Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik dit topic gestart ben, maar ik wilde toch ook hier even laten weten hoe het uiteindelijk verlopen is!
Na het hele gebeuren met de 'zoektocht' naar een Polo uit voorraad toch uiteindelijk voor een andere auto en merk gegaan helaas (voor VW zelf)....
De manier waarop ik werd behandeld vond ik erg jammer en ik ben hier ook op teruggekomen bij de desbetreffende dealer. Excuses werd aangeboden, maar ook niet meer dan dat helaas... Anders was het daadwerkelijk een Polo geworden, maar uiteindelijk toch wat anders gekocht... Het is dan wel geen VW, toch wel leuk om te vermelden denk ik en ook wel zo netjes na dit hele verhaal!
Ik heb begin Februari dan ook een nieuwe Suzuki Swift Exclusive 5-deurs gekocht! Dealer en proefrit zijn uitstekend bevallen! De 1.2 motor (94pk) is geen strepentrekker, maar kan wel prima meekomen met het overige verkeer. Als je het vergelijkt met de 3 cilinder van de C1, die de Swift vervangt, is het toch weer een hele stap vooruit moet ik zeggen.
De Swift beviel dus goed. Rijdt lekker, heeft een zeer goede uitrusting en de veiligheid is ook goed (5 sterren Euro NCAP, 7 airbags). Natuurlijk is het materiaalgebruik van het dashboard in een Polo veel beter, maar op veel andere vlakken legt de Polo het echt af tegen de Swift (uitrusting, prijs, rijeigenschappen etc.). In de Swift zijn dus wat mindere materialen gebruikt, maar qua afwerking is het dan wel weer helemaal goed. Als je een Swift vergelijkt met een C1 is het sowieso een wereld van verschil. Het blijft natuurlijk bestaan dat ik de Polo nog steeds een super gave kar vind!
Dit is ‘m geworden: Een Suzuki Swift 1.2 Exclusive 5-deurs in de kleur Cool White Pearl (metallic wit). De Exclusive is de meest luxe uitvoering met o.a.:
- Metallic lak dus
- ESP, ABS, BAS etc. etc. (ik weet ook niet waar het allemaal voor staat, maar het klinkt in ieder geval veilig)
- 7 Airbags (ik wist ook niet dat er zoveel in een relatief kleine auto passen)
- Lederen multifunctioneel stuur
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
- Affabriek radio/CD met Bluetooth telefoonfunctie (incl. bedieningstoetsen op het stuur)
- Stoelverwarming
- Keyless entry/lock
- Keyless start (startknop dus. Die hoef je trouwens maar een keer even in te drukken en de motor start zelf. Je hoeft de knop dus niet ingedrukt te houden tot de motor is gestart)
- Cruisecontrol
- Climate control (volautomatische airconditioning)
- Uitgebreide boordcomputer (temp. weergave, verbruik etc.)
- USB- aansluiting (voor IPod o.i.d.)
- In hoogte en diepte verstelbaar stuur
- Lichtmetalen velgen 16 inch (met 17 inch proefgereden. Dat staat optisch heel leuk, maar werd mij toch te ‘bonkerig’)
- Elektrische ramen voor én achter
- Privacy glass achter (ook achterruit)
- Mistlampen voor
Al met al dus zéér compleet, ik heb hier nog een paar kleinigheidjes aan toegevoegd:
- Luxe Velours mattenset met rode stiksels (staat wel leuk in combinatie met zwart interieur)
- RVS instaplijsten (mooi en tevens functioneel)
- Waxoyl behandeling exterieur (toch maar wel gedaan vanwege de witte kleur. Tevens 3 jaar garantie op de behandeling)
- ‘Ingebouwde’ Lifehammers (2) in het interieur (dat vond mijn vrouw belangrijk)
De levertijd vind ik zelf vrij lang. Half/eind april, nog even wachten dus….
Voor de liefhebbers: Ik blijf VAG natuurlijk gewoon trouw!

Ik ben inmiddels weer aan het rondkijken naar een nieuwe leaseauto die mijn huidige VW Passat Sportline Business uit 2006 moet vervangen. Dit keer wordt het een Audi. Woensdag een afspraak staan voor een proefrit in een Audi A4 Avant 1.8TFSI Proline S... Kortom: ik vermaak me wel!
