is vaak nog gewoon het oude e5. Als ik benzine zou rijden zou ik er sowieso geen e10 in gooien ookal zeggen ze dat het geen kwaad kan.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Kan zeker hoor. Sowieso is euro 95 tegenwoordig e10 (10% bio ethanol) en dat is gewoon troep joh. Euro 98 is vaak nog gewoon het oude e5. Als ik benzine zou rijden zou ik er sowieso geen e10 in gooien ookal zeggen ze dat het geen kwaad kan.

Nee inderdaad ik begrijp je standpunt. Ben inderdaad van plan altijd euro98 in 'mijn' nieuwe auto te gooien. Puur omdat mn huidige auto een huur/shortlease auto is gooi ik er wel eens e10 in, lekker goedkoop en toch niet mijn auto.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Nee inderdaad ik begrijp je standpunt. Ben inderdaad van plan altijd euro98 in 'mijn' nieuwe auto te gooien. Puur omdat mn huidige auto een huur/shortlease auto is gooi ik er wel eens e10 in, lekker goedkoop en toch niet mijn auto.
Ja dan geef ik je groot gelijk. Een auto die voor euro 95 gemaakt is heeft in principe geen baad bij euro 98. Dit heeft met octaangehalte te maken, maar sinds euro 95 nu standaard e10 is zit dat verhaaltje natuurlijk weer anders haha
 
Polo  6c  Verkocht 
Ja dan geef ik je groot gelijk. Een auto die voor euro 95 gemaakt is heeft in principe geen baad bij euro 98. Dit heeft met octaangehalte te maken, maar sinds euro 95 nu standaard e10 is zit dat verhaaltje natuurlijk weer anders haha
ik tank met m'n Cupra 98 en gooi er daarna ZELF op iedere 10 liter nog 1 liter bio-ethanol bij ;) is dat troep ja?... :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ik rijd altijd op 98, auto is er ook op gechipt. Neem aan dat het geen enkel probleem is om 102 te tanken wanneer ik eens in Duitsland ben?
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Moet ik eigenlijk nog steeds een keertje doen, tank leeg rijden en er van mijn eigen centjes wat 98 in gooien. Kijken of ik m’n 0-100 record in Flitsmeister (vast erg betrouwbaar) kan verbreken Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
Wanneer je auto niet gechipt is op 98, zal dat niet veel uitmaken. Idd beter niet met FM meten, daar klopt niets van; staat bij mij op 2,1 sec
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Maar, als ik het goed begrijp, jullie voegen willens en wetens zelf ethanol toe aan jullie brandstof? Hoezo?
Deze opmerking is dus precies wat ik probeer uit te lokken, je roep maar weer gewoon het is troep maar hebt zelf de ballen verstand van wat het nou eigenlijk doet.

Ik heb een seat ibiza cupra met 250pk, deze is getuned op 98 en door bio ethanol toe te voegen verhoog je het octaan.
Hierbij zie je dan op een rollerbank ook direct een vermogens winst. pk's niet veel misschien 15/20 maar koppel wel aanzienlijk.
ja je verbruik gaat wat omhoog maar die auto heb ik niet om naar de cijfertjes te kijken.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik rijd altijd op 98, auto is er ook op gechipt. Neem aan dat het geen enkel probleem is om 102 te tanken wanneer ik eens in Duitsland ben?
Een hogere octaan getal ( RON) benzine tanken dan voorgeschreven, kan altijd. Mijn vorige auto, Ibiza Cupra, was gechipt op 98 RON. Tuner vertelde mij dat 102 RON tanken geen probleem geeft, maar vermogenswinst is er ook niet.
 
Volkswagen  Polo GTI 6C  1.8 TSI 252 pk (JD Engineering) 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!