Koppeling aan vervanging toe? Polo6R

Ik lijk de laatste paar maanden te merken dat mijn koppeling misschien aan vervanging toe is. Zo kost het de auto meer moeite om weg te rijden bij het stoplicht, en lijkt het meer moeite te kosten op de koppeling aan te grijpen.

Op het internet staan diverse tips om te checken, zoals de auto in de 4e versnelling zetten en de koppeling op laten komen (natuurlijk slaat de auto dan af....). Ik heb ook geprobeerd om in zijn 3e of 4e versnelling vol gas te geven, maar de toeren springen dan niet omhoog.

Mijn auto heeft 134.000km gereden.

Heeft iemand tips hoe ik dit bijvoorbeeld het best zou kunnen checken?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 
Een paar dingen die je zelf “makkelijk” kan controleren zijn:

Hoe trapt het pedaal, is dit soepel of trapt het pedaal zwaar.
Indien hij zwaar trapt kan het druklager of de drukgroep slecht zijn.

Als je stilstaat en dan de auto in de hoogste versnelling zet en dan de koppeling laat op komen en de auto valt uit, dan is het “goed” blijft de motor draaien dan is de koppeling “heel erg” versleten.

Tijden het rijden in de 2e versnelling en dan goed doortrekken! dus vol gas, dan hoort het toerental normaal op te lopen.
Slaat deze verder uit slipt de koppeling.

Dit merk je meestal ook bij flink doorrijden en willen opschakelen en als je weer volgas geeft schiet het toerental weer omhoog, dit geeft ook aan dat de koppeling slipt.

Twijfel je nog steeds, laat er even een monteur mee rijden, deze merken het meestal direct
 
  • Leuk
Waarderingen: __Sjaak
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!