LED achterlichten legaal of illegaal ?

Het onderwerp zegt het eigenlijk al. Is het legaal om LED achterlichten te nemen? Ik weet dat H7 LED als groot en dimlicht eigenlijk niet mag(er word volgens mij weinig op gecontroleerd).
En dan de vraag, kan ik beter andere achter units met LED kopen? Of alleen de lampjes vervangen?

Ik kijk uit naar de reacties!
 
Volkswagen  Polo 6C r-line/Highline  DSG 1.2 TSI 110pk 
Voor mijn wagen is helaas geen origineel LED qua achterlichten. Er kon wel fabriek af LED dagrij op en Xenon dim en grootlicht. Wil zelf wel units kopen met LED dagrij en dan daarin LED dim en grootlicht laten zetten. (Wss wel H7 LED)
 
Volkswagen  Polo 6C r-line/Highline  DSG 1.2 TSI 110pk 
In je achterlichten kan je gewoon LEDjes doen, daar verblind je niemand mee. Ik heb gewoon witte LED erin gedaan en is nog steeds mooi rood licht, je kan ook voor rode lampjes kiezen.
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid voor rood LED ga. Wat voor fitting zijn de achterlichten van een 6R eigenlijk ?
 
Volkswagen  Polo 6C r-line/Highline  DSG 1.2 TSI 110pk 
Je auto is type goedgekeurd, zoals hij bij de importeur/dealer wordt verkocht. Zo mag hij de weg op en eigenlijk mag je er helemaal niets aan veranderen. Er wordt niet veel op gecontroleerd, als je een beetje binnen de grenzen blijft. Bijvoorbeeld blauwe kentekenplaatverlichting is voor de mannen in de rood/blauw gestreepte auto nogal eens een reden om te keren en jouw auto aan een nader onderzoek te onderwerpen... Andere wielen of verlagen, oke, maar spoorverbreders zijn weer een no go... zo ook met folie verduisterde voorramen en (soms met verf...) verduisterde achterlichten. Als het OEM bestaat voor jouw Polo (bijv xenon koplampen) en jij laat dat origineel of goede aftermarket monteren dan is er niet veel aan de hand.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Je auto is type goedgekeurd, zoals hij bij de importeur/dealer wordt verkocht. Zo mag hij de weg op en eigenlijk mag je er helemaal niets aan veranderen. Er wordt niet veel op gecontroleerd, als je een beetje binnen de grenzen blijft. Bijvoorbeeld blauwe kentekenplaatverlichting is voor de mannen in de rood/blauw gestreepte auto nogal eens een reden om te keren en jouw auto aan een nader onderzoek te onderwerpen... Andere wielen of verlagen, oke, maar spoorverbreders zijn weer een no go... zo ook met folie verduisterde voorramen en (soms met verf...) verduisterde achterlichten. Als het OEM bestaat voor jouw Polo (bijv xenon koplampen) en jij laat dat origineel of goede aftermarket monteren dan is er niet veel aan de hand.
Pas geleden aangehouden, folie op koplampen en mistlampen, niks over gezegd
Andere achterlichten, niks
Aftermarket xenon, geen gezeik.

Kort daarna keuring, folie van de koplampen en mistlampen gehaald.
Airride , geen probleem
Aftermarket xenon, no problemo
Spoorverbreders, prima

Mijn auto is op zoveel punten niet meer origineel en nooit gezeik gehad.

Oh reden aanhouding, zwarte no stickers op de kentekenplaat, geen bekeuring ;)
 
Bij de APK keuring wordt niet op spoorverbreders gelet. Tenzij de wielen daardoor te ver buiten de carrosserie steken.
Aan de kentekenplaat mag je echt niks veranderen; die zwarte NL sticker had je zomaar een dikke prent kunnen opleveren... Aardige agenten daar bij jou in de buurt...:)
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Als het niet expliciet is verboden is het toegestaan. Zolang de aanpassingen die je doet de wet niet overtreden is er niets aan de hand. Verlichting zonder E keurmerk (praktisch alle aftermarket LED verlichting dus) mag officieel niet in Nederland verkocht worden maar je mag ze wel gebruiken, dat is (nog) niet verboden.

Spoorverbreders worden pas een probleem als je auto daardoor niet meer aan de APK eisen voldoet.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Je mag andere lichtunits op een auto plaatsen zolang ze maar een officiële typegoedkeuring hebben die ook daadwerkelijk voldoen aan de UNECE regels.

Bedrijven zoals TYC, Depo, Xunchi etc maken aftermarket units met bijv led ipv halogeen. Deze units worden ook uitvoerig getest door een technische service zoals TUV Rheinland, Dekra, Idiada etc. Als alles in orde is en alle testresultaten goed zijn, dan kunnen ze een type goedkeuring aanvragen bij een van de Approval Authorities.

Maar dingen zoals dynamische knipperlichten in de zijspiegels voldoen bijv niet aan de UNECE regels en mogen officieel niet door de keuring heen.
 
Laatst bewerkt:
Audi  A3 8V Limousine Facelift  1.4tfsi COD 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
  • Leuk
Waarderingen: lennaert720
Als het niet expliciet verboden is bedoel je?

Foutje, inderdaad :)

Dat is vaak onwetendheid van de dealers/keurmeesters. Die controleren of de lampjes werken, meer niet.

Typegoedkeuring van de lampen is geen onderdeel van de APK regelgeving dus daar kijken ze niet naar. In de wegenverkeerswet staat er ook niets over vermeld volgens mij (of ik kan het niet vinden).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!