LED laten monteren

Shenmue98

Nieuw lid
Ik heb een polo aw 2018 met halogeen gele koplamp en dimlicht. Ik zit te kijken om dit te laten ombouwen naar bijvoorbeeld halogeen wit of toch led. Zelfs zat ik te kijken naar osram night breaker. Iemand hier ervaring mee en is het simpelweg plug and play?

Volkswagen  Polo 
Ik beschik zelf over een Polo 6r 2010 met H4 Halogeen Koplampen.
Ook ik heb de Halogeen bulbs vervangen met Osram Nightbreaker H4 LED.

Voor mij was het direct plug en play, en werkt perfect.

Enige * min * punt is dat ik een melding krijg op het dashboard, dit is een bekend en veelvoorkomend probleempje.
Hiervoor heb je enkel een Canbus nodig, kost iets van 50 euro, dan is de storing weg.

Mijn advies is eerst krijgen welke type koplampen je hebt, H4 of H7, aan de hand daarvan de juiste LED kopen met Canbus.

Volkswagen  Polo6R 

Geen idee wat je in je koplamp hebt zitten qua lampjes en lampvoetjes.
Ik heb het voor de H4 lampjes en W5W gedaan.
Het enigste wat mij is opgevallen is dat bij H4Leds het groot en dim licht niet tegelijk aan kan.
Terwijl dat bij H4 halogeen wel kan als je de groot licht hendel naar je toe haalt.
Hendel van je af gaat werkt wel normaal dat gaat alleen groot licht aan.
Daar heeft een led engineer over na zitten denken.

De Adac heeft een heel net artikel geschreven over retrofit replacement leds.
De handhaving en regels zijn nu in Nederland hieromtrent al heel lang ook hetzelfde, Duitsland liep hiermee een klein beetje voorop.
Het werkt met atterisatie of attesten.
Bij de apk mag het geen probleem zijn dat je deze erin hebt zitten.
Er zit meer papierwerk bij de atterisatie van koplampunits en ledlampjes als bij de gehele aftermarket CNG installatie R110
die ik in mijn daily driver heb. Alleen de CNG installatie ziet vrijwel niemand zitten.
Koplampen zie je wel elke dag.
Weet je niet waar je mee bezig bent. Doe het niet zelf.

Zelf zou ik Philips kiezen wegens het kleinere formaat led. En het nogal hogere temperatuur bereik van -40 tot 105°C.

Het light beeld met leds is vind ik scherper als met halogeen gloeidraadjes.
Schijnbaar zijn de leds in dat lampje 11342U60B2X2 zo geplaatst dat het beeld scherper is als met het halogeen gloeidraadje.
De Osram W5W heeft een slecht light beeld heel veel strooi licht. Ik plaats daar een 90Ohm belastings-weerstand van 10W overheen.
Om licht flitsen vanuit de koplampunit te voorkomen door onboard spanningspieken of jes vanuit de generator of door andere onderdelen in de auto. De dimlicht ledlampen hebben dat niet nodig het opgenomen vermogen is daar hoog genoeg dat een piek of piekje niet zal opvallen.
Daar zet je de check in de bcm uit. Als deze nog aanstaat.

Zoek je op mijn berichtjes dat kom je eigenlijk alle informatie tegen die je nodig hebt rondom retrofit-leds.
En ja het kan plug- and play. Daar heb je meer dan 50% kans op dat het goed gaat.

Overigens je kunt handiger met forums omgaan er is een zoek functie.

Volkswagen  Polo 6R 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!