Koelvloeistof lekkage Polo 6C 1.4TDI

Geachte lezer,

sinds mijn Polo uit 2014 de 200.000km is gepasseerd vertoont deze lekkage met betrekking tot de koelvloeistof. Dit uit zich door het peil in het expansievat wat zakt. Echter begint dit fenomeen steeds erger te worden.

Onlangs heb ik de distributieriem laten vervangen bij 210.000km. Daar is de waterpomp direct vervangen en ook de radiateur. Dit wegens lekkage volgens de monteur.

Ik heb de auto naar de garage gebracht welke een druktest heeft uitgevoerd op het expansievat. Hier kwamen geen bijzonderheden uit. De garage heeft wat koelvloeistof bijgevuld en ik ben met een gerust hart aan mijn autovakantie naar Italië begonnen.

Nu, 5000 kilometer verder, ben ik terug en merkte ik een typische koelvloeistof geur op buiten de auto. Ik opende de motorkap en zag dat het peil een duim onder het minimaal stond op het moment van een hete motor. Ik zag dat er veel koelvloeistof onder het vat lag en dat dit ook aan diezelfde zijde onder de auto verspreid zat. Ook op de ring (tussen max en min) onder de dop lag vloeistof.

De auto telt nu 230.000 kilometer op zijn teller, is volledig origineel, niks is weggeschreven en de auto is niet gechipt. De auto lekt niet veel, maar toch maak ik mij zorgen. Zijn er mensen die dit probleem herkennen?

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion (2014) 
Hoi Vincent, ik heb hetzelfde gehad. Ik kon niet herleiden waar het vandaan kwam. Ene moment liep er niks uit en het andere moment ver onder minimum lijn. Bij mij was de oliekoeler gaan lekken. Misschien kan je die richting gaan zoeken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik heb altijd gedacht dat een lekke koppakking ontstond door verkeerd gebruik van een motorblok. Met koude motor veel gas geven bijvoorbeeld. Is dit iets wat ook zou kunnen ontstaan bij normaal gebruik? Ik rijd de auto als een oude dame en haal op de 100 kilometer enkele reis naar mijn werk met gemak een verbruik van 1:30.

Na de rit Italië was er een hoop uit en alles uit of nabij het expansie vat, want met name daar was het nat. Ik zal de garage eens vragen om extra te letten op de door jullie genoemde punten. Wellicht blijft het financieel gezien dan binnen de perken.

Is een lekke koppakking niet uit te sluiten door die reeds uitgevoerde druk test?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion (2014) 
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik heb altijd gedacht dat een lekke koppakking ontstond door verkeerd gebruik van een motorblok. Met koude motor veel gas geven bijvoorbeeld. Is dit iets wat ook zou kunnen ontstaan bij normaal gebruik? Ik rijd de auto als een oude dame en haal op de 100 kilometer enkele reis naar mijn werk met gemak een verbruik van 1:30.

Na de rit Italië was er een hoop uit en alles uit of nabij het expansie vat, want met name daar was het nat. Ik zal de garage eens vragen om extra te letten op de door jullie genoemde punten. Wellicht blijft het financieel gezien dan binnen de perken.

Is een lekke koppakking niet uit te sluiten door die reeds uitgevoerde druk test?
Breng de auto gewoon heen en laat ze er naar kijken. Ze zullen toch het een en het ander moeten uitsluiten willen ze het probleem isoleren. Breng m anders naar een specialist, deze CR motoren hebben een best ingewikkeld koelsysteem./
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Zojuist gebeld door de garage. Men heeft een defecte dop van het expansievat geconstateerd waardoor er dus problemen zouden ontstaan in het koelcircuit. Het zou een veelvoorkomend probleem zijn. Nu kilometers maken en kijken hoe ver we komen! Iedereen bedankt.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion (2014) 
Ik merk dat ik om de 10k km fftjes wat water moet bijvullen en dan gaat het om 0,5 liter.
Dat is extreem veel teveel. Ik zou zeggen dat er ergens een lekkage zit. Want een lekke pakking zowel inwendig als uitwendig zou je moeten zien of merken met zo een hoog verbruik. Hoe is je olie? En met water bijvullen bedoel je koelvloeistof of echt water?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Dat is extreem veel teveel. Ik zou zeggen dat er ergens een lekkage zit. Want een lekke pakking zowel inwendig als uitwendig zou je moeten zien of merken met zo een hoog verbruik. Hoe is je olie? En met water bijvullen bedoel je koelvloeistof of echt water?
Veel? 0.5 L koelvloeistof op 10.000km
Ik vind dat niet heel veel, zal in mijn geval nog niet eens 1x in een jaar bijvullen zijn.
 
hahaha ja het valt reuze mee olie verbruik is niks, maar wel iets wat ik merk 1 keer in de 3 maanden ff een controle soms is het minder dan 0,5 liter.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 105PK --> 130PK 
in principe mag een auto geen koelwater weglekken/verbruiken aangezien dit een gesloten systeem is.
1L/10.000km is acceptabel en het lek is lastig te vinden, maar toch hoort dit niet!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!