Kort ratelend geluid starten

Sinds een tijdje hoor ik af en toe een ratelend geluid bij het starten, dit alles duurt nog geen 2sec en dan is het weer over. Bij een warme motor is dit probleem niet aan de orde. Nu denk ik als eerste... Distributieketting of nokkenasversteller?!
Toch lees ik ook verhalen dat na het starten eerst olie omhooggepompt moet worden wat dit lawaai veroorzaakt. Iets wat blijkbaar normaal is.
Het valt mij alleen op dat ik dit lawaai de laatste tijd steeds vaker hoor.

Mede Polo rijders dit dit probleem ook herkennen?
 
Als het een TSi motor is, dan is het mogelijk wel de ketting inderdaad, direct naar laten kijken voor er schade ontstaat!

het is een TSI 1.2 inderdaad, bj 2012.
Volgens mij zit er wel een nieuwe ketting om, aangezien ik dit tijdens offerte onderhandelingen heb aangegeven.
Maar goed zekerheid heb je nooit natuurlijk. Vreemde is dat het niet elke keer aan de orde is na het starten.

@Krisrock
Ik kan deze week wel even bij Century langsrijden. thnx
 
ik heb af en toe ook last van een ratel direct na het starten. Het gebeurd niet altijd maar eens in de week ongeveer.

Vandaag de dealer aan de lijn gehad en die vertelde mij dat ik een keer de auto moet laten staan zodat zij in staat zijn om de volgende
ochtend de auto koud te starten. Ik vertelde hen dat het geluid niet dagelijks te horen is en de kans klein is dat zij die ratel horen.

Hoort dit op deze manier geconstateerd te worden of niet? ik vind het een beetje vaag dat zij het op de gok willen testen.
Zijn er geen andere manieren om er achter te komen ?

P.s: ja ik heb een tsi
 
Heb ook een 1.2. TSI 105pk van 1 juni 2012. Ik heb er nu 18.000km op zitten.
Tot nu toe geen problemen. Bij welke km-stand is het geratel begonnen bij jullie?
Ik had toen nog wel gevraagd bij de dealer of ik al een gemodificeerde distributieketting had in de TSI motor en hij beantwoorde van ja.
 
ik heb af en toe ook last van een ratel direct na het starten. Het gebeurd niet altijd maar eens in de week ongeveer.

Vandaag de dealer aan de lijn gehad en die vertelde mij dat ik een keer de auto moet laten staan zodat zij in staat zijn om de volgende
ochtend de auto koud te starten. Ik vertelde hen dat het geluid niet dagelijks te horen is en de kans klein is dat zij die ratel horen.

Hoort dit op deze manier geconstateerd te worden of niet? ik vind het een beetje vaag dat zij het op de gok willen testen.
Zijn er geen andere manieren om er achter te komen ?

P.s: ja ik heb een tsi

Bovenstaande verhaal komt mij helemaal bekend voor.
Ik heb telefonisch contact gehad met de dealer, zij kwamen ook met het verhaal dat zij de auto een avond van te voren in bezit moeten om de volgende dag met een koude motor te starten.
Ene kant logisch anders kunnen zij het probleem niet constateren, echter bij mij is het ook niet elke keer aan de orde. Als zij niks constateren gaan ze dus ook geen actie ondernemen. :S
Ik heb gevraagd of ze niet bij de fabriek/VW kunnen opvragen wat voor type distributieketting of nokkenasversteller geplaatst is. Dan kunnen zij toch zaken uitsluiten, neem aan dat zij noteren wat voor type onderdelen er zijn geplaatst op mijn auto. Zij kwamen met het verhaal dat dit niet mogelijk is.

Er was toch een soort van terugroepactie van VW op dit gebied? Of heb ik het nu mis.
Waar ik een beetje flauw van wordt is dat zij het probleem weer bij mij neerleggen, terwijl ik nog gewoon garantie heb.
Zit er echt niet op te wachten dan mijn motor op den duur in de soep loopt, helemaal niet na de garantieperiode.

@WillemF
Bij mij ongeveer 18.000, afgelopen dagen is het nog niet weer voorgekomen.
Volgens mij kan de dealer echt niet blind vertrouwen of je een gemodificeerde ketting hebt of niet.
Kunnen zij het zwart op wit aantonen?
 
