Koppeling telkens opnieuw lucht in.

Moes-Moze

Bekend lid
559
689
113
Ik begin een beetje radeloos te worden.

Het zit als volgt, koppeling had lucht zelfs zo erg dat hij na een stuk snelweg op de grond lag en ik moest pompen om te schakelen. Vlak achter elkaar aan schakelen wil en wou wel, zoals 1 naar de 2 naar de 3 bij optrekken. Voor de 5e versnelling moest ik als er lucht in zat, altijd pompen ondanks snelle schakelen.

We zagen dat de leiding en de koppelingscilinder bij het pedaal vies en nat waren. Om het te testen, alles schoongemaakt, ontlucht en wachten. Paar dagen later weer lucht in het systeem. Alles aan de kant en ja hoor, leiding weer nat. Mooi, oplossing gevonden, althans dat dachten we. Mooi niet dus. Onderdelen origineel besteld, vervangen, ontlucht en klaar. Dag erna weer problemen.

Dus dag erop, ontlucht maar nu echt alles eruit kwam niks meer uit, en de koppeling greep mooi aan. En pedaal voelde fijn aan weer, geen lucht te bekennen. Dit heeft zich zo’n 2 dagen volgehouden, geen enkel gevoel van lucht in het systeem. Tot vandaag, heen weg naar college alles nog okee, echter voelde ik althans dat dacht ik dat er iets lucht in was gekomen, achja zal wel.

Terug bij de auto naar college, pedaal op de vloer, vol met lucht. Ik raak een beetje de weg kwijt, er zijn geen lekkages te zien, en heeft ook 2 bar druk opgezeten met ontluchten. Maar niks spuwde eruit.

Heeft iemand een idee wat nou het probleem kan zijn?

Koppelingscilinder op de bak is begin vorig jaar nog vervangen, maar is ook niet nat.
 
Auto Customisatie bedrijf  - VW Polo 6r  1.6 TDI 201pk 
Misschien inwendig een ring kapot/beachadigd waardoor de vloeistof er langs kan, dan lijkt het op lucht in het systeem, maar eigenlijk duw je je plunjer langs de vloeistof?
Is mogelijk, maar dat verklaard nog niet waarom als die ontlucht is die gewoon perfect aanvoelt en schakelt voor 2 dagen, en dat is dan 60 km per dag.

Als er zoiets is dan zou je zeggen dat ontluchten ook geen nut zou hebben.
 
Auto Customisatie bedrijf  - VW Polo 6r  1.6 TDI 201pk 
Das waar, of het is een klein lek en duurt het even voordat de olie aan de andere kant zit?
Jaa, dat is ook hetgeen wat ik denk, ik ben alles bij langs gelopen vandaag. Merkte dat reservoir wat nattig was onderop. Komt niet een lekkage bij de slang van de toevoer koppelingscilinder af. Andere kant ook niet boven. Dus waarschijnlijk een van de remleidingen.

Alleen dit zou niet direct effect hebben in de mate hoe snel het gebeurd op de koppeling. Aangezien toevoer hoger zit dan laag beneden. Enige moment dat het kan is wanneer het peil laag staat van de remvloeistof. Maar die staat dan elke keer op het punt waar ik heb dan tot heb vol gegooid.

Verder voelde ik ook dat de cilinder op de bak onderop toch wat viezig was. Ik ben gewoon maar bezig gegaan. Hulp koppelingscilinder opgehaald en de oude dus vervangen. Zat wel verschil in druk ten opzichte van de nieuwe. Alles gemonteerd ontlucht en voelt weer goed, nu hopen dat het zo blijft.

Ik bedacht me ook ineens dat ik een hele tijd terug mijn druklager heb gehoord, maar dit geluid loop der tijd weg ging. Alleen vanavond was het er weer even.

Vraag me alleen af hoeveel invloed heeft ontluchten op een versleten druklager?
 
Auto Customisatie bedrijf  - VW Polo 6r  1.6 TDI 201pk 
Indien er een hydraulische druklager is kan deze lek gaan en door het bedienen Lucht in het systeem pompen.
Ik heb dit zelf ook eens gehad met een auto, helaas moest daar 2x de bak vanaf ivm defect nieuw druklager…
Ja dat weet ik, bij voor zover ik weet komt de 1.6 tdi niet met hydraulische druklager.

Plus is dit wel van sprake bij dubbele cilinders? Dacht dat het enkel is bij 1 hoofd cilinder en dan hydraulisch. Niet hoofd, hulp en hydraulisch
 
Auto Customisatie bedrijf  - VW Polo 6r  1.6 TDI 201pk 
Heb het nu al een tijdje opgelost, nieuwe hulpkoppelingscilinder van bovenop de bak er opnieuw opgezet en done, schakelt weer zoals het moet en behoudt z’n druk. Was ook maar minimaal verschil tussen de oude en nieuwe. Maar goed doet het weer mooi.
 
Auto Customisatie bedrijf  - VW Polo 6r  1.6 TDI 201pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!