Motor voorgloeilampje knippert, Polo start niet

Hey! Ik heb al vaak goeie info gevonden op dit forum, dus leek dit me dé plek om hulp te vragen. Ik zit al een tijdje in Zweden met mijn Polo 6R 1.4 TDI en het wordt hier heel erg koud (< -20°C). Op een platte batterij na, heeft m'n polo het tot nu toe altijd verbazingwekkend goed gedaan - tot deze ochtend. Als ik de motor wil starten, begint het voorgloeilampje te knipperen en weigert hij over te gaan. Eventjes wachten helpt niet, lichtje blijft gewoon knipperen. Wat rondsnuffelen via google zegt mij dat dit vaak te wijten is aan een probleem met de bougies en/of de bobine. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Ik heb gebeld naar mijn Belgische VW garage (waar ik niet heel tevreden van ben) en daar werd ik afgescheept met een 'ja maar ik had dat ook en toen was het door marterschade', wat hier momenteel echt niet mogelijk is. Gisteren startte en reed hij nog zoals het hoort, batterij is ook in orde. Ik ben niet heel happig op de takeldienst bellen, er is er hier maar eentje en de bijhorende garage is zeer duur.

Daarentegen kan ik wel met het openbaar vervoer naar de dichtstbijzijnde grote stad om nieuwe bougies en een bobine te halen. De wagen heeft 95 000 km op de teller en heeft nog originele bougies en bobine. Goed idee om te vervangen en te kijken of dat het probleem oplost, of toch maar niet doen? Zijn er andere oorzaken die ik over het hoofd zie? Bedankt voor jullie input!!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
hoi! welkom! heb je jezelf al voorgesteld?

1. is de wagen al uitgelezen?
2. een diesel heeft geen bobine
3. de bougies van een diesel zijn "gloeibougies" of "gloeistiften".

Zonder uitlezen blijft het een ruwe gok over wat er mis is met de auto. dit kan van alles zijn! Marterschade, lege accu, sleutel niet herkent, defecte startkabel, slechte massa... kortom: probeer iemand te vinden met minimaal een ODB-scanner maar liever met VCDS (beter bekend als VAGcom). Post je codes hier en wij kunnen dan proberen om jou verder te helpen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
hoi! welkom! heb je jezelf al voorgesteld?

1. is de wagen al uitgelezen?
2. een diesel heeft geen bobine
3. de bougies van een diesel zijn "gloeibougies" of "gloeistiften".

Zonder uitlezen blijft het een ruwe gok over wat er mis is met de auto. dit kan van alles zijn! Marterschade, lege accu, sleutel niet herkent, defecte startkabel, slechte massa... kortom: probeer iemand te vinden met minimaal een ODB-scanner maar liever met VCDS (beter bekend als VAGcom). Post je codes hier en wij kunnen dan proberen om jou verder te helpen!
Dat had ik nog niet gedaan :flushed: Nu wel!

De wagen is nog niet uitgelezen, staat momenteel stil aan onze verblijfplaats. En hah, eerste antwoord en al bijgeleerd, thanks!
Ik vrees dat een uitleesapparaat enkel beschikbaar gaat zijn in de garages hier, al kan ik wel eens rondhoren. Is bv marterschade niet zeer onwaarschijnlijk? De beesten hier zijn eerder type eland dan marter. Gisterenavond startte en reed hij nog zoals gewoonlijk. Ik merk met dit koude weer wel dat hij iets hoger in toeren wil rijden voor genoeg vermogen, maar dat zou 'normaal' zijn bij temperaturen onder -20°. Batterij is getest met multimeter en aan de starthulp gehangen, daar ligt het probleem niet.

Probleem is dat hij helemaal niet meer start en ik 'm dus zou moeten takelen. Platte batterij komen starten op 1.5 km van de garage, op paar minuutjes gefixt heeft me 200 euro gekost... Ben nog aan het wachten op nieuws van de verzekeringen ivm terugbetaling. De bougies vervangen lijkt me een 'baat het niet, dan schaadt het niet' situatie die me mogelijks heel veel geld bespaart. Als het niet helpt kan ik 'm natuurlijk nog altijd laten takelen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
Ik heb zo'n zelfde iets gehad. Bleek één van de verstuivers te lekken. Met aanduwen en vanuit zijn 2 handmatig opstarten werkte het tot aan de garage. Was toen wel even zoeken tot dat we uiteindelijk bij de verstuivers terecht kwamen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM ~100pk 
Je zou toch denken aan gloeibougies? Angezien die zeker te pas komen bij -20 graden celcius.
Ja dat leek me ook niet onlogisch dat die hier afzien met de koude en het nu laten afweten. Mijn vriend gaat na z'n werk er eens naar kijken.
Ik heb zo'n zelfde iets gehad. Bleek één van de verstuivers te lekken. Met aanduwen en vanuit zijn 2 handmatig opstarten werkte het tot aan de garage. Was toen wel even zoeken tot dat we uiteindelijk bij de verstuivers terecht kwamen.
Ik hoop echt dat het dit niet is... Was dit ook bij zeer koud weer? Heb je er op voorhand iets van gemerkt?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
@Catunambu ik heb beide lezers eens gegoogled en blijkbaar zijn er OBD-lezers te vinden in 1 van de grote ketens voor auto-onderdelen hier in Zweden. Lijkt me de aankoop wel waard... Er is een garage in het dorp hier waar ik tevreden van ben die er misschien ook eentje heeft, maar kan me moeilijk voorstellen dat ze die zomaar gaan uitlenen aan een 'buitenlander' :grin: en daar zou ik ten vroegste maandag heen kunnen, zijn gesloten in het weekend.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
Ik hoop echt dat het dit niet is... Was dit ook bij zeer koud weer? Heb je er op voorhand iets van gemerkt?
Ik had er pas last van bij koud weer. De dagen dat het volgens mij 5 graden of minder was en vroor. De rest van de wat warmere dagen startte die op na lang doorstarten. Ik gok dat wanneer het vroor die de koude diesel niet warm genoeg kon krijgen met de opgewarmde diesel die die inspoot.

Maar dit hoeft het niet te zijn natuurlijk.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM ~100pk 
Late update: na een gans weekend niet te willen starten, had de polo er maandag weer zin in en startte hij bij -26° ineens weer van de eerste keer Langs de garage gereden en afspraak gemaakt voor diagnose, wat administratieve zaken gaan regelen, etc. Paar keer gestart doorheen de dag zonder problemen.

Gisteren opnieuw voorgloeilampje en niet willen proberen. Besloten van 'm tot aan de garage te proberen slepen met de Transit van m'n vriend... Helaas was er een vrij steile helling waar we niet samen op geraakten. Met de moed der wanhoop nog 1x contact aangezet en kijk, ineens wou hij toch weer starten o_O

Meteen doorgereden naar de garage en direct aan de pc gehangen om te kijken wat het probleem was... Startmotor is zijn laatste adem aan het uitblazen. Volgende woensdag afspraak om 'm te vervangen, tot dan zo weinig mogelijk rijden en als hij niet wilt proberen, een tik geven tegen de startmotor of 'm proberen in gang te bollen:tearsofjoy:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
gewoon met de kont tegen de berg op parkeren en aanrollen. geen startmotor nodig.
Of the old fasion way: auto op de krik, een sjorband rondom je wiel trekken, auto op contact en in de 2e/3e versnelling en dan HEUL, HEUL, HEUUUUUL hard trekken aan de sjorband!
Ben je de enige hier op het forum met een Polo 6C met trekstart.....:joycat::joycat::joycat::joycat:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!