Kachel varieert in snelheid

Ik had dezelfde storing. Inderdaad de luchtstroomstelmotor kapot.
De stelmotor is niet kapot, maar het weerstandje dat erin zit. Tenminste, bij 99% van de stelmotoren. Zo'n weerstandje kost een paar euro, een stelmotor (tweedehands) een paar tientjes. De stelmotor kun je heel makkelijk losklikken en de weerstand vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
@Tarabass Daar kwam ik later ook achter. Zelf niet de moeite genomen om de positiepotmeter te vervangen. Voor mij was het makkelijker om de hele stelmotor in 1x te vervangen!

En voor een leek betekend dit probleem al snel dat de stelmotor kapot is ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Tarabass
@Tarabass Daar kwam ik later ook achter. Zelf niet de moeite genomen om de positiepotmeter te vervangen. Voor mij was het makkelijker om de hele stelmotor in 1x te vervangen!

En voor een leek betekend dit probleem al snel dat de stelmotor kapot is ;)
Helemaal waar. Ik verving eerder ook de hele motor, tot een monteur van vw nota bene tegen me zei dat die dingen nooit kapot gingen. Dus op zoek naar die positiepotmeter zoals jij het noemt en gezien de prijs er direct 5 besteld voor in de gereedschapskist.

Ik maakte de opmerking overigens niet om je te verbeteren, maar om anderen erop te attenderen dat het kopen van een complete stelmotor in 99% van de keren zonde van je geld is. :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
klopt! het is zonde van je geld, maar een prutsklusje om te vervangen! Dat is de reden dat ik voor een complete stelmotor ging (gebruikt exemplaar)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bedankt voor de antwoorden! :)
Is het dan de kachel weerstand waar ik op moet zoeken? Ik vind namelijk alleen onderdelen voor rond de 12/13 euro. Onderdeelnummer wat het dan zou zijn is 1K0959263A?
Bedankt!
 
VW  Polo 6R  1.2TSI 
@svennie88 het is niet de kachelweerstand, de V71 airflowflap positioning motor is een kleine servo/stelmotor van de climatecontrol, zie onderstaande afbeelding.
1592807124107.png
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Uitlezen is een eerste optie. Zodra er iets fout is, zal de auto een storing geven.
Mocht de storing V71 airflow positioning flap bedragen, dan is de pot-meter van de stelmotor kapot. Snelste is de stelmotor in zn geheel vervangen (heb ik wel gedaan)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Vanochtend merkte ik dat mijn kachel ook varieert in snelheid en dus eigenlijk weinig lucht naar binnen blaast ook als hij op maximaal staat. Meteen uitgelezen en ja hoor niet 1 maar liefst 4 storingen. :confused2:

(Overigens toen ik de auto opnieuw starten deed hij wel weer normaal, lijkt dus niet altijd zo te zijn)

V107
V68
V70
V71

allemaal geregeld in storing..

Ik ga beginnen met de V71 te vervangen die blijkt dus het vaakst kapot te gaan zoals ik her en der lees..
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI JD: 200pk en 340nm 
Zelf had ik het complete stelmotortje vervangen, maar het echte defecte onderdeel is een positie-potmeter. Deze kost echt een habbekrats bij een online elektronicazaak.

Bij mij was de hercirculatieflapstelmotor kapot (pfoei, ik heb ook een keer gewonnen met Galgje). Deze was een ramp om te vervangen (zit ongeveer klem tussen de A-stijl en het kachelhuis)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: RogerGT
Bedankt voor je reactie.

Ja een complete stelmotor heb je nu voor 2/3 tientjes dus is voor mij het snelst. Inmiddels ben ik er bijna zeker van dat het ook de hercirculatieklep is. (v71) Als ik namelijk de op de clima op recirculatie druk dan begint hij soms "normaal" te blazen.

Wordt een leuk klusje voor het weekend zoals ik het van je hoor.. is het demonteren van het dashboardkastje voldoende of mag alles eromheen ook los?
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI JD: 200pk en 340nm 
Bedankt voor je reactie.

Ja een complete stelmotor heb je nu voor 2/3 tientjes dus is voor mij het snelst. Inmiddels ben ik er bijna zeker van dat het ook de hercirculatieklep is. (v71) Als ik namelijk de op de clima op recirculatie druk dan begint hij soms "normaal" te blazen.

Wordt een leuk klusje voor het weekend zoals ik het van je hoor.. is het demonteren van het dashboardkastje voldoende of mag alles eromheen ook los?
Ik heb t gedaan dmv het demonteren van het dashboardkastje. Het loshalen van de stelmotor heb ik met een bitje en een bahco gedaan
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Gisteren eindelijk de stelmotor vervangen. Bijna 2 uurtjes bezig geweest waarvan 1,5 uur het vastzetten van de 2 armpjes aan de stelmotor, wat een gepiel is dat zeg!

Maar goed het is gelukt, komende dagen aankijken of het probleem verholpen is.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI JD: 200pk en 340nm 
  • Leuk
Waarderingen: Catunambu
Is het probleem verholpen want ik heb hoogstwaarschijnlijk hetzelfde probleem...
Ja hiermee was het probleem bij mij (tot op heden) weg. Wel na het vervangen met VCDS een basic setting gedaan omdat er een nieuwe stelmotor is geïnstalleerd. Als je dit niet doet gaat het display van de clima bij opstarten kort knipperen.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI JD: 200pk en 340nm 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Ja hiermee was het probleem bij mij (tot op heden) weg. Wel na het vervangen met VCDS een basic setting gedaan omdat er een nieuwe stelmotor is geïnstalleerd. Als je dit niet doet gaat het display van de clima bij opstarten kort knipperen.

Is dit iets wat je zo snel mogelijk moet vervangen of kan het wel een paar maanden wachten ?
 
Ik heb dit topic nu drie keer gelezen en volgens mij zijn er nu twee opties voor het probleem:
of de luchtstroomstelmotor is kapot of de hercirculatieklep is kapot. Verder wil ik opmerken
dat ik atechnisch ben, twee linker handen heb die ook nog scheef staan... Ik wil graag mijn
garage doorgeven wat ze moeten maken.


Iemand ?
@Robin @joosspekloos
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!