Ik vind het overigens wel ironisch dat JD nu zelf een box heeft nadat het principe van externe tuning, door met wat vroeger een 'powerbox' werd genoemd, voorheen consequent door hetzelfde JD op de fora door JD-medewerker 'Race eend' werd afgekraakt. Het argument was dan altijd weer dat dit bij soort tuning sensorwaarden werden gemanipuleerd en dat dat nooit goed kon zijn voor de motor/turbo etc., en nu doen ze het zelf dus ook op die manier (net als Abt overigens).
Mooi dat je mij verklaringen in de mond leg die ik nooit geschreven heb…
Een powerbox is ALTIJD minder mooi dan software aanpassen direct in de originele ecu.
Dat zul je van JDEngineering dus ook altijd te horen krijgen, ook als je belt over installatie van een box. Er is altijd voorkeur voor software tuning binnen de originele ecu, maar voor veel ‘niet’ gekraakte ecu modellen kun je niet anders dan ‘buiten de ecu om’ werken (daarbij is er ook steeds meer vraag naar, gezien we ook veel leaserijders als klanten hebben).
Er zit tegenwoordig natuurlijk wel een groot verschil in de boxen die er op de markt zijn.
Je hebt de ouderwetse powerbox, niets meer dan een doosje weerstanden en een bonk klei, troep dus! Niet zozeer dat de auto er stuk van zal gaan, maar de winst is vaak nihil. Je kunt maar 1 aanpassing maken, of meer turbodruk, of iets meer brandstof, maar zonder enig belasting/toerental signaal is het natuurlijk verre van verfijnd, daarbij ‘merkt’ de ecu dit soort continue verstoringen op, zal dit adapteren en na een paar weken is het minimale effect van zo’n boxje al weer weg.
Dan heb je de hardware die wij gebruiken (en ook door speedbuster gebruikt wordt), die voorzien wij echter van onze eigen software modificaties, waarbij je duidelijk merkt dat de speedbuster modificaties een stukje minder verfijnd zijn, zoals al in de openingsposts van dit topic geschreven wordt, alles is smoother met de JD aanpassingen erin.
Dit is ook omdat wij zeer uitgebreid ontwikkelen met deze wagens, zowel op de rollenbank als op het deellast gedeelte op de openbare weg.
Dat het werkt met verschalen van signalen naar de motorecu toe is correct, echter wel op een hele goede manier. Dmv belasting en toerental signalen van de motor (bij stationair draaien en rustig rijden doet het systeem dus vrijwel niets, pas bij belasting gaat het effect in werking).
Onzin dat dit niet veilig zou zijn, tijdens de ontwikkeling van de software van de box (dit gebeurd met een real time simulator, die we rijdend kunnen optimaliseren), plaatsen wij allerlei extra meet apparatuur (als analoge turbodruk meters), om precies te kunnen monitoren hoeveel extra turbodrukken en uitlaatgastemperaturen je nu in de praktijk draait.
Precies hetzelfde dus als wat je met een OBD tuning doet tijdens de ontwikkeling.
Nogmaals: software tuning binnen de originele motorecu heeft altijd onze voorkeur (ook omdat je bv snelheidsbegrenzers kunt verwijderen EGR kleppen kunt dichtzetten), maar een powerbox is heel wat anders dan wat wij nu leveren, dat is echt een kleine computer, die volledig vrij programmeerbaar is.