Olie druk lampje + alarm af en toe aan

Ik reed ze deze week +- 100km per uur op de snelweg en na iets van 10 minuten onderweg (motor nog niet warm) ging het rode olie lampje knipperen met een geluidssignaal iets van 4 seconden toen ging hij weer uit. Olie gecheckt, stond net boven het minimum dus bijgevuld tot max.

Een paar dagen geen last gehad maar gister weer, dit keer met een warme motor 2x na elkaar in stadsverkeer.

Hoe kan ik checken wat er aan de hand is? En wat kan ik eventueel vervangen?
Ik zag dat de oliedruk sensor vooraan het blok zit dus die kan ik vrij gemakkelijk vervangen. Ook zag ik dat de olie pickup in je carter wel eens verstopt kan zitten met slurrie. Komt dit vaker voor ?

Heeft iemand verder tips? Kan ik bijvoorbeeld ergens in VCDS een log doorkijken waarom hij een melding gaf ?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ik reed ze deze week +- 100km per uur op de snelweg en na iets van 10 minuten onderweg (motor nog niet warm) ging het rode olie lampje knipperen met een geluidssignaal iets van 4 seconden toen ging hij weer uit. Olie gecheckt, stond net boven het minimum dus bijgevuld tot max.

Een paar dagen geen last gehad maar gister weer, dit keer met een warme motor 2x na elkaar in stadsverkeer.

Hoe kan ik checken wat er aan de hand is? En wat kan ik eventueel vervangen?
Ik zag dat de oliedruk sensor vooraan het blok zit dus die kan ik vrij gemakkelijk vervangen. Ook zag ik dat de olie pickup in je carter wel eens verstopt kan zitten met slurrie. Komt dit vaker voor ?

Heeft iemand verder tips? Kan ik bijvoorbeeld ergens in VCDS een log doorkijken waarom hij een melding gaf ?
Als je de stekker van die olie druk schakelaar los haalt kom hier dan olie uit?
Zo ja dan is deze zoizo kapot.
 
Heb je überhaupt al oliedruk gemeten? Zou zonde zijn als je sensoren verdenkt en er gewoon geen oliedruk blijkt te zijn met alle mogelijk gevolgen van dien. Ik heb eventueel wel een test setje (omgeving Den Haag)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Heb je überhaupt al oliedruk gemeten? Zou zonde zijn als je sensoren verdenkt en er gewoon geen oliedruk blijkt te zijn met alle mogelijk gevolgen van dien. Ik heb eventueel wel een test setje (omgeving Den Haag)
Ik ga zo even naar een garage. Hoeveel BAR moet er ongeveer op staan?

Starionair stond er 3 bar op.
Met gas geven 5 bar.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Inmiddels een nieuwe oliedruk sensor gemonteerd.
Olie staat goed op pijl. Via een oliedruk meter had ik starionair 3bar en met gasgeven 5bar druk.

Maar als je iets van 50/60 rijd in z'n 5 dan komt hij af en toe weer met een oliedruk melding.


Heeft iemand nog suggesties ?

Ik denk zelf, kijken of er rommel/oliedrab in het carter/olie aanzuigbuis zit.
Of eventueel een nieuwe oliepomp monteren.

Zou ik nog ergens anders naar kunnen kijken ?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Het zou kunnen dat het aanzuigbuisje van je oliepomp verstopt zit.
Dit is vooral te merken in hogere toerentallen (meer flow doordat je pomp harder pompt) bij warme motor (dunnere olie).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Het zou kunnen dat het aanzuigbuisje van je oliepomp verstopt zit.
Dit is vooral te merken in hogere toerentallen (meer flow doordat je pomp harder pompt) bij warme motor (dunnere olie).
Ja daar zat ik ook aan te denken.

Maar je zou denken dat je hier voornamelijk last van hebt als je met weinig toeren rijd toch?

Mijn idee is, weinig toeren + verstopte aanzuigende buis = te weinig druk/olie ?

Hoe meer toeren je maakt hoe harder de oliepomp draait hoe hoger de druk wordt.


De eerste keer dat ik dit probleem had was ook rond 50 kmh in z'n 5 met dus weinig toeren. Meteen de olie checken en toen stond hij onderaan het streepje van de oliepijlstok.
Toen bijgevuld en sindsdien steeds vaker een melding.

Verder verbruikt hij eigenlijk geen olie en co waardes zijn allemaal goed dus dan is de motor ook niet "af/kapot" toch?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ik heb zelf meerdere malen een olieruk probleem verholpen op een 1.8 20VT. Hier trad het drukprobleem op bij 4000rpm als de motor koud is en 2500rpm als de motor warm is. Deze motoren staan bekend om hun interne vervuiling door verbrande olie.

Ik zeg niet dat dit het probleem is bij jou motor, maar er is een kans aanwezig. Controleren kan door het verwijderen van je carter.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb een nieuw oliefilter en olie gekocht.
Als het voor zaterdag binnen is, ga ik de boel monteren. Ik was ook opzoek naar een nieuwe carterpakking want die haal ik er ook even onderweg. Helaas kan ik op geen enkele onderdelen site een nieuwe pakking vinden. Zit dit standaard met vloeibare pakking vast? Heb maar een tube vloeibare pakking besteld...
Ik was van plan om eventueel wat lucht van bovenaf het blok in de blazen om eventueel olie rommel eruit te blazen, zou dit wat zin hebben?

Weet iemand toevallig ook hoe stijf (welk moment) de bouten van het carter vast moeten?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!