Onrustig rijgedrag / hobbelen.

Even een update over het hobbelen van mijn Polo sinds dat hij op z'n winterschoenen stond:
Vandaag naar de dealer geweest. Deze hebben het hobbelen ook direct geconstateerd tijdens het meerijden (zat dus niet tussen mijn oren). Toen hebben ze de velgen/banden opnieuw gebalanceerd, er weer opgelegd, maar dat hielp niets. Daarna een nieuwe set erop, en deze was meteen goed.
De dealer kon niet direct zeggen wat het probleem geweest was, maar in ieder geval netjes opgelost.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Top voor je dat het is opgelost. :) Ik ga zelf in jan. terug naar de dealer. Heb er nu gewoon echt geen tijd voor. Afgelopen week ben ik trouwens op stap geweest met een nieuwe Skoda Superb combi. Wat een fantastische wagen is dat zeg. Maar de belangrijkste constatering........ tijdens filerijden merkte ik ook een "gehobbel". Ook weer net alsof de banden niet rond zijn. Zal dat dan toch iets zijn waar auto's uit de volkswagengroep wat gevoeliger voor zijn? In sept. heb ik in Spanje 2 weken een Ford Focus gehuurd. Wat een stuiterbak was dat, alsof er helemaal geen vering onder zit. Maar hij hobbelde niet... Ik heb het trouwens ook nog eens voorgelegd aan een (gepensioneerde) autotechnicus. Het feit dat het hobbelen bij hogere snelheiden verdwijnt zou betekenen dat er GEEN as krom kan zijn volgens hem. Anders zou de hele auto gaan schudden en bij snelheidstoename zou dit dan steeds erger moeten worden. Volgens hem is geen enkele weg volledig vlak en is de Polo hier gewoon gevoelig voor. Kwestie van wennen dus :-|
Zal mijn vrouw dan toch gelijk krijgen en ik beter naar de psychiater kan gaan dan naar de dealer?? :mrgreen:

Ik heb trouwens maar één achteruitrijlicht. (rechtsachter) Is dat normaal? Links zit ook een voorbereiding maar die is kennelijk niet aangesloten. Vreemd. :shock: Verder ben ik onwijs blij met mijn Polo! Ik verbaas me iedere keer weer hoe strak hij op de snelweg rijd bij hogere snelheden.
 
Inderdaad mooi opgelost. Moet ik wel zeggen dat ik natuurlijk eerst een mijn vader etc. heb laten rijden toen ik dacht dat de Polo hobbelde, zodat het niet gewoon tussen mijn oren zou zitten. Mijn vader heeft standaard een Toyota Auris, maar voelde die hobbel niet zo meteen, hij vond het wel normaal. Mijn schoonbroer met een Ford Fïësta (laatste model) had zowat hetzelfde.

Dus ik begon te twijfelen, maar toch maar een afspraak gemaakt bij de dealer, en deze zei na 30 seconden rijden al dat het niet hoorde. Dat vind ik dan toch wel erg opvallend. Blijkbaar rijden de Fïesta en Auris gewoon hobbeliger dan?


Maurice: Zo'n Superb Combi is natuurlijk ook niet echt te vergelijken hé. Dat is als een upgrade van een Polo naar een Passat doorvoeren. Dat mag ook wel beter rijden ;) Je zegt dat het hobbelen vooral op lage snelheden is. Daar had ik totaal geen last van. Bij mij was het echt tussen de 70-90kmh met het hoogtepunt op 80kmh. Daarboven was het weg, en daaronder ook niet aanwezig. Ik snap wat die monteur zegt over het moeten toenemen van de hobbel bij hogere snelheden, maar er moet toch echt iets aan de hand zijn lijkt me. Als alles 100% goed uitgelijnd is, dan moet het toch simpelweg precies om de as draaien, en als de velgen/banden dan goed zijn, dan mag het toch 100% strak rijden?
Hebben ze al een andere set velgen/banden geprobeerd?
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Ik heb trouwens maar één achteruitrijlicht. (rechtsachter) Is dat normaal? Links zit ook een voorbereiding maar die is kennelijk niet aangesloten. Vreemd. :shock:

Yep. Bijna elke Polo 6R heeft dat. Er zijn - voor zover mij bekend - twee uitzonderingen: de mijne en die van Djaggo Big Grin. Zie ook dit topic.

Links zit op die plek het mistachterlicht. Bij RHD-uitvoeringen is dat net omgekeerd. De kabelboom en aansluitingen kunnen met zowel LHD als RHD overweg, maar standaard is er altijd maar één mistachterlicht en één achteruitrijlicht.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!