Panoramadak blijft open. Tik hoorbaar.

Goeiemorgen,

Onverwacht blijft mijn panaromadak in de 'tilt'-stand staan. En ik krijg er geen beweging meer in.

Als ik de knop draai gebeurd er niks en hoor je niks. Als ik de knop indruk of naar beneden haal, dan hoor je een motortje één of twee keer tikken. Maar het dak beweegt niet. Alsof de klembeveiliging in werking is.

Dit gebeurd ook als ik met de afstandsbediening de ramen wil sluiten. De zijramen gaan dan paar centimeter omhoog en dan komen de twee tikjes en stopt het sluiten van de zijramen.

Ik heb de ramen opnieuw ingeleerd, maar dat helpt niet. En je kan ook niet echt erin kijken ofzo. Via google kom ik het probleem wel tegen, maar geen oplossingen. Voordat ik het dakhemel lostrek om verder te zoeken wilde ik eerst hier vragen.

Heeft iemand een idee wat dit probleem veroorzaakt of ik hoe ik het kan aanpakken?
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
Vraag niet hoe, maar gisteren (ik reed op de snelweg) kon ik het dakraam weer bedienen!
Moest het dak wel even opnieuw inleren (knop naar beneden en vasthouden tot het raam helemaal open en dicht is gegaan).
Daarna werkte alles weer probleemloos.

Mijn vermoeden is nu dat de klembeveiliging actief was geworden (don't know why) en dat beweging (torsiekrachten) van de auto dit weer ongedaan heeft gemaakt.
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Thomaskol
Vraag niet hoe, maar gisteren (ik reed op de snelweg) kon ik het dakraam weer bedienen!
Moest het dak wel even opnieuw inleren (knop naar beneden en vasthouden tot het raam helemaal open en dicht is gegaan).
Daarna werkte alles weer probleemloos.

Mijn vermoeden is nu dat de klembeveiliging actief was geworden (don't know why) en dat beweging (torsiekrachten) van de auto dit weer ongedaan heeft gemaakt.
Zou kunnen, maar nu die weer goed werkt, misschien even de rails met perslucht schoon blazen en een beetje smeren?
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Jazeker!
Ik heb de boel helemaal schoongeblazen. Kwam weinig tot geen zooi uit. Een verdwaald blaadje en wat stof.
Verder niets meer aan gedaan. Ook niet gesmeerd. Ik las dat je beter speciaal geschikt vet gebruikt, dat geen rotzooi aantrekt. En dat heb ik niet.

Een dak loshalen doe ik liever niet zelf. Toch te bang voor storing en lekkage. Dus liever een keer wegbrengen naar iemand met ervaring of een goede garage met ervaring.
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!