Welkom op MyPolo!


Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.

Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.

Kort ratelend geluid starten

Discussie in '(2009-2014) Volkswagen Polo 6R' gestart door madmax, 29 jul 2013.

  1. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    Sinds een tijdje hoor ik af en toe een ratelend geluid bij het starten, dit alles duurt nog geen 2sec en dan is het weer over. Bij een warme motor is dit probleem niet aan de orde. Nu denk ik als eerste... Distributieketting of nokkenasversteller?!
    Toch lees ik ook verhalen dat na het starten eerst olie omhooggepompt moet worden wat dit lawaai veroorzaakt. Iets wat blijkbaar normaal is.
    Het valt mij alleen op dat ik dit lawaai de laatste tijd steeds vaker hoor.

    Mede Polo rijders dit dit probleem ook herkennen?
     

  2. Google AdSense Advertenties



    Word om alle Google Adsense reclame te verbergen.
  3. RaceEend

    RaceEend New Member

    Lid geworden:
    27 okt 2011

    38
    1
    0
    Als het een TSi motor is, dan is het mogelijk wel de ketting inderdaad, direct naar laten kijken voor er schade ontstaat!
     

  4. krisrock

    krisrock Well-Known Member

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Locatie:
    Delfzijl

    1.586
    139
    63
    Zal zeker even langs century gaan!
    Als het goed is kan het je ketting niet meer zijn dit omdat hij waarschijnlijk nieuw/andere type heeft.
    en deze dat probleem niet meer heeft. Maar je weet maar nooit!Stick Out Tongue
     

    Audi A4 avant 1.8 TFSI 170PK

  5. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    het is een TSI 1.2 inderdaad, bj 2012.
    Volgens mij zit er wel een nieuwe ketting om, aangezien ik dit tijdens offerte onderhandelingen heb aangegeven.
    Maar goed zekerheid heb je nooit natuurlijk. Vreemde is dat het niet elke keer aan de orde is na het starten.

    @Krisrock
    Ik kan deze week wel even bij Century langsrijden. thnx
     

  6. krisrock

    krisrock Well-Known Member

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Locatie:
    Delfzijl

    1.586
    139
    63
    succes;)
     

    Audi A4 avant 1.8 TFSI 170PK

  7. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    Ik heb een tijdje geleden een xenonset geplaatst, zal de dealer dan gaan zeuren over mijn garantie? Aangezien die ik nog heb tot volgend jaar mei.
     

  8. Hans-Blue-GT

    Hans-Blue-GT New Member

    Lid geworden:
    8 jul 2013

    34
    0
    0
    Is bijna zeker te weten de distributieketting, heb ik gehad met mijn tiguan 1.4 TSI
     

  9. krisrock

    krisrock Well-Known Member

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Locatie:
    Delfzijl

    1.586
    139
    63
    Voor de zekerheid had ik het er uit gehaald...lampen hebben niks met een ketting te maken maar toch;)
    Voorkomen is beter dan genezenStick Out Tongue
     

    Audi A4 avant 1.8 TFSI 170PK

  10. Elliot

    Elliot New Member

    Lid geworden:
    15 mrt 2013
    Locatie:
    Rotterdam

    74
    0
    0
    ik heb af en toe ook last van een ratel direct na het starten. Het gebeurd niet altijd maar eens in de week ongeveer.

    Vandaag de dealer aan de lijn gehad en die vertelde mij dat ik een keer de auto moet laten staan zodat zij in staat zijn om de volgende
    ochtend de auto koud te starten. Ik vertelde hen dat het geluid niet dagelijks te horen is en de kans klein is dat zij die ratel horen.

    Hoort dit op deze manier geconstateerd te worden of niet? ik vind het een beetje vaag dat zij het op de gok willen testen.
    Zijn er geen andere manieren om er achter te komen ?

    P.s: ja ik heb een tsi
     

  11. WillemF

    WillemF Member

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Locatie:
    Groene Hart

    154
    0
    16
    Heb ook een 1.2. TSI 105pk van 1 juni 2012. Ik heb er nu 18.000km op zitten.
    Tot nu toe geen problemen. Bij welke km-stand is het geratel begonnen bij jullie?
    Ik had toen nog wel gevraagd bij de dealer of ik al een gemodificeerde distributieketting had in de TSI motor en hij beantwoorde van ja.
     

