Motorgeluid 1.2 TDI

Beste forumleden,
Ik vroeg mij af of het motorgeluid wat uit mijn motor komt normaal is. Ik weet dat je van een 3 pitter niet te veel kan verwachten. Maar ik heb hier mijn twijfels bij.

Meestal, maar niet altijd, maakt mijn motor een zoemende toon rond de 2000rpm. Dit is het duidelijkst waarneembaar in de 4e of 5e versnelling rond de 80 of rond de 105km/h. Deze toon is in mindere mate ook te horen rond 1600 en 2400rpm. Gezien dit soms niet zo is vraag ik mij af of dit normaal is. Het lijkt de eerstvolgende x kilometers minder te zijn als de accu net los geweest is. De motor is dan in zijn geheel stiller. Ik heb geen foutcodes kunnen vinden met VCDS.

Het geluid lijkt het meest op het geluid wat in dit filmpje waar te nemen is:
Het topic waar ik dit filmpje in vond biedt helaas geen oplossingen.

Kan iemand mij een richting geven waar ik in zou kunnen kijken?
Alvast bedankt,
Jos
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Het blijft een 3 cyclinder en een dieseltje, beide niet heel erg bekend om rustig lopen.
In de bluemotion vond ik het altijd een 'tevreden' gepruttel bij 1500-2500 rpm, afhankelijk van hoe diep het gaspedaal ingedrukt is.
Resonantie van bv het dashboard kan ook meespelen in het geluid etc etc. Lastig te zeggen of het echt slecht is of gewoon zoals 't hoort.
 
Laatst bewerkt:
Wat een godsgruwelijk irritant geluid. Ik kan het niet zo plaatsen, wat doen je verstuivers als je kijkt in de meetwaarde blokken?
Ik kon alleen de "Injection amount Deviation" vinden. Ik heb deze gelogd. De log is hier te vinden. Ik zie alleen een afwijking bij stationair draaien.

Ik heb het ook zelf geprobeerd op te nemen. Dat filmpje is hier te vinden.

Misschien je benzine pomp?

Het is een diesel, dus daar ga ik geen benzine pomp in vinden :). Het is in ieder geval niet de opvoer pomp, want het geluid komt heel duidelijk van voren (en is toerental specifiek).

-- edit
Ik weet niet of het relevant is, maar als de auto een dag heeft stilgestaan moet de startmotor altijd lang draaien voor de auto start. Bij start/stop momenten start auto wel altijd snel.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Even een aanvulling. Door een skivakantie heeft mijn auto een weekje stil gestaan, iets wat normaal niet voor komt. Circa 1 kilometer na het wegrijden hield de motor opeens in. De motor gaf foutcode P0266 (Cylinder 2 Contribution/Balance Code). Ik had de auto stilgezet en opnieuw gestart. Sindsdien heb ik al 1000+km zonder problemen gereden.

Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan mijn vorige probleem?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!