Olie wisselen: zin of onzin?

iichel

Exclusive lid
12,875
4
8,083
283
Beste forumleden,

ik heb koffiepauze dus ik zal het kort houden, maar wat me bezig houdt is het volgende...
Ik heb momenteel 2 Polos op mijn naam staan waar ik financieel verantwoordelijk voor ben beide zitten nog in de periode dat ze in aanmerking komen voor coulance/garantie en hebben tot zo ver alle beurten bij de VW dealer gehad. Netjes afgestempeld.

Onderhoud is tot op zekere hoogte gewoon pure noodzaak, vind ik. Periodiek de boel na laten kijken en zo nodig repareren is een prima plan. Koelvloeistof bijvullen, filtertjes wisselen, prima.

Nu wisselen de meeste mensen in Nederland jaarlijks hun olie (al dan niet op voorschrift van de fabrikant). Laten we er voor het rekenvoorbeeld eens 2 jaar van maken. Zitten we veilig.
We hebben om en nabij 8 miljoen autos in Nederland volgens het CBR. Laten we zeggen dat iedere auto gemiddeld 5 liter olie nodig heeft. Dat is zo'n beetje (5x8)/2 = 20 miljoen motorolie per jaar.

Nu rijden we in de ene Polo naar verwachting zo'n 20.000km per jaar op benzine en de andere ook.
Dus per jaar jagen we er per Polo zo'n 900-1000 liter brandstof doorheen. Is die 5 liter olie dan uberhaupt het discussieren waard?
Wellicht.

Probleem met die 5 liter is dat die onderdeel is van de longlife service beurt a 400 euro (om en nabij) en dat is toch wel een significante uitgave in vergelijking met 1200 euro aan brandstof. Die paar filtertjes kan ik zelf wel vervangen en een inspectie beurt kan bij een universele garage wel.

Nu gaat dit langzaam lijken op een discussie over de zin en onzin van een Longlife beurt, maar die houdt uiteraard meer in dan alleen een olie wissel. Dus laten we ons beperken tot de olie wissel.

Ik heb eens wat google onderzoek gedaan en er zijn eigenlijk 2 kampen:
- Olie wisselen is onzin
- Olie wisselen heeft wel degelijk zin en 30.000km is eerder te lang dan te kort

In beide kampen gaan de strijd aan zowel op gevoel als met onderbouwing.
Wat eruit komt is dat korte stukjes nooit goed is voor je olie omdat deze dan bijna niet warm wordt.
Vocht is een grote vijand van goede motorolie.
Ook is 5W30 eigenlijk te dunne olie en wordt 10W40 vaak aangeraden (10W40 is dikker).
Echter is Longlife olie er alleen in 5W30. Als de olie 'ouder' wordt dan wordt deze wel dikker.

Zijn er mensen die hier inhoudelijk een mening over hebben?

Omdat de Polos hier relatief jong zijn is het behoud van garantie een goed argument om gewoon het voorschrift van de fabrikant te volgen en netjes de wissels doen. Maar dat zegt niets over de zin/onzin van de olie wissel an sich.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wicko071
Ik vind dat olie wisselen wel zin heeft..

Ik heb het dan over een TDI.. Ik rij ongeveer 25000 km per jaar.. Hoewel ik de polo pas een jaar in mijn bezit heb, is daar al 2 x de motor olie vervangen..

1e x bij een grote beurt (120000Km)
2e x bij de daarop volgende kleine beurt(135000Km)

Na 15000Km was de olie al helemaal zwart en ik kon het me niet voorstellen dat ik dan nog 15000Km ermee zou moeten rijden..

Ik heb toen ook besloten om na elke 15000Km de olie en olie filter te vervangen.. Dit laat ik doen bij een lokale garage waar de onderhoudsboek word gestempeld en ingevuld.. En er word ook Longlife olie 5W30 gebruikt..

Ik ben van mening dat een interval van 15000km gezonder is voor de tdi motor, zeker als je dagelijks gebruikt maakt van je auto..
 
akNigza.png


Dit gebeurt er als je niet, of niet tijdig, de olie en het filter vervangt voor nieuw materiaal dat voldoet aan de specificaties van de fabrikant.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Daar zie je duidelijk versleten olie. Aangekoekte troep... Heb zelfs al erger gezien.

