Motor temperatuur

Of een blueGT teller.
Alleen moet je wel bij de dealer langs om het te laten inleren (dat geldt voor alle tacho's)

Hoe zit het met de teller stand?
Ik heb nu een geen mfa, tenminste een halve zonder deur open melder zeg maar.

Op die gti / r / wrc heb je waarachijnlijk een groot scherm.
Zal dat werken?

Is het enkel de teller niet meer zoals kabels trekken op andere computer?
 
Een nieuwe teller kan de dealer overzetten en inleren met de juiste km stand.
Als je een tweedehands teller neemt met kmstand boven de 100 km, kan dat niet meer.
En in basis werken alle 6R tacho's in een 6R bluegt, gti of wrc maakt niet uit
Als de tacho maar goed en juist is aangemeld en ingeleerd op jouw polo.

Kijk das goede informatie.

Nu nog even een teller zien te vinden.
 
Waarvoor wil je die meter hebben dan? Tenzij je het voor de mooi wil heeft ie verder niet bijzonder veel functie meer namelijk (vandaar dat ie er ook niet meer in zit).
 
Dat dacht ik in het begin ook, toen ik de mijne kocht (5 mnd geleden). Maar mis het niet meer eigenlijk.
Nu was ik er wel al half aan gewend dat de polo geen temp.meterje heeft, vrouwlief rijd sinds 2010 met een 6R ;)
En wat hierboven ook al wordt aangegeven, echt veel functie heeft het niet.
Het geeft een gemiddelde temp aan, en is niet echt nauwkeurig.
Onder normale omstandigheden zal het altijd ongeveer 90c aangeven ook al is het bijv 80c of 100c
Ze worden allemaal afgeregeld naar een gemiddelde temperatuur.
 
Onder normale omstandigheden zal het altijd ongeveer 90c aangeven ook al is het bijv 80c of 100c
Ze worden allemaal afgeregeld naar een gemiddelde temperatuur.
Precies. Bij de Polo's 6N2 die ik over een periode van 7 jaar heb gereden en die wel nog een koelvloeistofmeter hadden, is deze bij mij nooit van de middenstand afgekomen, ongeacht of ik er nou bij een buitentemperatuur van -10 of +30 graden mee reed, in files, stadverkeer, snelweg of wat dan ook, altijd precies in het midden :).

Ik miste 'm uit gewenning in het begin ook wel in de 6R, maar nu ik er na 3 jaar in m'n huidige auto wel weer een heb merk ik wat voor overbodig metertje het eigenlijk is, ik kijk er nooit naar. Niettemin, meerdere metertjes is ook wel weer mooi (turbodrukmeter ftw!), vandaar dat ik het vanuit een esthetisch standpunt toch ook wel weer snap.

Het is denk ik een beetje zoals toen computerfabrikanten stopten met het inbouwen van diskdrives in PC's en laptops, de halve wereld viel erover, maar in feite gebruikte niemand ze nog.
 
Toch is het belangrijk want alleen met dat metertje kan je zien of je thermostaat stuk is of niet. Dat kunnen jullie nu niet meer zien. Tenzij er een lampje aangaat maar dat weet ik niet.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Zit een elektrische demper in zodat bij 75°C-105°C hij gewoon altijd strak 90°C aangeeft. Dit zodat "de gewone man" niet ongerust zou worden. Als de koelvloeistof effectief 106°C (vcds of andere obd toepassing) aantikt zal de meter ineens uitwijken naar het rode gebied. In principe gaat ook de ECU de motor beschermen, zodat je het wel merkt dat je moet stoppen in geval van oververhitting. Komt vaker voor dan dat sommigen het beseffen: file rijden, defecte ventilatoren, thermostaatproblemen,...

Regeling van temperatuur van koelvloeistof is verschilllend per motor, merk het goed bij de WRC want daar is het omgekeerd dan bij de ibi. Als ik gas geef gaat de koelvloeistof van 93° naar 87°C lol. De olietemperatuur schiet natuurlijk wel de hoogte in. Ik zou eerlijk gezegd niet meer zonder een olietempmeter en koelvloeistoftempmeter kunnen. Ik hou die eigelijk nog beter int oog dan de snelheidsmeter :)
 
[MENTION=4769]gilex[/MENTION]; Voor te hoge ja. Maar als je thermostaat stuk is dan weet je dat niet. Met een meter zie je dat hij van 90 graden naar 70 graden gaat als je gaat rijden. Sta je stil dan gaat hij weer naar 90 graden. Zo weet je dat je thermostaat stuk is. Bij een polo zonder kan je dat dus niet weten.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
[MENTION=4769]gilex[/MENTION]; Voor te hoge ja. Maar als je thermostaat stuk is dan weet je dat niet. Met een meter zie je dat hij van 90 graden naar 70 graden gaat als je gaat rijden. Sta je stil dan gaat hij weer naar 90 graden. Zo weet je dat je thermostaat stuk is. Bij een polo zonder kan je dat dus niet weten.
Dat lijkt me toch van wel, het zou wel wat vreemd zijn als het ontbreken van een fysiek metertje ertoe zou leiden dat je motor ongemerkt in de soep kan lopen.

Op het moment dat het motormanagent vaststelt dat een van de kritische sensoren niet meer werkt (geen signalen meer afgeeft), waaronder de thermostaat, zal de auto een foutmelding aangeven op de snelheidsmeter. Ik neem aan met het bekende 'check engine' icoontje, en al dan niet knipperend.

Mogelijk zal de auto zelfs automatisch in noodloop gaan om motorschade te voorkomen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!