Ontevreden met IQ-Light grootlicht assistent

Dag allemaal,

Sinds mei ben ik eigenaar van een AW facelift Polo. Deze is uitgerust IQ-lights die zoals jullie waarschijnlijk wel weten matrix grootlicht assistent functie hebben.

Echter vanaf het begin ben ik er niet zo blij mee, en hier is 1 reden voor. Het werkt eigenlijk niet.

Dit werd mij een tijdje geleden duidelijk toen ik op de snelweg merkte dat het groot licht steeds kort knippert op de snelweg. Hierbij schijnt het dan op plekken waar andere mensen rijden. Ik kan me voorstellen dat zij dit ervaren alsof ik naar hun zit te seinen.

Nu had ik mij hierbij neergelegd en dan maar besloten om de grootlicht assistent niet te gebruiken op de snelweg. Echter afgelopen weken moest ik een paar keer savonds in de Achterhoek zijn, waar je toch iets minder tijd op de snelweg doorbrengt. Hier dus weer mijn groot licht aangezet. Vervolgens word ik de hele tijd geseind door mijn tegenliggers, wat mij tot de conclusie brengt dat de grootlicht assistent wederom niet functioneert zoals het hoort en het dus toch tegenliggers verblindt.

Voor dit alles ben ik toen naar de VW dealer geweest, waar ze mijn auto hebben meegenomen en er snachts mee hebben gereden. Vervolgens krijg ik te horen: "Nee dit is precies zoals wij verwachten dat het werkt. We zien dat het licht dimt op plekken waar een andere auto rijdt.". (Ook hebben ze de auto nog een keer door de kalibratie software gehaald, maar ook dit zonder resultaat. Dat zeggen ze iig.)
Waarop ik antwoord: "Maar jullie zien toch ook dat het een aanzienlijk deel van de tijd niet werkt?"
Hieruit volgde dat de dealer de volgende nacht een andere Polo met IQ-lights heeft meegenomen, en jawel.. precies hetzelfde.

Zowel ik als de dealer hebben het flitsen naar andere voertuigen vastgelegd op video. Het gebeurt continu, maar heb maar een enkel voorbeeld toegevoegd als bijlage.

De dealer heeft mijn beeldmateriaal ook nog met Pon gedeeld, maar ook zei zeggen (volgens de dealer) dat wat er op beeld gebeurt precies is wat er verwacht wordt van het IQ-lights product.

Al met al ben ik erg teleurgesteld in de kwaliteit van het product. Ik heb hiervoor in meerdere Audi's de matrix licht functie mogen meemaken en gebruiken. Ben er zelfs in januari mee naar de Noordkaap gereden. Hier is het altijd feilloos geweest.
Nu snap ik dat er wellicht een prijsklasse verschil zit tussen deze twee producten, maar als ik alsnog mijn groot licht de hele tijd zelf aan en uit moet zetten omdat ik anders constant mensen verblind/sein, dan heeft in mijn ogen het product gefaald. En dat zeg ik met mijn achtergrond als Automotive engineer.

Ik ga zelf ook nog een mail sturen naar Pon over mijn ontevredenheid van het systeem en zou willen vragen of anderen dit ook willen doen als zei hetzelfde ervaren als ik.

PS. Nog wat uitleg over de bijgevoegde video. Als je kijkt naar de Peugeot aan de rechterkant zie je meerdere keren het groot licht voor een hele korte tijd aangaan, precies waar de auto rijdt. Lijkt me niet fijn als bestuurder van die auto.


