Koppelingsschakelaar vervangen i.v.m. cruise control

Goedemiddag allemaal,

Ben sinds korte tijd lid en heb hier veel kunnen leren. Hierbij wil ik mij graag voorstellen: mijn naam is Victor Plezen, 36 jaar en woonachtig in Amsterdam.

Sinds een anderhalve maand ben ik in het bezit van een VW Polo 90 PK 1.2 TSI 2012 Bluemotion Comfortline met 70000 op de teller. Los van enkele kleine problemen ben ik enorm blij met mijn auto. Mijn laatste auto was alweer tien jaar geleden.

Waar ik nu tegen aanloop is dat mijn cruise control niet werkt. Ik heb een zekering al vervangen, maar dat mocht niet baten. Ondertussen heb ik een nieuwe koppelingsschakelaar gekocht, maar ik heb geen idee hoe ik bij het pedaal kom. Afgelopen week heb ik het al meerdere malen geprobeerd. Ik had het makkelijker verwacht.

Heeft iemand een tutorial of tips hoe ik dat het beste kan doen? Ik weet overigens niet of ik de juiste gereedschappen in huis heb.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  90pk 
Is het pedaal eenvoudig te bereiken? Ik heb mij in onmogelijke hoeken gewurgd, maar geen succes. De monteur gaf aan zelf een halfuur werk van minimaal 60 euro, maar om hiervoor vrij te moeten nemen. Dan neem ik het liever mee met een onderhoudsbeurt.

Ik heb de dealer gebeld en zij gaven aan dat het uitmeten minimaal 200 euro kost en dan is het nog niet hersteld.
Wat surfen hier op fora gaf inderdaad aan dat het meestal aan de zekering, koppelingsschakelaar of stuurschakelaar zit.
Een koppelingsschakelaar kost 10 euro, dus vond het proberen wel waard. Een kwestie van plug and play werd mij gezegd.
 
Volkswagen  Polo  90pk 
Bij de VW dealer geweest recent en laten uitlezen (dure grap). Ik ben behoorlijk geschrokken.

Auto heeft veel mankementen, waaronder distributieketting die dient te worden vervangen binnen korte tijd, omdat het ratelt. De stuurpomp maakt geluid en kan keer uitvallen. Dat had ik ook, maar na auto opnieuw starten deed stuur het weer. Ik hoorde de stuur alleen een zoemend geluid maken bij draaien stilstaand, dat leek mij verder normaal.

Blijkbaar betreft het een schadeauto, want er zit geen originele versnellingsbak in, waardoor de cruise control en start stop systeem niet werkt. De cruise control werkt alleen gedurende het moment dat de boordcomputer adviseert om naar de vijfde versnelling te gaan.

De auto heb ik kort geleden gekocht. Meeneemprijs, wellicht mijn fout om geen garantie te bedingen. De verkopende garage zegt niks er mee te kunnen. De VW dealer moet volgens hen coulant optreden met betrekking tot de ketting. Als ik alles zou willen fixen dan zou ik ronduit 6000 euro kwijt zijn.

Wat ik wil gaan doen is in ieder geval binnen korte tijd de ketting repareren. Ik heb een bedrijf gevonden die het voor 700 euro doet en verder ook een kleine beurt geeft. Ik weet ook niet of het nut heeft om de handelaar aansprakelijk te stellen dan wel VW dealer te verzoeken om coulanter te zijn. Ik heb een juridische achtergrond, maar ik houd niet van al dat gezeik.

Daarnaast vroeg ik mij af voor wat betreft cruise control (daar heb ik topic voor geopend) of dit softwarematig te fixen is of dat alsnog de koppelingsschakelaar kan worden vervangen zodat het werkt. Of is er geen mogelijkheid om te herstellen zonder de versnellingsbak te vervangen? Anders wil ik dit ook maandag voorleggen bij dat bedrijf die de ketting kan fixen.

Iedere input welkom, bedankt. Toch wel balen om na tien jaar een auto te kopen en dan een kat in de zak te hebben gekocht.
 
Volkswagen  Polo  90pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!