Juiste bandenspanning voor optimaal comfort

Hallo allemaal,

Deze vraag is denk ik erg subjectief, maar wat is, naar jullie mening en ervaring, de beste bandenspanning voor een Polo 6r 1.2 TSI 90pk met de volgende bandenmaat 185/60R15 (uit mijn hoofd).

Ik kreeg in het weekend een melding dat de spanning laag was, dus heb ze even allemaal op 2,4 bar gezet bij de pomp (automatische pomp).

Iemand toevallig ervaring met een goede spanning voor de 6R waar comfort, wegligging het belangrijkste uitgangspunt zijn? Ik heb het gevoel dat de spanning in de tankdop standaard is?

Dank!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Is nooit te zeggen, je kunt kijken of er een sticker aanwezig is dat deze geijkt is. Maar denk dat je als je naar je vaste garage gaat en daar even je banden op wilt pompen je beter af bent, rekenen ze (als het goed is) niets voor :)
Top, dank je wel!

Voor wat betreft het indrukken van de knop "bandenspanning set" in het dashboardkastje: moet je dit doen bij de door de fabriek voorgeschreven bandenspanning, of de bandenspanning waar je het prettigst mee rijd?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Top, dank je wel!

Voor wat betreft het indrukken van de knop "bandenspanning set" in het dashboardkastje: moet je dit doen bij de door de fabriek voorgeschreven bandenspanning, of de bandenspanning waar je het prettigst mee rijd?
Dat maakt niet uit. Als jij je banden opgepompt hebt dan druk je de knop in zodat er een nieuw ‘nulpunt’ is.

Edit: het systeem weet namelijk niet hoeveel BAR er in de banden zit maar kijkt naar het aantal omwentelingen van de band.
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
Te weinig.. klanten kwamen vaak met een TPMS lampje aan, wilde niet uitgaan.. kwam gewoon omdat de spanning nog niet hoog genoeg was. Hadden ze bijv. op 2,5 bar ingesteld, kwamen ze bij ons langs en stonden ze op 2,1 bar..
Exact om die reden doe ik altijd +0.2 bar, dus bij mijn polo 2,6 voor, 2,9 achter:)
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2TDI BlueMotion 
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je de TPMS meter behoort de resetten na het op spanning brengen van de banden. Is dat een verkeerde aanname?

Overigens denk ik dat de afwijking bij pompstations wel mee valt. Probleem is meer dat men daar met warme banden staat. Als je dan de aangeschreven spanning aanhoud, zit je er ~0,3 bar naast.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je de TPMS meter behoort de resetten na het op spanning brengen van de banden. Is dat een verkeerde aanname?

Overigens denk ik dat de afwijking bij pompstations wel mee valt. Probleem is meer dat men daar met warme banden staat. Als je dan de aangeschreven spanning aanhoud, zit je er ~0,3 bar naast.
Klopt gedeeltelijk. Voor zover ik weet dien je dit alleen te doen bij een significante af/-toename van de bandenspanning. Dus al er standaard 2,4 in zit en je hebt al die tijd op 1,9 gereden, dan wil je de boordcomputer laten weten dat 2,4 de goede is en niet 1,9 (correct me if I'm wrong).

Tweede klopt wel. Ik ga er altijd heen als ik begin met rijden die dag, dan zijn de bandjes nog koud.

Overigens... @Johan: hoe weet je dan of je goed zit? Iedere pomp kan dan een andere afwijking hebben. Moet je dan voor een simpele bandenspanning naar de dealer?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je de TPMS meter behoort de resetten na het op spanning brengen van de banden. Is dat een verkeerde aanname?

Overigens denk ik dat de afwijking bij pompstations wel mee valt. Probleem is meer dat men daar met warme banden staat. Als je dan de aangeschreven spanning aanhoud, zit je er ~0,3 bar naast.

Ligt aan het systeem, volgens mij bij sensoren gaan ze vanzelf uit, als ze het vanaf de ABS ECU halen moet je volgens mij altijd resetten (weet dit niet zeker)
De klanten komen bij ons net zo warm aan als bij het tankstation.. dus die vlieger gaat niet op :)

Klopt gedeeltelijk. Voor zover ik weet dien je dit alleen te doen bij een significante af/-toename van de bandenspanning. Dus al er standaard 2,4 in zit en je hebt al die tijd op 1,9 gereden, dan wil je de boordcomputer laten weten dat 2,4 de goede is en niet 1,9 (correct me if I'm wrong).

Tweede klopt wel. Ik ga er altijd heen als ik begin met rijden die dag, dan zijn de bandjes nog koud.

Overigens... @Johan: hoe weet je dan of je goed zit? Iedere pomp kan dan een andere afwijking hebben. Moet je dan voor een simpele bandenspanning naar de dealer?

Of een pomp zoeken die wel periodiek geijkt wordt, of inderdaad even langs je dealer/garage.. beetje bedrijf rekent hier niets voor en anders kan ik je nog wel een groot niet VAG bedrijf noemen die bij regulier onderhoud een gratis service kaart weggeeft waarmee je gratis water/olie/bandenspanning/lampjes/pit reparatie/bandreparatie krijgt.

Werk nu niet meer voor ze, dus vindt dat ik dan wel 'reclame' mag maken toch? Stick Out Tongue
 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Ligt aan het systeem, volgens mij bij sensoren gaan ze vanzelf uit, als ze het vanaf de ABS ECU halen moet je volgens mij altijd resetten (weet dit niet zeker)
De klanten komen bij ons net zo warm aan als bij het tankstation.. dus die vlieger gaat niet op :)



Of een pomp zoeken die wel periodiek geijkt wordt, of inderdaad even langs je dealer/garage.. beetje bedrijf rekent hier niets voor en anders kan ik je nog wel een groot niet VAG bedrijf noemen die bij regulier onderhoud een gratis service kaart weggeeft waarmee je gratis water/olie/bandenspanning/lampjes/pit reparatie/bandreparatie krijgt.

Werk nu niet meer voor ze, dus vindt dat ik dan wel 'reclame' mag maken toch? Stick Out Tongue
Thanks! enig idee welke pompen geijkt worden? Heb je daar ervaring mee toevallig?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!