Onderhoud 6C

Hi allemaal, m'n 1.2 6C uit 2014 is aan een (grote) onderhoudsbeurt en APK toe. Inmiddels staat er 70K op de teller en heeft hij zijn laatste onderhoudsbeurt zo'n 2 jaar geleden (+- 25K KM geleden) gehad bij de dealer. Nu zit ik in dubio of ik opnieuw voor de dealer moet gaan of moet gaan voor een 'normale' garage die goed te boek staat, maar geen specialistische kennis heeft. Er zijn imo een aantal voors- en tegens om niet naar de dealer te gaan: geen mobiliteitsgarantie meer, geen 'specialist' die weet waar de grootste mankementen liggen etc. Echter heb geen zin om bij een dealer zo'n 800 euro voor een beurt neer te leggen wetende dat je genaaid wordt.

Wat heeft jullie voorkeur? Dealer of normale garage? Welke onderdelen vervangen jullie daarnaast zelf? Ik ben geen monteur, maar een interieurfilter bijv. lukt me nog wel om te vervangen.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Volkswagen  Polo Comfortline  1.2 TSI 90PK 
"Echter heb geen zin om bij een dealer zo'n 800 euro voor een beurt neer te leggen wetende dat je genaaid wordt." Als dit jouw mening is over een VW dealer, dan hoef je de vraag hier niet te stellen.... Pfff weer zo'n topic. :(
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Zelf doen. Brug huren en zelf doen. Is echt niet moeilijk. Olie eruit laten lopen, oliefilter er af schroeven, alles uit laten lekken, aftapplug er in, oliefilter vullen met olie en terugschroeven, olie bijvullen, luchtfiltertje vervangen, eventueel brandstoffilter onder je motorkap, interieurfiltertje ook piece of cake (passagierskant onder dashboard) en klaar. Half uurtje tot uurtje werk en kost je nog geen 150 euro aan onderdelen. Brug huren paar tientjes.

En om op je vraag terug te komen: elke garage KAN een beurt aan een volkswagen geven hoor. Hoef je echt niet speciaal voor naar de volkswagen dealer. Dit werkt op zowat alle auto's PRECIES hetzelfde. Zorg gewoon dat je een betrouwbare garage weet te vinden.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Je kan echt veel geld besparen als je iemand kent.
Zoals Robin al zegt een handige neef.
Een beurt is geen reparatie. Maar puur wat dingen vervangen. Of zelf doen. Als je geen gereedschap hebt kun je bij de action veel spullen kopen. Maar laat de dealer links liggen. Dat zijn oplichters.
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
  • Haha
Waarderingen: Robin
En uiteraard is daar Franklin met zijn dealers zijn oplichters (verrassend)

Maar iemand die de woorden Action, gereedschap, auto bij elkaar in een verhaal gebruikt, neem ik gelukkig niet serieus.

Maar mensen moeten eens stoppen met het aandringen van het zelf doen.
Je kan nooit weten hoe handig iemand is (of denkt te zijn)
Beurt is inderdaad niet moeilijk, maar wie controleert de auto op gebreken?
Een APK is geen beurt controle, indien de auto door de APK is kan er nog van alles mis zijn wat nog net goed was voor de APK.

Vervolgens sta je stil met je auto met nog hogere kosten.

Je haar knippen kan je ook zelf, maar een kapper toch beter.
Heel simpel breng de auto naar een fatsoenlijk auto bedrijf, dus geen beunhaas maar een normale universeel met verstand van VW of gewoon de dealer
 
Precies, en er zijn voldoende garages met kennis van zaken die het voor het halve uurloon doen van de dealer.
De overweging waar je je onderhoud laat uitvoeren, moet je zelf doen. Bij nieuwere auto's met fabrieksgarantie lijkt de dealer de logische keuze terwijl je met een wat ouder exemplaar bij de lokale garage vaak prima uit de voeten kan. Tuurlijk heeft een volledig dealeronderhouden auto vaak net wat meer waarde dan eentje die dat niet heeft, maar de extra kosten die daar tegenover staan wegen m.i. niet op tegen de meerwaarde.

Het blijft voor mij een gevoelsmatige kwestie. Per persoon verschillend
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en Franklin Golf4TDI
Ik doe de tussenbeurtjes zelf, maar de lokale Bosch carservice doet mijn jaarlijkse grote beurt + APK. Ik vraag ze daarbij kritisch te zijn, en even aangeven wat ik kan verwachten dit jaar. Ik vermeld ook altijd dat ik 40.000km per jaar rijdt/reed... de laatste tankbeurt is 15 maart geweest en hij is nog halfvol... Dit jaar dus minder dan gebruikelijk, maar het idee is duidelijk. Hoewel ik de economyservice voor de 6R van VW erg redelijk geprijsd vind.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Hi allemaal, dank voor jullie reacties. Inmiddels een offerte gekregen van de garage. Zie onderstaand.

Lijkt me over het algemeen prima. Enige wat ik me afvraag is of de bougies aan vervanging toe zijn - die zijn nl. bij de vorige grote onderhoudsbeurt nog vervangen. Dat is nu precies 2 jaar en 25.000 KM geleden. Voorgeschreven regels is volgens mij om de 60.000.. Iemand een idee?

Brandstroffilter zou ook vervangen moeten worden. Die is sinds 2014 niet vervangen zo te zien.

Vorige onderhoudsbeurt:
Longlife olie + oliefilter
Remvloeistof
Bougies
Interieurfilter
Luchtfilter

1590002709841.png
 
Volkswagen  Polo Comfortline  1.2 TSI 90PK 
Ik vind bijna 80 euro voor 4 bougies exorbitant hoog! je hebt dezelfde van het merk NGK voor ongeveer 25 euro. En 50 euro durven te vragen voor een brandstoffilter die normaal 15 euro kost is ook wel aan de hoge kant.
 
.  .  . 
Ik vind bijna 80 euro voor 4 bougies exorbitant hoog! je hebt dezelfde van het merk NGK voor ongeveer 25 euro. En 50 euro durven te vragen voor een brandstoffilter die normaal 15 euro kost is ook wel aan de hoge kant.

Bougies van NGK zijn 13€ per stuk op Winparts.
Dus de prijs van 80€ is zeker niet duur.
Brandstof filter van Bosch ook rond de 25€
Dus ook de prijs “rond de 50” Is ook niet heel duur.

De Bougies moeten om de 60.000km dus als ze 25 geleden vervangen zijn hoeft dit dus nu niet.

Ik vind dit een nette prijs voor grote beurt (60000)+ apk
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!