  12. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    Bovenstaande verhaal komt mij helemaal bekend voor.
    Ik heb telefonisch contact gehad met de dealer, zij kwamen ook met het verhaal dat zij de auto een avond van te voren in bezit moeten om de volgende dag met een koude motor te starten.
    Ene kant logisch anders kunnen zij het probleem niet constateren, echter bij mij is het ook niet elke keer aan de orde. Als zij niks constateren gaan ze dus ook geen actie ondernemen. :S
    Ik heb gevraagd of ze niet bij de fabriek/VW kunnen opvragen wat voor type distributieketting of nokkenasversteller geplaatst is. Dan kunnen zij toch zaken uitsluiten, neem aan dat zij noteren wat voor type onderdelen er zijn geplaatst op mijn auto. Zij kwamen met het verhaal dat dit niet mogelijk is.

    Er was toch een soort van terugroepactie van VW op dit gebied? Of heb ik het nu mis.
    Waar ik een beetje flauw van wordt is dat zij het probleem weer bij mij neerleggen, terwijl ik nog gewoon garantie heb.
    Zit er echt niet op te wachten dan mijn motor op den duur in de soep loopt, helemaal niet na de garantieperiode.

    @WillemF
    Bij mij ongeveer 18.000, afgelopen dagen is het nog niet weer voorgekomen.
    Volgens mij kan de dealer echt niet blind vertrouwen of je een gemodificeerde ketting hebt of niet.
    Kunnen zij het zwart op wit aantonen?
     

  13. Google AdSense Advertenties



    Word om alle Google Adsense reclame te verbergen.
  14. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    Vanmorgen was het dus weer even heel kort aan de orde.
    Ik heb het even opgenomen.
    IMG 0701 - YouTube
    Wat denken jullie ervan?
     

  15. Twan

    Twan Member

    Lid geworden:
    19 jul 2011
    Locatie:
    5491

    550
    5
    18
    Bij mij is de ketting vervangen en doet hij het ook nog een beetje.. kon geen kwaad zei de nieuwe dealer (de oude is failliet)
     

  16. sjengcity

    sjengcity Member

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Locatie:
    Maastricht

    148
    0
    16
    Dit heb ik ook af en toe maar ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dit de startmotor was die net 1 seconde "te lang" draaide ofzo. Helemaal omdat ik geen TSI heb.

    Ik ken het distributieketting verhaal maar dacht dat dit erger was.
     

  17. Polo2012

    Polo2012 Member

    Lid geworden:
    28 mei 2011
    Locatie:
    Noord-Holland

    67
    8
    8
    Tja, dat is het bekende ketting problem. Bij onze Polo (van juli-2012) exact hetzelfde geluid (1.2TSI 105pk). Ketting is bij de eerste onderhoudsbeurt (juli 2013, 29.000km) vervangen en weg is het geluid.

    Ik dacht begrepen te hebben dat het alleen de eerste series 1.2 TSI dit problem zou hebben, maar als de dealer mag geloven is het problem veel groter en weet VW ook niet om hoeveel het exact gaat en waar de problem gevallen uithangen, omdat de motor op verschillende locaties wordt geproduceerd en afgeleverd (bv Fabia, Ibiza, Polo). En men niet exact bij schijnt te houden waar alles in zit.....

    Naast dit geluid hadden we nog een metaalachtig bijgeluid. Vergelijk het resoneren van een hitte schild. Dit altijd bij ca. 1000~1500rpm in eerst aalleen 2, maar nu ook 3 en vierde. Montuer heft meegereden en constateerde het ook (problem had ik overigens al na een paar maanden na levering van auto gemeld, maar was geen probleem!). Auto is nu 3x hiervoor terug geweest en na het rijden van een vergelijkbare Polo (zelfde motor/bak en ongeveer net zo oud) was de conclusive: Dit is niet normaal.
    Monteur dacht aan de turbo (waste gate bediening, stangetje). Deze zat inderdaad erglos. Na 2 turbo's blijkt dit niet de oplossing.

    Auto staat nu al een week bij dealer en ondertussen ligt bak er onderuit! Zou in de (6-)bak zitten. Ik wacht in spanning af (Is de 6-bak onder een 1.2 TSI een probleem bak? Ik heb niks op Mypolo forum kunnen vinden).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Volkswagen Polo 6C 141kw

  18. Polo2012

    Polo2012 Member

    Lid geworden:
    28 mei 2011
    Locatie:
    Noord-Holland

    67
    8
    8
    Net gebeld door de dealer: Er komt een nieuwe bak onder! Er zit erg veel "gruis/slijpsel" in de bak. Helaas is bak niet op voorraad bij PON, dus back-order en dus maar afwachten.
    Ondertussen rij ik een gratis UP! rond. Als ze nu hier een TSI in zouden doen en een Sport uitvoering (GT?) van maken dan is hij wel aardig.
     