Veel hangt echt af van je rijstijl en aantal km. Moest ik maar 5000km per jaar doen, ik zou men olie zeker 2 keer per jaar vervangen. Als je echter altijd goed doorvlamt en veel km's maakt kan je gemakkelijk 20k doen met een 5W40 ipv 15k. Oliepeil dien je in beide gevallen altijd goed controleren en altijd dezeflde referentie gebruiken. Bv bij warme motor (olie ~ 80°C en 5min wachten dat alles een beetje bezinkt is in het carter).
 
Laatst bewerkt:
Bij auto's die weinig kilometers rijden, kan de olie juist meer vervuilen omdat de motor waarschijnlijk minder vaak en korter op bedrijfstemperatuur komt.
Hierdoor vervuilt het filter ook sneller.
Bovendien zal het vochtgehalte in de olie toenemen, wat eveneens ongunstig is voor de smering van de motor.

( Ik ververs na 30.000 km en doe er altijd een extra toevoeging bij de olie en bij de brandstof (diesel ) )
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
Misschien ook iets om op in te haken, ik heb m'n auto met een kilometerstand van 8 km de showroom uitgereden (lees: nieuw). Ik ga niet proberen een discussie op gang te brengen over hoe je je auto wel of niet moet inrijden, maar wie denkt wat over de eerste oliewissel? Wanneer moet deze plaatsvinden? Heb nu een kleine 13k op de teller staan en ga volgende maand op vakantie naar Kroatië. Volgens het onderhoudsboekje mag ik dus nog 17k, maar is dat verstandig? Bij het inrijden van de auto schijn je toch wel het een en ander aan vijzel in je olie te krijgen... iemand? :)

oja, 't is een benzine en geen diesel, voor zover dat verschil mag maken :)
 
Misschien ook iets om op in te haken, ik heb m'n auto met een kilometerstand van 8 km de showroom uitgereden (lees: nieuw). Ik ga niet proberen een discussie op gang te brengen over hoe je je auto wel of niet moet inrijden, maar wie denkt wat over de eerste oliewissel? Wanneer moet deze plaatsvinden? Heb nu een kleine 13k op de teller staan en ga volgende maand op vakantie naar Kroatië. Volgens het onderhoudsboekje mag ik dus nog 17k, maar is dat verstandig? Bij het inrijden van de auto schijn je toch wel het een en ander aan vijzel in je olie te krijgen... iemand? :)

oja, 't is een benzine en geen diesel, voor zover dat verschil mag maken :)

Kan op zich geen kwaad, de eerste olie heeft een rodageproduct. Je moet een aantal km doen met dit product erin. In principe is 13k al meer dan genoeg. Ik heb mijn laten wisselen op ongeveer 7000km. Ik weet alleen niet of de dealer dit wil doen omdat het zogezegd niet volgens de voorschriften is. Maar bijna alle motoren verbruiken olie en als je meer dan 20k gedaan hebt, ga je bijna altijd moeten bijvullen. Als je moet bijvullen, vind ik persoonlijk dat je beter gewoon de olie kunt laten vervangen. Ik ben dan ook voorstander van 15k vaste intervallen. Controleer gewoon even het oliepeil voor je op vakantie gaat en als dat goed is, kan je gewoon vertrekken.
 
Zin of onzin van de oliewissel is al jaren een verhitte discussie. Er zijn mensen die nooit olie wisselen en ook nooit problemen hebben, en er zijn mensen die keurig op tijd (of eerder) wisselen en toch problemen ondervinden.
Zo weet ik mij ook nog een hele discussie te herinneren toen longlife in opkomst was, dat de motor compleet dicht zou slibben. Heb toen verschillende foto's gezien van blokken met dikke drab erin. Wel bijzonder dat je hier tegenwoordig eigenlijk niets meer van hoort. Beetje zelfde verhaal als eind jaren 90, toen chippen van tdi's net begon, en iedereen beweerde dat je motor binnen 10000km stuk was...
Zelf ben ik er altijd voor om tijdig te wisselen, het kost (als je het zelf doet) maar een paar tientjes, en je speelt wel op safe. Dat dit geen garantie is dat er niets gebeurd heeft helaas mijn vorige auto bewezen, alles kan kapot bij verkeerd gebruik.

Mijn mening is dan ook; gewoon lekker vervangen, en je auto behandelen alsof het je vrouw/vriendin/partner is, dan moet het goedkomen :) (hoewel ik mijn vriendin niet met haar lip over de stoep zal schuren)
 
  • Leuk
Waarderingen: Durban
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!