Video: https://photos.app.goo.gl/tH3izmrdat5BVC2w8
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Wat lijkt het mij ongelofelijk irritant dat het niet werkt. Ik zal gelijk mijn auto minder leuk vinden, weet niet of jij dat ook zo ervaart? Het is natuurlijk ook de mogelijkheid om de functie uit te schakelen.
Kan het ook zijn dat het per model reeks verschilt? Want ik zie in de handtekening van @_Maarten_ dat hij een AW heeft uit 2021. Uit welk jaar komt jouw AW?
Ik doe nu alsof ik er verstand van heb, maar dat is ook niet zo, haha. Ik denk alleen hardop mee.
Toch hoop ik voor je dat PON er wellicht iets aan kan doen, al is het een software update vanuit de fabrikant. Wel gek dat het bij Audi wel werkt, terwijl het praktisch gezien dezelfde software is, toch?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Misschien een idee om als bewijs nog een filmpje toe te voegen van mensen die seinen bij gebruik van iq matrix. Wanneer je Pon mailt. Anders krijg je wellicht hetzelfde antwoord, dat het product zo is bedoeld.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V 86PK 
Wat lijkt het mij ongelofelijk irritant dat het niet werkt. Ik zal gelijk mijn auto minder leuk vinden, weet niet of jij dat ook zo ervaart? Het is natuurlijk ook de mogelijkheid om de functie uit te schakelen.
Kan het ook zijn dat het per model reeks verschilt? Want ik zie in de handtekening van @_Maarten_ dat hij een AW heeft uit 2021. Uit welk jaar komt jouw AW?
Ik doe nu alsof ik er verstand van heb, maar dat is ook niet zo, haha. Ik denk alleen hardop mee.
Toch hoop ik voor je dat PON er wellicht iets aan kan doen, al is het een software update vanuit de fabrikant. Wel gek dat het bij Audi wel werkt, terwijl het praktisch gezien dezelfde software is, toch?
Die van hem is 2022 volgens mij, maar maakt niet uit. De facelift modellen hebben allemaal dezelfde led matrix verlichting (als je die optie had natuurlijk)

Die van Audi is veel meer uitgebreid, zoek maar eens naar filmpjes daarvan.
Is niet te vergelijken.
 
Lijkt mij van niet maar zou het kunnen dan de je koplampen wellicht niet goed afgesteld zijn, bv iets te hoog gericht staan? Ik weet niet of dat ook is gedaan door de kalibratiesoftware?

Misschien heb je hier iets aan:

Over de stand van de schakelaar en volgens de handleiding dat het systeem niet altijd goed werkt onder bepaalde omstandigheden...:rolleyes:
Ook vuil van je voorruit kan impact hebben.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Het is grootlicht dus ze zijn sowieso hoog afgesteld.
De Matrix schakelt de leds uit waar er een auto rijdt, en in sommige gevallen bij reflecterende verkeersborden.

Misschien dat de assistent niet bijtijds de led uitschakelt waardoor er seinende tegenliggers zijn.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, ik herken alleen de flitsen af en toe naar voren toe bij het inhalen aan de zijkant van bv vrachtwagens net als in het filmpje

Het systeem is gewoon minder uitgebreid t.o.v. het duurdere segment auto's met FLA. Die hebben veel meer leds die aan en uit kunnen schakelen
Op de snelweg heb ik het meestal gewoon uit staan, op de donkere weggetjes werkt het mi ideaal.
 
Snap goed dat je hier niet blij mee bent. Groot licht assistent mag in de condities van je filmpjes nooit aangaan, ook niet voor even. Die moet aangaan als het pikkedonker is en bij een tegenligger moet hij die 'eruit' filteren zodat die tegenligger niks merkt van jouw grootlicht.
Ja dat ben ik ook van mening. Maarja, alle Polo's hebben het dus. Volgens VW is het acceptabel gedrag..
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Ik heb weliswaar geen Polo maar een Golf 8 GTE 245 PK. De Led matrix wat mijn auto ook heeft blijft de werking en effecten hetzelfde als bij de Polo. Ik heb er ook last van dat tegenliggers , bij avond/ nacht en vooral op wegen waar geen wegverlichting is, vaak grootlicht signalen geven. Ben al 2x bij de VW dealer geweest maar het blijft bij hetzelfde euvel. Binnenkort ga ik voor de 3e keer naar de VW dealer en nu gaan ze met apparatuur de Led matrix opnieuw afstellen. Het is een fijne auto die GTE maar als tegenliggers blijven seinen is het niet leuk rijden meer. Zo irritant hoewel je er niets aan kunt doen. Hiervoor heb ik 3x Audi A3 E-trons gehad en die hadden gewoon de normale LEDS en nooit problemen voor tegenliggers. En deze lichten gaven al helder licht. Ik begrijp totaal niet waarom weer extra feller licht is uitgevonden, veiligheid? Nou ik denk juist van niet in iedergeval niet voor de tegenliggers.
 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI GTE 245PK 
Ik heb weliswaar geen Polo maar een Golf 8 GTE 245 PK. De Led matrix wat mijn auto ook heeft blijft de werking en effecten hetzelfde als bij de Polo. Ik heb er ook last van dat tegenliggers , bij avond/ nacht en vooral op wegen waar geen wegverlichting is, vaak grootlicht signalen geven. Ben al 2x bij de VW dealer geweest maar het blijft bij hetzelfde euvel. Binnenkort ga ik voor de 3e keer naar de VW dealer en nu gaan ze met apparatuur de Led matrix opnieuw afstellen. Het is een fijne auto die GTE maar als tegenliggers blijven seinen is het niet leuk rijden meer. Zo irritant hoewel je er niets aan kunt doen. Hiervoor heb ik 3x Audi A3 E-trons gehad en die hadden gewoon de normale LEDS en nooit problemen voor tegenliggers. En deze lichten gaven al helder licht. Ik begrijp totaal niet waarom weer extra feller licht is uitgevonden, veiligheid? Nou ik denk juist van niet in iedergeval niet voor de tegenliggers.