    Volkswagen Polo 6C 141kw

  19. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    Bedankt voor je bericht, het ziet er dus naar uit dat niet alle modellen van na januari 2012 voorzien zijn van een nieuwe distributieketting.
    Kwam dit probleem bij jou elke dag voor? Starten met een koude motor?
    Laatste keer dat het bij mij is voorgekomen is maandag morgen, de auto heeft toen meer dan een dag stil gestaan.

    Wat ik pluspunt vind van jouw dealer is dat je distributieketting is vervangen bij een reguliere onderhoudsbeurt, iets wat ik bij mijn dealer niet ziet gebeuren. Dit mede omdat zij het probleem moeten constateren voordat ze actie ondernemen.
    Ik heb natuurlijk het geluidsfragment maar volgens is dat voor hun nog niet genoeg.

    Baal er aan de ene kant wel van dat het niet elke keer gebeurt, anders had ik al lang actie ondernomen.

    Bak probleem heb ik niet, ik hoor geen bijgeluiden of slecht schakelen.
    Wel een zeer vervelende situatie voor jou, maar zeer goed van je dealer dat ze alles keurig voor je oplossen.
     

  20. Polo2012

    Polo2012 Member

    Lid geworden:
    28 mei 2011
    Locatie:
    Noord-Holland

    67
    8
    8
    Het "ratelend" geluid bij starten was eerst af en toe, maar sinds afgelopen winter was het bijna iedere start. En soms deed ie al na 10min. staan, een andere keer weer helemaal niet. Ook niet een dag later. Maar de tijd tussen de gebeurtenissen werd snel kleiner. Een paar keer bleef het geluid en heb ik de motor afgezet en opnieuw gestart zonder dat er toen gerattel vanonder de motor kap kwam. Overigens was de ketting vervanging wel een actie nadat ik dit voor de beurt had opgegeven. Ik had de auto ok een dag van te voren gebracht zodat ze elf een "koude" start konden doen.

    Ik begrijp dat een dealer, alhoewel het garantie is, toch ook zelf een bijdrage moet leveren en niet alles vergoed krijgt. Wellicht dat dit een reden is waarom de ene dealer wel wat onderneemt en de andere niet? Ik hoop dat de ketting bij jou dan toch snel vervangen gaat worden. Als je garantie over is, dan wordt het meestal wel weer lastig het vergoed te krijgen. Gelukkig had ik eea voor verloop van de 2jr garantie gemeld.
     

    Volkswagen Polo 6C 141kw

  21. madmax

    madmax Member

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Locatie:
    Groningen

    87
    0
    6
    Ik heb net even een bezoekje gebracht bij onze lokale VW dealer. Hij geeft aan dat dit vrij normaal is aangezien kettingspanner die hydraulisch wordt aangestuurd, de ketting strak moet trekken. Daarvoor is olie druk nodig die op dat moment word opgebouwd. Echter moet het geluid niet langer dan 5 sec duren anders heb je dus wel een probleem. Helemaal als het elke dag bij het starten voorkomt. Daarnaast zijn er 2 type motoren van de 105PK 1.2 tsi blok, echter treedt het niet op bij elk blok.
    Ik hou het in de gaten, zodra ik verneem dat het vaker gebeurd dan ga ik er direct mee heen.
     

  22. Polo2012

    Polo2012 Member

    Lid geworden:
    28 mei 2011
    Locatie:
    Noord-Holland

    67
    8
    8
    Gister [din. 20 aug] na 2 wkn onze Polo weer opgehaald. Geluiden zijn weg!
    Versnellingsbak vervanging heeft dus geholpen. Alhoewel het inwendige er niet uitzag als versleten, zat er wel veel slijpsel in (conclusie van dealer). Er was naast dit niks anders aan te zien. En nu dus maar hopen dat het hierbij blijft. Ondertussen is dus 2x een turbo, de distributie riem en nu dus versnellingsbak vervangen. En dat allemaal binnen 2jr met krap 30k op de teller [motor is 1.2 TSI-77kw/105pk].

    Overigens heeft dealer zijn uiterste best gedaan het probleem zo snel mogelijk op te lossen en mij bijna dagelijks gebeld met de status. Ook voor hun stond de auto in de weg (nam 1 brug positie inbeslag). Gewoon top.

    Natuurlijk is het jammer dat je dit moet overkomen met een nieuwe auto, maar het blijft techniek.
     

    Volkswagen Polo 6C 141kw

Deel Deze Pagina

XenForo/
  1. Deze site maakt gebruik van cookies om inhoud te personaliseren, uw ervaring te optimaliseren en om u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie