Onrustig rijgedrag / hobbelen.

Goh, best vervelend, lijkt me, dat je dit zo merkt. Ben nu wel erg benieuwd of ik hier voor ongevoelig ben, of dat het onderstel van een BM en een GTI dusdanig veel van elkaar verschillen. Rijd zelf namelijk op 17" met de banden op de aanbevolen spanning voor volle belading (iets van 3.2 bar voor en 2.9 achter), en heb dit fenomeen (gelukkig!) nog niet gevoeld.
Hoop voor je dat je er snel aan bent gewend! :)
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Goh, best vervelend, lijkt me, dat je dit zo merkt. Ben nu wel erg benieuwd of ik hier voor ongevoelig ben, of dat het onderstel van een BM en een GTI dusdanig veel van elkaar verschillen. Rijd zelf namelijk op 17" met de banden op de aanbevolen spanning voor volle belading (iets van 3.2 bar voor en 2.9 achter), en heb dit fenomeen (gelukkig!) nog niet gevoeld.
Hoop voor je dat je er snel aan bent gewend! :)

Kun je eens een foto plaatsen van de aanbevolen banden druk voor 17 inch?;)
Ik kan het zo nergens op mijn auto vinden.
Plus het valt wel mee hoor qua voelen ;) enige vervelende is de snuffelhouding van de bm zoals eerder besproken;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Schiet mij maar lek :geek: Nadat ik in de Polo van een collega had gereden dacht ik dat het dan toch misschien wel bij de auto hoorde. Maar er is (op mijn werk) een nieuwe lease Polo bijgekomen, 1.2 TSI, en heb gelijk de kans gegrepen daar een rondje in te rijden. En die heeft nergens last van! :? Is natuurlijk ook wel stug maar hij "waggelt" niet zoals mijn auto. Als ik zo'n 20-25 km/u rijd op een vlakke weg waggelt mijn auto ligt. Alsof er een as krom is of zo. Ik vind het heel storend en het is dus zeker niet zo dat alle Polo's dat hebben. Anders had dit forum toch al helemaal vol gestaan met klachten? Ik zou het waarderen als jullie toch ook nog eens kritisch willen voelen of je auto dat ook doet? Of niet. Het lijkt dus namelijk wel of een aantal auto's dat wel hebben en een aantal niet. Dat zou me dan helpen om wat sterker te staan bij de dealer. :shock:
 
Ik kan me herinneren dat mijn velgenleverancier er vorig jaar over begon. Hij had een klant met een 6r BM welke last bleef houden van een trilling. Opnieuw uitbalanceren, banden er opnieuw opleggen etc en het was er nog. Bleek ook dat 1 van de assen krom waren vanuit de fabriek!
 
Ik heb sinds dat ik winterbanden op mijn auto liggen ook dat mijn 1.2 TSI hobbelt. Maar dan eigenlijk alleen tussen de 70 en 90kmh. Lager merk ik het niet (dan zou het net zo aan het wegdek kunnen liggen) en hoger ook niet.
Ik heb voor volgende week vrijdag een afspraak bij de dealer staan dat een monteur even met me meerijdt.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Goh, best vervelend, lijkt me, dat je dit zo merkt. Ben nu wel erg benieuwd of ik hier voor ongevoelig ben, of dat het onderstel van een BM en een GTI dusdanig veel van elkaar verschillen. Rijd zelf namelijk op 17" met de banden op de aanbevolen spanning voor volle belading (iets van 3.2 bar voor en 2.9 achter), en heb dit fenomeen (gelukkig!) nog niet gevoeld.
Hoop voor je dat je er snel aan bent gewend! :)


Zo,n hoge bandenspanning met een relatief lichte auto?
Dan rijd je op het middelste groefje van de band,dat moet op een gegeven moment enorm lawaai gaan maken.
 
Dat is de aanbevolen bandenspanning vanuit VW (zie ook de foto van de sticker aan binnenkant van mijn tankklepje een paar posts terug), dus ik ga er van uit dat dat klopt (de genoemde 3.2 was trouwens een fouje, dat moet 3.1 zijn ;)). En volle belading geldt ook voor rijden op de auto(snel)weg. Reden dat het "zo hoog" is, is de relatief lage band. Dat heeft een radiaalband echt wel nodig. En dat je dan enkel op het middelste groefje zou rijden, is - excusez le mot - larie. Voor radiaalbanden is dat een broodje aap.

