Olie- en koelvloeistof gebruik

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hoi!

Sinds 6 maanden heb ik een vreemd probleem.
Ik verbruik overdreven veel olie. Zeker een kwart (~1L) van de totale inhoud (3.8L) per 1000km.
Sinds kort is daar bijgekomen dat de koelvloeistof zonder reden ver onder het minimum wilt gaan staan. Dan moet ik zeker een kwart liter bijvullen tot hij weer vol is. Dit is me tot nu toe 2x gebeurd. De eerste keer dacht ik er niet veel van, maar de tweede keer leek het geen toeval meer.

De auto heeft geen witte, zwarte of blauwe rook. Er zit geen olie in de koelvloeistof of andersom.
De koppakking was hoofdverdachte maar bijbehorende symptomen vertoont de auto niet.

Het is een Polo 9N uit 2004, met 138k op de teller.
Iemand enig idee? Meerdere monteurs staan met de handen in het haar te kijken. Ze hebben geen idee.

Misschien niet onbelangrijk om te vermelden dat ik van 5W30 naar 5W40 olie ben gewisseld vorige maand. Dit had geen effect op het olieverbruik. De auto rijdt wel een stuk soepeler sindsdien (aanrader!).

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Zijn toevallig na een korte tijd rijden de koelslangen hard?.
En staat er veel druk op het systeem als je auto een tijd stil staat(bijvoorbeeld in de ochtend)

Koevloeistof verlies/ geen uitwendige lekkage te zien.
Olie verbruik/ geen uitwendige lekkage.

Voor de koelvloeistof denk ik indien er geen lekkage is ook de koppakking.

Voor de olie zou het ook een olie schraapveer kunnen zijn die vast zit en hierdoor olie verbruikt.
 
Helaas ben ik niet in het bezit van een camera die door een bougiegat past. Zijn er andere manieren om te checken?
Diagnosekosten zijn bij meerdere garages erg duur.

Mijn vader gaf vandaag wel aan dat bij het wegrijden (koude motor, heeft een nacht stilgestaan) en wel een redelijk wolk witte/grijze rook uit kwam. Geen idee of dat verband kan hebben en of het dan toch de koppakking is.

Ik zie namelijk op internet dat er veel problemen zijn met lekkende radiatoren/thermostaten bij de 9N. Zou dat de oorzaak kunnen zijn voor het koelvloeistof probleem?

EDIT: er is namelijk een tijd terug een punt geweest dat ik de koelvloeistof had bijgevuld, en 2 dagen erna het niveau opeens veeeel hoger was. Zonder duidelijke aanleiding.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Je hebt testers die de koelvloeistof op uitlaatgassen kan testen.


Je verhaal klinkt een beetje als pakking. Maar ik kan die olie er niet goed bij denken. Of je hebt 2 problemen los van elkaar.

Of je hebt ergens een scheur zitten waardoor er wel koelvloeistof bij de olie komt en vervolgens met de olie mee verbrand door de motor.
Maar de olie kan nog niet door de scheur heen richting de koelvloeistof ( dikheid olie ten opzichte van koelvloeistof)


Ik zie je namelijk niks typen over een vervuild koelvloeistofreservoir.


Radiator of thermostaat probleem lijk me niet. Een lek daar verklaar wel een laag niveau, maar zeker geen hoog niveau. En ook witte rook kan ik niet aan een thermostaat linken.

Hoog niveau betekent meestal druk opbouw. Aka uitlaat gassen die je koelsysteem op druk zet, ( of een kokende motor dan spuit het er na verloop van tijd ook wel uit, veel meer dan 100 graden water temperatuur)
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Het koelstofreservoir is inderdaad nog alsof de vloeistof net uit de verpakking is gekomen. Het komt ook niet altijd voor dat het niveau plots stijgt. Dat was een maand of 2 terug het geval. Weer onder minimaal, bijgevuld tot de helft, en opeens stond hij op driekwart. Daarna niks meer er van gedacht totdat me opeens opviel dat het niveau weer onder minimaal stond. Weer bijgevuld, maar dit keer geen onverklaarbare verhoging in het koelvloeistofreservoir.

De slangen van de koelvloeistof zijn altijd soepel als de motor gelopen heeft, en als de auto lang stil heeft gestaan en ik probeer de reservoirdop te openen zit er amper druk op (bijna geen zelfs). Het is een beetje een vreemde situatie. Ik wilde er eens een flesje stopleak voor koelvloeistof bijgooien, maar ik heb zo veel slechte dingen daarover gelezen dat ik daar een beetje huiverig voor ben.

Iemand enig idee of een Engine Flush wel werkt? Ik heb gehoord dat dat aangekoekte schraapveren weer relatief netjes kan maken. Is de moeite waard, als het werkt en niet slecht is, toch?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Dit setje zou misschien interessant zijn geweest, maar ik gebruik 'm één keer en daarvoor is €88 me toch aan de hoge kant.
Ik was aan het denken aan het feit dat er amper druk op het systeem staat. Zou de expansievatdop de geest gegeven hebben, dat dit ervoor kan zorgen dat er te weinig druk op het systeem staat? Van overdruk is namelijk geen sprake.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Kijk even of er een garage is die dit of andere detectie apparatuur gebruikt.


Mij mijn weten is druk niet van toepassing.
De dop heeft puur een overloop ventiel zodat mocht er druk komen het resevoire heel blijft.
De waterpomp zorgd voor de flow. En als de de dop er af haalt die je het ook stromen. Meer gas is meer flow
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
Ik ga het binnenkort door een garage laten oplossen, indien ik op zeer korte termijn geen eenduidige oplossing krijg.

Vandaag alweer een issue: motor was zeer snel warm, vooral bij het accelereren zag je de temperatuurwijzer gewoon meelopen. Bij thuiskomst gekeken naar het koelvloeistofreservoir. Hij zat weer vol. Er was weer een flink volume koelvloeistof in het reservoir. Precies in het midden, tussen minimaal en maximaal in. Het expansievat zat onder druk toen ik deze open maakte. Zeer raar.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Update: Bij nadere inspectie van de auto een paar uurtjes terug zag ik rook van de temperatuursensor vandaan komen. Hier bleek het circuit een paar druppeltjes te lekken. Deze ga ik dus morgenmiddag even goed aandraaien en dan zal de koelvloeistof (hopelijk) zijn werk weer goed doen.

Wat betreft de olie: hiervoor ga ik een engine flush proberen. Kijken of ik de schraapveren 'schoon' krijg gemaakt.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Nieuwe update: tijdens de kleine beurt heb ik een engine flush geprobeerd. Olieverbruik is teruggedrongen tot bijna niks. Al ruim 3000km gereden en de carter zit nog vol.

Indien een Polo 9N(3) dus olie verbruikt is het misschien de moeite waard dit te proberen.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!