Tja, dat is het bekende ketting problem. Bij onze Polo (van juli-2012) exact hetzelfde geluid (1.2TSI 105pk). Ketting is bij de eerste onderhoudsbeurt (juli 2013, 29.000km) vervangen en weg is het geluid.

Ik dacht begrepen te hebben dat het alleen de eerste series 1.2 TSI dit problem zou hebben, maar als de dealer mag geloven is het problem veel groter en weet VW ook niet om hoeveel het exact gaat en waar de problem gevallen uithangen, omdat de motor op verschillende locaties wordt geproduceerd en afgeleverd (bv Fabia, Ibiza, Polo). En men niet exact bij schijnt te houden waar alles in zit.....

Naast dit geluid hadden we nog een metaalachtig bijgeluid. Vergelijk het resoneren van een hitte schild. Dit altijd bij ca. 1000~1500rpm in eerst aalleen 2, maar nu ook 3 en vierde. Montuer heft meegereden en constateerde het ook (problem had ik overigens al na een paar maanden na levering van auto gemeld, maar was geen probleem!). Auto is nu 3x hiervoor terug geweest en na het rijden van een vergelijkbare Polo (zelfde motor/bak en ongeveer net zo oud) was de conclusive: Dit is niet normaal.
Monteur dacht aan de turbo (waste gate bediening, stangetje). Deze zat inderdaad erglos. Na 2 turbo's blijkt dit niet de oplossing.

Auto staat nu al een week bij dealer en ondertussen ligt bak er onderuit! Zou in de (6-)bak zitten. Ik wacht in spanning af (Is de 6-bak onder een 1.2 TSI een probleem bak? Ik heb niks op Mypolo forum kunnen vinden).
 

Bijlagen

  • bak-12-aug-12_1.jpg
    bak-12-aug-12_1.jpg
    75.2 KB · Weergaven: 145
Tja, dat is het bekende ketting problem. Bij onze Polo (van juli-2012) exact hetzelfde geluid (1.2TSI 105pk). Ketting is bij de eerste onderhoudsbeurt (juli 2013, 29.000km) vervangen en weg is het geluid.

Ik dacht begrepen te hebben dat het alleen de eerste series 1.2 TSI dit problem zou hebben, maar als de dealer mag geloven is het problem veel groter en weet VW ook niet om hoeveel het exact gaat en waar de problem gevallen uithangen, omdat de motor op verschillende locaties wordt geproduceerd en afgeleverd (bv Fabia, Ibiza, Polo). En men niet exact bij schijnt te houden waar alles in zit.....

Naast dit geluid hadden we nog een metaalachtig bijgeluid. Vergelijk het resoneren van een hitte schild. Dit altijd bij ca. 1000~1500rpm in eerst aalleen 2, maar nu ook 3 en vierde. Montuer heft meegereden en constateerde het ook (problem had ik overigens al na een paar maanden na levering van auto gemeld, maar was geen probleem!). Auto is nu 3x hiervoor terug geweest en na het rijden van een vergelijkbare Polo (zelfde motor/bak en ongeveer net zo oud) was de conclusive: Dit is niet normaal.
Monteur dacht aan de turbo (waste gate bediening, stangetje). Deze zat inderdaad erglos. Na 2 turbo's blijkt dit niet de oplossing.

Auto staat nu al een week bij dealer en ondertussen ligt bak er onderuit! Zou in de (6-)bak zitten. Ik wacht in spanning af (Is de 6-bak onder een 1.2 TSI een probleem bak? Ik heb niks op Mypolo forum kunnen vinden).

Bedankt voor je bericht, het ziet er dus naar uit dat niet alle modellen van na januari 2012 voorzien zijn van een nieuwe distributieketting.
Kwam dit probleem bij jou elke dag voor? Starten met een koude motor?
Laatste keer dat het bij mij is voorgekomen is maandag morgen, de auto heeft toen meer dan een dag stil gestaan.

Wat ik pluspunt vind van jouw dealer is dat je distributieketting is vervangen bij een reguliere onderhoudsbeurt, iets wat ik bij mijn dealer niet ziet gebeuren. Dit mede omdat zij het probleem moeten constateren voordat ze actie ondernemen.
Ik heb natuurlijk het geluidsfragment maar volgens is dat voor hun nog niet genoeg.