NB Als je in Duitsland betrokken bent bij een ongeluk op de Autobahn, je reed minimaal 130 km/h en je bandenspanning is lager dan nodig voor volle beladfing, dan ben je sowieso altijd minimaal voor 35% aansprakelijk.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ghehe, ik reed met de 17 inchers gewoon rond op de max bandenspanning van de 15 inchers Stick Out Tongue
blijkt nu dus dat dat veeeeel te zacht is :lol:
ben benieuwd of mijn verbruik op de 17 inchers dan nog beter wordt Stick Out Tongue
(grip zal dan denk ik ook wel behoorlijk slechter worden :roll:)
 
VW  6R  1.2TDI 
Ghehe, ik reed met de 17 inchers gewoon rond op de max bandenspanning van de 15 inchers Stick Out Tongue
blijkt nu dus dat dat veeeeel te zacht is :lol:
ben benieuwd of mijn verbruik op de 17 inchers dan nog beter wordt Stick Out Tongue
(grip zal dan denk ik ook wel behoorlijk slechter worden :roll:)

Verbruik zal beter worden (tot wel 6%), en je grip helemaal. Te zachte banden op normaal wegdek hebben slechte grip.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Verbruik zal beter worden (tot wel 6%), en je grip helemaal. Te zachte banden op normaal wegdek hebben slechte grip.

Hmm.. dan te bedenken dat mijn voorbanden een druk hebben van dacht ik 2,4/2,5 en achter iets van 2,7 :roll:
als iemand even een foto kan posten? ik heb er zo geen van en heb ook geen zin om er een kwartier voor te fietsen Stick Out Tongue
maargoed, ik rijd dus al 1 op 20 op te zachte banden, dat belooft wel wat moois :mrgreen:
qua grip valt het mij ook niet tegen moet ik zeggen, heb maar 1 keer gehad in een heel seizoen tijd dat de auto mij is gaan glijden (overigens in een (flauwe) bocht(vanaf de A28 de A37 op bij hoogeveen) waar ik het echt totaal niet had verwacht, die bocht nam ik overigens met 70 km/u)
Dus als alles alleen maar beter wordt ben ik voor, heb ik toch nog redelijke budget banden op de kop getikt :mrgreen:
 
VW  6R  1.2TDI 
ja dat lijkt me ook erg hoog. 2.5 bar rondom moet wel voldoende zijn voor de 6r

Op 15 inch is dat inderdaad zo! ;)
dan is het zo rond de 2,5 bar, maar als bij 17 inch iets anders wordt weergegeven dan VW lijkt het me niet nodig om daarover te discussiëren ;)

Dat mag uiteraard gerust hier op het forum, dat hierboven was puur mijn persoonlijke mening ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
ja dat lijkt me ook erg hoog. 2.5 bar rondom moet wel voldoende zijn voor de 6r

Nogmaals, zie de hierboven door mij geposte foto van de sticker aan de binnenkant van het tankklepje van de GTI. Dat zijn de door VW aanbevolen waarden. Je kunt het vreemd vinden, hoog vinden, etc. etc., maar het blijft het advies van VW voor een 6R GTI (standaard 17" velgen).
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ben er nog even wat ingedoken en heb wat online research gedaan over bandenspanning. Hier wat tips die ik gevonden heb:

- Controleer als de banden koud zijn, want de bandenspanning neemt toe door opwarming tijdens het rijden. Met banden in koude toestand bedoelt men banden die minstens 1 uur niet gereden hebben of die slechts kort (2-3 km) met een lage snelheid (in de stad) hebben gereden.

- Als de spanning na een bepaald traject wordt gecontroleerd (warme banden), moet er rekening mee worden gehouden dat de spanning 0,3 bar hoger is dan voorgeschreven voor banden in koude toestand.

- Voor winterbanden gelden over het algemeen dezelfde spanningswaarden als voor de te vervangen banden in dezelfde afmeting. Het advies is om deze 0,2 bar hoger te pompen dan zomerbanden. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen spanning.

- Vergeet bij het checken van de bandenspanning het reservewiel niet.

- Als je veel op de snelweg rijdt, dan kun je beter de spanningswaarden voor volle belasting aanhouden.

De laatste tip, met dank aan deMercer
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!