motorproblemen 1.2TSI (EA211)

gilex

Bekend lid
314
26
46
Zie her en der op het net weer een VW motor debacle op duiken...
Na de bekende ketting problemen met de "oudere" generatie EA111 motorcodes CBZA, CBZB, CBZC o.a. is Volkswagen is dus bij de nieuwe TSI's overgestapt naar de riem ipv ketting.
Dit type blok is/wordt geleverd in de polo 6C( niet in de 6R)
Wat ik nu her en der dus lees op het web is dat er helaas oook bij deze nieuwe generatie TSI's weer problemen zijn die fatale gevolgen kunnen hebben voor het blok.
De situatie is als volgt:
De nokkenas versteller zit vast met 4 bouten en deze bouten laten dus na verloop van tijd los en kunnen op die manier de nokkenas tandwielen blokeren. En daardoor kan de tandriem scheuren met als gevolg totale motorschade (kleppen die zuigers gaan kussen en vice versa)

Een duitse monteur geeft het volgende aan:

Ich arbeite in einem größeren Autohaus der VW-Gruppe. Bei uns ist es das 3. Auto innerhalb 4 Wochen. 2x VW Golf aus 2014, 1x Seat Leon aus 2014. Kilometer 7000, 11000 und 19000. 1 Privatauto und 2 aus Autovermietungen. Es werden immer die Rumpfmotoren ersetzt, da die Kolben mit den Ventilen zusammengestoßen sind. Im aktuellen Fall ist außerdem massiv Öl ausgetreten, vermutlich ein Pleulschaden zusätzlich. Die Garantieabteilungen wollen immer Fotos vom Nockenwellenrad haben. Bisher war immer ein bestimmter Hersteller schadenverursachend. Diese sind auf den Teilen vermerkt, nennen werde ich ihn nicht öffentlich.
 
Ik weet niet hoeveel waarde we hieraan moeten hechten. Ik ga me er persoonlijk niet al te druk om maken. Voor m'n Polo heb ik 4 jaar garantie en dan wordt het gewoon netjes opgelost mocht het gebeuren (in tegenstelling tot wat de VAG-haters op het interwebs altijd beweren).

M'n Skoda Octavia uit 2013 zit ongeveer hetzelfde blok in als de Polo (in ieder geval gelijk aan de Golf 7) en daar heb ik na 1,5 jaar en 18.000 geen enkel probleem mee gehad. Al zouden dit soort geruchten me misschien nog wel doen besluiten om een jaartje langer garantie te nemen.

Nou ben ik absoluut een leek op dit gebied maar het moet toch vrij eenvoudig zijn om tijdens onderhoud bijvoorbeeld te kijken naar de bouten van een nokkenas of zeg ik nu iets geks?

Zijn er nog meer plekken waar dit soort meldingen komen?

Nederlandse Google translate vertaling van dit stukje wat op motor-talk.de staat Overigens loopt die thread daar al sinds eind augustus 2014

http://www.motor-talk.de/forum/kapitale-motorschaeden-beim-1-2-tsi-ea211-t5038354.html?page=1

Ik werk in een grotere Autohaus VW-groep. Bij ons is het de 3e auto binnen 4 weken. 2x VW Golf uit 2014 1x Seat Leon vanaf 2014 km 7000, 11000 en 19000. 1 en 2 privé-auto van autoverhuurbedrijven. Altijd de Shortblocks vervangen omdat de zuigers elkaar worden geschoven met de kleppen. In het onderhavige geval ook vermoedelijk een Pleulschaden is enorm olielek naast. De garantie afdelingen willen altijd foto's van het nokkenastandwiel hebben. Tot nu toe was het altijd een bepaalde fabrikant schadenverursachend. Deze informatie wordt afgedrukt op de onderdelen, ik zal hem niet publiekelijk noemen.

Ik wil hier duidelijk maken dat ik niet vergelijkbaar met de concurrentie werk, maar hier wil slechte zaak of zelfs ne praten met VW verklaringen hebben geopend. Ik wil graag weten of er nog andere slachtoffers.[/]
Blijkbaar is het weer een slecht onderdeel van een derde partij (nokkenasversteller?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 90 PK 
Tuurlijk valt alles gewoon onder de garantie, maar dan nog is 't niet echt een lekker idee dat, stel je gaat van de zomer op vakantie lekker door Duitsland jagen, je opeens een harde knal hoort, een bult rook ziet en je Polootje levenloos op de vluchtstrook mag parkeren ;) M'n ouders hebben een 1e generatie 1.4 TSI in hun Tiguan zitten, en daar is zelfs na 6 jaar regelmatig nog gekloot met die motor, vermogensverlies etc. Geeft geen lekker gevoel bij je auto
 
Ik was vandaag nog bij Volkswagen, daar stond een Golf 7 met het zelfde euvel, ik ken de jongens daar goed, en het komt vaker voor werdt mij al verteld, er zal dus wel een recall komen tzt. Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Denk niet dat de 6C hier veel last van heeft. Heb even contact gehad met de service-adviseur van mijn VW-dealer en die kende wel een geval van losse bouten op de nokkenasversteller maar dat dit alleen bij bepaalde productieperiode's het geval was.

Voor m'n Octavia van 09/2013 ga ik wel even contact opnemen met m'n Skoda-dealer.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 90 PK 
Ben vanmiddag even bij m'n Skoda-dealer geweest en gevraagd of ze de problemen kenden. Ze kenden ze niet maar zochten even in hun systeem waar ze wel een TPI tegenkwamen met precies dit probleem. De motorcode kwam overeen met die van mijn Octavia.

Er is geen terugroepactie omdat de problemen blijkbaar zo klein zijn dat het blijkbaar goedkoper is om de probleemgevallen te repareren dan alle wagens terug te roepen naar de werkplaats. Volgende week woensdag gaan ze mijn auto preventief controleren. Dit was niet al teveel werk.

Ook naar aanleiding van dit topic en een speciale actie om de garantie te verlengen van m'n auto (1 jaar extra voor 99 euro) heb ik hier inmiddels van gebruik gemaakt.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 90 PK 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 90 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!