Baal er aan de ene kant wel van dat het niet elke keer gebeurt, anders had ik al lang actie ondernomen.

Bak probleem heb ik niet, ik hoor geen bijgeluiden of slecht schakelen.
Wel een zeer vervelende situatie voor jou, maar zeer goed van je dealer dat ze alles keurig voor je oplossen.
 
Het "ratelend" geluid bij starten was eerst af en toe, maar sinds afgelopen winter was het bijna iedere start. En soms deed ie al na 10min. staan, een andere keer weer helemaal niet. Ook niet een dag later. Maar de tijd tussen de gebeurtenissen werd snel kleiner. Een paar keer bleef het geluid en heb ik de motor afgezet en opnieuw gestart zonder dat er toen gerattel vanonder de motor kap kwam. Overigens was de ketting vervanging wel een actie nadat ik dit voor de beurt had opgegeven. Ik had de auto ok een dag van te voren gebracht zodat ze elf een "koude" start konden doen.

Ik begrijp dat een dealer, alhoewel het garantie is, toch ook zelf een bijdrage moet leveren en niet alles vergoed krijgt. Wellicht dat dit een reden is waarom de ene dealer wel wat onderneemt en de andere niet? Ik hoop dat de ketting bij jou dan toch snel vervangen gaat worden. Als je garantie over is, dan wordt het meestal wel weer lastig het vergoed te krijgen. Gelukkig had ik eea voor verloop van de 2jr garantie gemeld.
 
Het "ratelend" geluid bij starten was eerst af en toe, maar sinds afgelopen winter was het bijna iedere start. En soms deed ie al na 10min. staan, een andere keer weer helemaal niet. Ook niet een dag later. Maar de tijd tussen de gebeurtenissen werd snel kleiner. Een paar keer bleef het geluid en heb ik de motor afgezet en opnieuw gestart zonder dat er toen gerattel vanonder de motor kap kwam. Overigens was de ketting vervanging wel een actie nadat ik dit voor de beurt had opgegeven. Ik had de auto ok een dag van te voren gebracht zodat ze elf een "koude" start konden doen.

Ik begrijp dat een dealer, alhoewel het garantie is, toch ook zelf een bijdrage moet leveren en niet alles vergoed krijgt. Wellicht dat dit een reden is waarom de ene dealer wel wat onderneemt en de andere niet? Ik hoop dat de ketting bij jou dan toch snel vervangen gaat worden. Als je garantie over is, dan wordt het meestal wel weer lastig het vergoed te krijgen. Gelukkig had ik eea voor verloop van de 2jr garantie gemeld.

Ik heb net even een bezoekje gebracht bij onze lokale VW dealer. Hij geeft aan dat dit vrij normaal is aangezien kettingspanner die hydraulisch wordt aangestuurd, de ketting strak moet trekken. Daarvoor is olie druk nodig die op dat moment word opgebouwd. Echter moet het geluid niet langer dan 5 sec duren anders heb je dus wel een probleem. Helemaal als het elke dag bij het starten voorkomt. Daarnaast zijn er 2 type motoren van de 105PK 1.2 tsi blok, echter treedt het niet op bij elk blok.
Ik hou het in de gaten, zodra ik verneem dat het vaker gebeurd dan ga ik er direct mee heen.
 
Gister [din. 20 aug] na 2 wkn onze Polo weer opgehaald. Geluiden zijn weg!
Versnellingsbak vervanging heeft dus geholpen. Alhoewel het inwendige er niet uitzag als versleten, zat er wel veel slijpsel in (conclusie van dealer). Er was naast dit niks anders aan te zien. En nu dus maar hopen dat het hierbij blijft. Ondertussen is dus 2x een turbo, de distributie riem en nu dus versnellingsbak vervangen. En dat allemaal binnen 2jr met krap 30k op de teller [motor is 1.2 TSI-77kw/105pk].

Overigens heeft dealer zijn uiterste best gedaan het probleem zo snel mogelijk op te lossen en mij bijna dagelijks gebeld met de status. Ook voor hun stond de auto in de weg (nam 1 brug positie inbeslag). Gewoon top.

Natuurlijk is het jammer dat je dit moet overkomen met een nieuwe auto, maar het blijft techniek.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!