Het gaat in deze discussie om de werking van de grootlicht assistent van de matrix ledverlichting.
Dus niet de normale dimverlichting.
Bij de normale dimverlichting heb ik nog nooit een tegenligger gehad die seinde vanwege de verlichting.
De Led matrix groot licht heeft de neiging om soms naar delen te schijnen waar dat niet kan of niet noodzakelijk is.
Bij tegenliggers als ik grootlicht assistent ingeschakeld heb, heeft mijn polo nog nooit iemand verblind.

Mocht je hetzelfde bedoelen wat ik nu schrijf, dan heb ik je tekst verkeerd begrepen.

Dat het licht feller is kan ik mij niet in vinden, ten opzicht van de LED van de pre-facelift AW zie ik geen verschil. (Bij de LED lampen van mijn T-Cross ook niet)
 
Het gaat in deze discussie om de werking van de grootlicht assistent van de matrix ledverlichting.
Dus niet de normale dimverlichting.
Bij de normale dimverlichting heb ik nog nooit een tegenligger gehad die seinde vanwege de verlichting.
De Led matrix groot licht heeft de neiging om soms naar delen te schijnen waar dat niet kan of niet noodzakelijk is.
Bij tegenliggers als ik grootlicht assistent ingeschakeld heb, heeft mijn polo nog nooit iemand verblind.

Mocht je hetzelfde bedoelen wat ik nu schrijf, dan heb ik je tekst verkeerd begrepen.

Dat het licht feller is kan ik mij niet in vinden, ten opzicht van de LED van de pre-facelift AW zie ik geen verschil. (Bij de LED lampen van mijn T-Cross ook niet)
Mijn Golf 8 GTE heeft de zg dimlicht assistance , betekent eigenlijk, zoals uitgelegd in diverse medium dat de Matrix led koplampen in feite constant grootlicht voeren. Met het aanzetten van dimlicht assistance zou de grootlicht in plekken/ delen waar de tegenligger(s) zich bevindt dit automatisch dimmen, zodat de tegenligger bestuurder niet wordt verblindt. Zo zou het moeten werken, de camera in de vooruit zou dit moeten "lezen". Nou dus niet blijkbaar gezien de signalen. Ik denk idd dat de camera opnieuw moet worden gekalibreerd. Als mijn auto volgende week opnieuw bij de VW dealer staat gaan ze dit helemaal uitpluizen. Hopelijk is het dan juist afgesteld. Grappig, gisteren op de radio was toevallig een kort item over van de ANWB. Deze bevestigde idd dat tegenwoordig de nieuwe auto's met matrix led verblindend werken een veelgehoorde klacht is.
 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI GTE 245PK 
Dit werkte bij een geleende renault clio ook al uiterst slecht. Waarschijnlijk wordt er toch veel beknibbelt op "goedkopere" modellen. En bij een VW dealer ga je, zodra je de auto hebt gekocht, altijd horen; by design.

Is de ACC tegenwoordig wel bij de tijd? In die van mij geef ik standaard gas bij zodra de voorligger naar rechts gaat.
 
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!